تعمیر و نگهداری خودرو

علائم کثیف بودن فیلتر بنزین کدامند؟ | هشدار تعویض فیلتر بنزین

فیلتر بنزین قطعه ارزان قیمت و قطعا ساده‌ای در خودرو به شمار می‌آید که شاید کمتر نگران بروز مشکل در آن هستیم. اما جالب است بدانید که کثیف بودن فیلتر بنزین می‌تواند عواقب زیادی در پی داشته و مشکلات زیادی برای عملکرد خودروی شما به وجود بیاورید. خوشبختانه علائم کثیف بودن فیلتر بنزین کمک می‌کنند تا به موقع نسبت به این موضوع مطلع شده و پیش از بروز مشکلات دیگر، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در ادامه با ایرانی کار همراه باشید تا تک به تک این علائم را شرح داده و نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنیم.

علائم کثیف بودن فیلتر بنزین

۱. مشکل در استارت خوردن خودرو از علائم کثیف بودن فیلتر بنزین

اگر می‌بینید که خودروی شما به سختی استارت می‌خورد و در این زمینه اختلالی وجود دارد، باید به وجود مشکل در فیلتر بنزین شک کنید. همان طور که می‌دانید فیلتر بنزین نقش واسطه در سوخت رسانی به مخزن احتراق داشته و در صورتی که درجه کثیفی این فیلتر بالا رفته باشد، به شکلی قابل انتظار، سوخت رسانی به مخزن احتراق با مشکل و اختلال روبرو خواهد شد. هر گونه اختلال در سوخت رسانی به ضعیف شدن احتراق منجر شده و عملکرد موتور خودرو را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. بنابراین عجیب نیست که کثیف بودن فیلتر بنزین، به عیب و اختلال در استارت خوردن خودرو منجر شود. البته اگر پس از تعویض فیلتر بنزین، همچنان این مشکل وجود داشت، باید عیب یابی در سایر بخش‌ها را دنبال کنید. به طور کلی عیب یابی عدم استارت خوردن خودرو و عکس العمل صحیح در این مواقع، مبحث تکمیلی است که در آینده به آن می‌پردازیم.

علائم کثیف بودن فیلتر بنزین

۲. اختلال در شتاب گرفتن خودرو

زمانی که فیلتر بنزین خودروی شما کثیف شده باشد، موتور احتمالا در دورهای پایین به کار خود ادامه می‌دهد، اما مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که قصد شتاب‌گیری و بالا بردن دور موتور را داشته باشید. در این حالت یک فیلتر بنزین گرفته و کثیف، اجازه عملکرد قوی موتور در افزایش دور و شتاب‌گیری را نخواهد داد و می‌توانید این را به منزله یک زنگ هشدار تلقی کنید.

۳. عیب در پمپ سوخت خودرو

برخی اوقات بدون آن که علت دیگری داشته باشد، با عیب در پمپ سوخت خودرو روبرو می‌شویم. غالبا این ایراد ربطی به عملکرد و طول عمر پمپ سوخت نداشته و مشکل از جهت گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین است. به این ترتیب یکی از راه‌های جلوگیری و پیشگیری از ایراد در پمپ سوخت خودرو، تعویض به موقع فیلتر بنزین است. به یاد داشته باشید که بنزین‌های امروزی ناخالصی‌های زیادی داشته و به ویژه اگر اجازه دهید که ته باک بنزین وارد چرخه سوخت رسانی به خودرو شود، ناخالصی‌های زیادی به فیلتر بنزین رسیده و بسیار زودتر از حد انتظار دچار کثیفی و گرفتگی خواهد شد.

عیب در پمپ سوخت خودرو

۴. توقف کامل موتور از علائم کثیف بودن فیلتر بنزین

اما موارد بالا مربوط به زمانی بود که فیلتر بنزین کثیف شده، اما همچنان قادر به ارسال سوخت به مسیر خود و محفظه احتراق خواهد بود. زمانی که میزان کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین بسیار بالا باشد، به طور کلی فعالیت موتور خودرو متوقف شده و از کار می‌ایستد. این مورد کمتر اتفاق می‌افتد، زیرا مالکان خودرو از علائم دیگر، چون موارد فوق و البته روشن شدن چراغ چک مربوط به این مورد، متوجه علائم کثیفی فیلتر بنزین شده و نسبت به تعویض آن که اتفاقا قطعه ارزان قیمتی است، اقدام می‌کنند. لازم به توضیح است که توقف کامل موتور می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در مطلبی جداگانه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۵. روشن شدن چراغ چک

در صورتی که فیلتر بنزین دچار کثیفی شده و نسبت به علائم کثیفی فیلتر بنزین خودرو بی‌تفاوت باشید، روشن شدن چراغ چک نیز می‌تواند به منزله یک زنگ خطر و هشدار برای شما باشد. با دیاگ زدن خودرو و اطلاع از مشکل به وجود آمده، گام بعدی برای رفع آن، تعویض فیلتر بنزین خودرو خواهد بود. البته انتظار می‌رود که بسیار پیشتر از روشن شدن چراغ چک خودرو، نسبت به این مشکل آگاهی پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنید. البته روشن شدن چراغ چک خودرو می‌توان به دلیل عوامل دیگری نیز بوده و تنها با دیاگ زدن مشکل را متوجه خواهید شد. به هر ترتیب هر زمانی که با روشن شدن چراغ چک خودروی خود مواجه شوید، حتما باید دیاگ زده و دلیل آن را دریابید.

گاهی اوقات روشن شدن چراغ چک خودرو، موجب برهم خوردن تمرکز راننده شده و ممکن است بابت آن، مرتکب یک از کدهای تخلف رانندگی شده و خلافی خودرو خود را افزایش دهید.

روشن شدن چراغ چک

کلام آخر

قطعات مصرفی و تعویضی خودرو، چون فیلتر بنزین، فیلتر روغن، فیلتر هوا و … از رده قیمتی پایینی در قیاس با سایر قطعات خودرو قرار داشته و در عین حال مراحل تعویض ساده‌ای نیز دارند. شما وضعیت لاستیک خودروی خود را مشاهده کرده و متوجه ساییدگی و فرسودگی آن خواهید شد، اما به دلیل عدم رویت فیلترها، جز نشانه‌هایی چون موارد بالا، علامت هشداردهنده دیگری ندارید. از این روی لازم است که به صورت دوره‌ای و حتی زودتر از زمان نیاز، نسبت به تعویض فیلترهای خودرو اقدام کنید. این به افزایش طول عمر مفید وسیله نقلیه شما کمک کرده و در ضمن با انجام احتراق کامل و صحیح، از آلودگی مضاعف هوای شهرهایمان نیز جلوگیری خواهد کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا