پیشنهاد سردبیرآموزش

عیب یابی برق پراید چطور انجام می‌شود؟

بروز مشکلات برقی یکی از موضوعاتی است که دارندگان خودرو پراید با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با ما همراه باشید تا به بررسی نقص‌ها  و ایرادات مربوط به سیستم برق خودروی پراید بپردازیم و راه‌های مناسب برای عیب‌یابی برق پراید را معرفی نماییم.

عیب‌یابی برق پراید

باتری از مهم‌ترین اجزای خودرو است و نقشی حائزاهمیت در ذخیره برق دارد. میزان مورد نیاز برق و انرژی الکتریکی برای کارکرد مناسب ماشین در هنگام خاموش و غیر فعال بودن موتور توسط باتری تامین می‌شود. سیستم برقی اتومبیل پراید را می‌توان پیچیده‌ترین بخش این ماشین دانست که با سازوکارهای دقیق و تشکیلات پیشرفته، نیروی لازم برای کار و فعالیت خودرو فراهم می‌کند.

خودروهایی که با تکنولوژی جدید به تولید می‌رسند دارای قطعات و ابزارآلات پیشرفته و مدرنی هستند که عملکرد آن‌ها بر پایه خاصیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری تعریف شده است. سیستم برقی این نوع خودروها قطعات کامپوتری دارند و با استفاده از برق و نیروی الکتریکی به فعالیت می‌پردازند. به سبب پیوستگی دقیق و حساسی که میان کارکرد بخش‌های مختلف این سیستم وجود دارد، ایجاد هر گونه نقص در جزئی از این تشکیلات، بر دیگر اجزا نیز اعمال اثر کرده و باعث به وجود آمدن مشکل در عملکرد کلی خودرو خواهد شد.

در ادامه این مقاله با برخی از مشکلات مربوط به سیستم برق پراید آشنا شده، دلایل بروز این ایرادات را بررسی می کنیم و راهکارهای مناسب برای مرتفع نمودن این نقص‌ها را ارائه خواهیم داد.

راه‌های برطرف کردن مشکلات سیستم برقی پراید

از جمله روش های برطرف کردن مشکلات سیستم برقی پراید می توان به مراحل زیر اشاره کرد:

ماشین استارت نمی‌خورد

اگر در استارت زدن دچار مشکل شدید و متوجه شدید که خودروی پراید شما استارت نمی‌زند می‌توانید احتمال دهید که این مشکل به اتصالات قطب‌های باتری بر‌می‌گردد. افت ولتاژ باتری خودرو نیز گاها ممکن است زمینه ساز بروز این ایراد شود. برای اینکه از شیوه درست متصل شدن این اتصالات اطمینان حاصل کنید لازم است در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به کنترل و چک کردن اتصالات قطب‌ها اقدام نمایید و در صورت لزوم تغییرات ضروری را اعمال کنید.

استارت نخوردن ماشین

موتور ماشین با وقفه روشن می‌شود

وجود ایراد در اتصالات سیستم الکتریکی و بدنه و سلامت و استحکام آن‌ها، ایرادات مختلف در ولتاژ کوئل‌ها و همچنین کاهش میزان ظرفیت باتری از دلایلی هستند که باعث می‌شوند موتور خودرو دیر روشن شود؛ لذا لازم است در محدوده‌های زمانی معین ظرفیت باتری، کوئل‌ها و اتصالات سیستم برق را به دقت بررسی نموده و در صورت وجود مشکل برای رفع آن به متخصص مراجعه کنید.

باتری خودرو خالی شده و شارژ نمی‌شود

علاوه بر مشکلات داخلی باتری که سبب بروز چنین ایرادی می‌شود، کاهش میزان آب باتری و سولفاته شدن قطب‌های آن نیز ممکن است در وجود این مشکل سهیم باشد. خالی شدن باتری و شارژ نشدن آن همچنین ممکن است به دلیل عدم اتصال مناسب تسمه دینام اتفاق بیفتد؛ لذا لازم است از جاگیری درست تسمه در جای خود اطمینان حاصل نمایید.

درجه آب افزایش می‌یابد

وجود مشکل در قطب‌های باتری خودرو، بروز ایراد در شمع درجه آب یا آمپر آن و شل شدن و عدم جاگیری مناسب تسمه دینام از دلایلی هستند که موجب بالا رفتن درجه آب می‌شوند. برای ممانعت از ایجاد این اتفاق، از اتصال صحیح تسمه دینام، کارکرد مناسب قطب‌های باتری و تنظیم آمپر و شمع اطمینان حاصل کنید.

آب باتری نشست می‌کند

دلیل نشست آب باتری چیست؟ عمده دلیل بروز این ایراد وجود نقصی خاص در کارکرد یا ساختار دینام شارژ است و به همین دلیل به محض مواجه شدن با این مشکل لازم است به تعمیرکار مجرب مراجعه نمایید.

باد کولر خنک نیست

سیستم کندانسور از اصلی‌ترین بخش‌های کولر ماشین محسوب می‌شود و وجود ایراد در کارکرد یا بخش‌های مختلف داخلی‌ آن، عملکرد کولر را با نقص مواجه می‌کند. اگر کولر خودروی پراید شما تهویه مناسب و قدرت لازم برای خنک‌کنندگی را ندارد ابتدا باید دلیل این مشکل را در بخش کندانسور جست‌وجو کنید. رسوب آلاینده‌ها یا تخریب و تضعیف بخش‌های مختلف سیستم و کانال کندانسور از دلایل اصلی برای عدم کارایی مناسب کولر خودرو هستند. دیگر دلیل ایجاد این مشکل را می‌توان به ضعیف بودن کمپرسور نسبت داد و اگر ایراد مذکور به هیچ یک از موارد گفته شده متکی نبود، کم بودن یا متعادل نبودن شارژ گاز کولر دیگر دلیل بروز آن است.

عیب یابی برق پراید

استارت رد می‌شود

وجود نقص در دنده استارت بروز چنین مشکلی را امکان‌پذیر می‌نماید. البته رد شدن استارت در اکثر مواقع به سوییچ مربوط است و به دلیل وجود نقص در اتصالات و شل شدن آن‌ها یا صدمه به بخش‌های مختلف آن  اتفاق می‌افتد.

چراغ دینام روشن می‌شود

فشاری که از جانب عوامل مصرف‌ کننده داخلی ایجاد می‌شود از عمده عللی است که باعث روشن شدن چراغ دینام شده و به این شیوه  به راننده خودرو هشدار می‌دهد. چنانچه از روشن شدن چراغ دینام به دلیل مصرف زیاد مصرف‌ کننده‌های درونی مطمئن شدید، لازم است با غیر فعال نمودن تعدادی از آن‌ها مصرف برق را متعادل نمایید تا میزان فشاری که متوجه دینام شده است کاهش یابد. شل بودن تسمه دینام و عدم اتصال و جاگیری مناسب آن نیز دلیل دیگری است که باعث روشن شدن چراغ دینام می‌شود. البته کاهش آب باتری را نیز می‌توان به بروز این علامت نسبت داد.

بخاری صدا تولید می‌کند

صدای بخاری خودرو به چه علتی می تواند باشد؟ اگر جسم خاصی حرکت درست پروانه موتور بخاری را مختل نکرده و مانع چرخش منظم و مناسب آن نشده باشد، تولید این صداها از جانب بخاری دلیل نگران‌کننده‌ای ندارد و ممکن است به دلیل خشک شدن بوش‌های مربوط به فن آن اتفاق بیفتد.

استارت خودرو گیر می‌کند

وجود چسبندگی و نقص در دنده فلایول، صفحه اتصال خودکار استارت و بوش استارت ممکن است سبب گیر کردن استارت شود و عدم استحکام و سلامت اتصالات و پیوندهای مرتبط با استارت نیز از دلایل دیگر بروز این مشکل محسوب می‌شوند. چنانچه نتوانستید با روش‌ها دستی و معمول به برطرف کردن این ایرادات بپردازید، لازم است برای رفع این نقص‌ها به تعمیر کار و مکانیک متخصص مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: تعویض باک بنزین پراید

بخاری ماشین کار نمی‌کند

اولین موردی که بعد از بروز این مشکل باید مورد بررسی قرار گیرد موتور بخاری است زیرا وجود هرگونه اختلال در کارکرد موتور، عملکرد گرمادهی بخاری را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. اگر مشکلی در عملکرد و بخش‌ها و قطعات موتور وجود نداشت باید منشا مشکل را در قطع شدن سیستم برق بخاری جست‌وجو کنید و اگر اتصالات و کابل‌ها قطع شده بودند به آن‌ها رسیدگی کنید. کلید بخاری و فیوز ۱۵ آمپر نیز از دیگر بخش‌هایی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

همین طور بخوانید: تقویت سیستم جلوبندی پراید

سخن پایانی

توجه کنید که سیستم برق خودروهای جدید دارای پیچیدگی‌های فراوان است و به دلیل پیشرفت روز افزون صنعت خودروسازی مکانیسم و تشکیلات این سیستم‌ها به شکل پیوسته به‌روزرسانی‌ می‌شوند. بررسی قطعات نرم افزاری و سخت افزاری مختلف و دستگاه‌های مدرن و جدید که برای این سیستم الکتریکی در نظر گرفته شده است تنها به واسطه افراد متخصص امکان پذیر خواهد بود. چنانچه به هر دلیل سیستم برقی خودروی پراید شما با مشکل و نقص مواجه شد لازم است برای رفع آن‌ تنها به تعمیرکاران مجرب و متبحر مراجعه نمایید و از سپردن خودروی خود به دست افراد بی‌تجربه پرهیز کنید.

نمایش بیشتر

۴ دیدگاه

  1. سلام عرض ادب. آقا من یه لامپ ترمز خریدم از این پلیسی ها بعد متوجه شدم موقع فلشر یا دزد گیر زدن نور کیلومتر با نور پلاک عقب ریتم فلشر گرفتن. سیم هارو عوض کردم درست نشد بعد چند روز فیوز داخل کاپوت سوخت اونم عوض کردم درست نشد. ممنون میشم بگید مشکل از کجاست ماشین پرایده

  2. صفحه دیجیتال کیلومتر شمار و همه آمپر های صفحه کیلومتر با هم از کار میفته لطفا علت آن را توضیح دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا