رپرتاژ

فست فود در کرمانشاه

گذاری کوتاه بر کرمانشاه

کرمانشاه شهری زیبا در غرب ایران که پیدایش آن به سده ۴ میلادی باز می گردد. کرمانشاه به عنوان دومین پایتخت ایران در زمان ساسانیان مورد توجه حکومت بود  و در دوران سلجوقیان در قرن ۱۱ میلادی کرمانشاه به عنوان شهر ارشد کردستان انتخاب شد. 

در دوران قاجار این شهر دوباره به حالت شهر نشینی خود بازگشت همچنین این شهر و به‌دلیل قرارگرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جاذبه های گردشگری

کرمانشاه مملو از آثار باستانی است و طاق بستان معروف ترین آنهاست.

اثری که به خاطر کتیبه ها و سنگ نگاره های خود بسیار مشهور است. قدمت این بنا به دوره ساسانی باز می‌گردد. طاق بستان در محوطه کوهی به همین نام قرار دارد. از سنگ نگاره های آن می‌توان به نقش خسرو پرویز، پیکره شاهپور دوم و پسترش شاهپور سوم، پیروز سااسنی و اردشیر دون ساسانی اشاره کرد.

از دیگر جاذبه های گردشگری کرمانشاه می شود به تکیه بیگلربیگی، تکیه معاون الملک، معبد آناهیتا، غار قوری قلعه، غار پرآو، سنگ نوشته های بیستون و غار پرآو اشاره کرد.

آداب و رسوم مردم کردستان

کردها و دیگر اقوام کرمانشاه برای روزهای مختلف سال مناسبت ها، جشن ها و آیین های متنوعی دارند. آیین های آن ها مانند آیین های تمام مردم ایران زمین مملو از شور، نشاط و اصالت است. همین آیین هاست که باعث شده مردمان کرد را غیور مردمان ایران زمین بنامند.

لباس های رنگارنگ آنها، رقص های دسته جمعی آنها و آوازهای آنها همه نشاط گرفتته از همین احساسات است.

استقبال از بهار با پرواز لک لک ها

رضا موزونی از پژوهشگران، نویسندگان و شاعران کرد زبان نقل می کند که: در گذشته این شادی و نشاط قبل از آمدن فصل بهار، با ترانه خوانی کودکان آغاز می شد، هنگامی که لک لک ها از سمت جنوب به شمال باز می گردند و از منطقه ما عبور می کنند در آن هنگام کودکان به محض دیدن پرواز لک لک ها ترانه کُردی با متن ‘حاجی لک لک مارهات، مار گلنگ دار هات، کاکه م و سوار هات، شتریل و قطار هات، گنه م و خروار هات’ (حاجی لک لک، مار آمد، ۲ مار گلنگ بر گردن آمد، برادرم با سوار آمد، شترها به صف مانند قطار آمدند و گندم هم با خروار آمد) را با شعف و شادی بسیار سر می دادند.

همخوانی کودکان کُرد در شب نخست بهار

وی از همخوانی در شب نخست بهار به عنوان یکی دیگر از آیین های شاد مردم کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: کودکان خردسال دست در دست هم در کوچه های شهر و روستا شعری با مضمون ‘امشو اول وهاره، خیر وی ماله بواره، عصا خوی چکشی، خدا کُردان نکشی’ (امشب اول بهار است، خیر و برکت به این خانه رو کند، عصا مانند چکش است، خدایا کُردها را نکش) را سر می دادند و همزمان درب منازل را به صدا در می آوردند که در این صورت صاحبخانه با شیرینی های محلی همچون بژی، تخم مرغ پخته و دیگر تنقلات از کودکان پذیرایی می کرد و بدین گونه در شادی آنان شریک می شد. ( به نقل از خبر گذاری irna)

غذاهای کرمانشاه

یکی از مواردی که میتواند در هر سفری تجربه‌ای متفاوت به مسافران بدهد خوردن غذاهای محلی همان شهر ( و یا کشور) است. ما در ایران در شهرهای مختلف تنوع غذایی بالایی را داریم که این تنوع باعث می شود مسافران حس جذابی از طعم برایشان ایجاد شود که همین طعم می تواند در ثبت خاطره های شیرین و به یاد ماندنی موثر باشد.

در ادامه با چند مدل از غذاهای کرمانشاهیی آشنا می‌شویم.

دنده کباب

اولین مورد که به ذهن هرکسی میرسد دنده کباب است. این غذای لذیذ ار معروف ترین عذاهای کرمانشاه محسوب می شود. شباهت زیادی به شیشلیک دارد و برای طبخ آن از دنده گوسفند، زعفران و ادویه های مخصوص خودشان استفاده می شود.

خورشت خلال

این غذا جزوه غذاهای مجلسی کرمانشاهیان است. این خورشت با گوشت گوسفندی، روغن( روغن کرمانشاهی)، خلال بادام، رب گوجه فرنگی، زرشک و گلاب درست می شود.

علاوه بر این موارد مردمان کرمانشاه به دلیل اقلیم کوهستانی و سرد آنجا بسیار در درست کردن آش ماهر هستند مانند آش سورانه و آش عباسعلی.

عطاویچ در کرمانشاه

مجموعه رستوران های عطاویچ افتخار دارد تا به مردم غیور کرمانشاه خدمت رسانی کند. ما با بهترین و باکیفیت ترین مواد اولیه سعی داریم تا اوقاتی خوش را برای شما مردم عزیز سرزمینمان فراهم کنیم..

عطاویچ با افتتاح ۲ شعبه در کرمانشاه به آدرس :

شعبه ۱ : میدان مرکزی، پایین تر از بانک ملی نبش کوچه ۱۴۰

شعبه ۲ : خیابان کسری نبش کوی ۱۱۸

هم بصورت حضوری هم بصورت سفارش آنلاین آماده سرویس دهی به هم وطنان کرد زبان خود هستیم.

استقبال عزیزان کرمانشاهی از فست فود عطاویچ در کرمانشاه به قدری زیاد بود که کمتر کسی فکر می کرد که افرادی که تمایل بیشتری به غذاهای گوشتی و خانگی دارند به سمت فست فود گرایش پیدا کنند. استقبال بیش از حد مردم از اولین شعبه عطاویچ سبب شد که شعبه دوم هم در این کلان شهر زیبا افتتاح شود.

ما نیز تمام  سعی خود را کرده ایم که با ارائه غذاهای متنوع و با کیفیت همچون سایر رستوران های خود بتوانیم غذایی درخور مشتریان عزیزمان ارائه دهیم.

.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا