پیشنهاد سردبیرآموزش

تعیین قیمت خودرو کارکرده

در بسیاری از کشورها که قیمت خودرو نسبتا بالا است و البته از طرف دیگر، قدرت خرید مردم هم تقریبا پایین است، خرید و فروش ماشین دست دوم رونق پیدا می‌کند. به این ترتیب، افراد می‌توانند با صرف هزینه کم‌تری نسبت به خرید یک اتوموبیل که کارشان را راه می‌اندازد، اقدام کنند. اما چیزی که در این خرید و فروش‌ها اهمیت دارد، به دست آوردن قیمتی مناسب برای خودرو دست دوم می‌باشد. این قیمت باید تا حد زیادی به ارزش واقعی و قیمت خودرو کارکرده نزدیک باشد. به طور کلی، قیمت خودرو کارکرده وابسته به قیمت روز مدل صفر آن ماشین می‌باشد. هر چه قیمت صفر آن بالاتر باشد، قیمت خودرو دست دوم هم افزایش پیدا می‌کند. البته برعکس این موضوع هم امکان پذیر است. البته باید توجه داشت که قیمت مدل صفر خودرو تنها عامل در تعیین قیمت خودرو کارکرده نبوده و عوامل متعدد دیگری هم در تعیین این قیمت نقش دارند.

نکته‌ مهم در خرید و فروش ماشین‌های دست دوم که باید آن را مورد توجه قرار دهید، این است که امکان تعیین قیمت خودرو کارکرده و به نوعی کارشناسی قیمت خودرو به وسیله افراد عادی وجود ندارد. اگر هم این گونه افراد اقدام به قیمت گذاری ماشین‌های دست دوم کنند، احتمال خطا در آن بسیار بالا است. چرا که امکان مشاهده بسیاری از عوامل گوناگون و البته موثر در تعیین قیمت خودرو به وسیله چشم وجود ندارد.

این موارد هم نیاز به تجربه بالا در این زمینه داشته و هم استفاده از تجهیزات تخصصی در این حوزه را می‌طلبد. به همین دلیل، برای خریداری ماشین دست دوم بهتر است به کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه مراجعه نمایید تا بعد از بررسی‌های لازم، قیمت خودرو کارکرده را برای شما مشخص کنند. با این حال، ما در این جا سعی کرده‌ایم تعدادی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت خودروهای دست دوم را برای شما بیان کنیم. با استفاده از این موارد، می‌توانید قیمت خودرو کارکرده را با دقت مطلوبی تعیین کنید.

قیمت خودرو کارکرده چطور محاسبه می شود؟

همان طور که گفتیم، قیمت خودرو کارکرده در وهله اول وابسته به قیمت روز مدل صفر آن است. اما عوامل زیادی دیگری هم هستند که در کنار آن بر تعیین قیمت این نوع خودروها تاثیر می‌گذارند. در این جا تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما آورده‌ایم.

طول عمر خودرو و مدل آن

بدون شک، خودروها هم مانند هر ابزار و وسیله دیگری دارای یک طول عمر مشخص هستند و در این مدت می‌توانند خدماتی بهینه به ما ارائه کنند. بعد از این زمان، رفته رفته سلامت آن‌ها کاهش پیدا کرده و دچار مشکلاتی در بخش‌های گوناگون خود می‌شوند. به عبارتی، کم کم باید شروع به هزینه‌های مختلف برای خودرو نمود. پس اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید، باید به این نکته توجه جدی داشته و خودرویی انتخاب نمایید که عمر آن رو به پایان نباشد. طول عمر برای خودروهای مختلف تفاوت داشته و بسته به عوامل متعددی از جمله مدل ماشین، شرکت سازنده و قطعات مورد استفاده می‌تواند از ۶ تا ۷ سال گرفته و حتی تا ۲۰ و ۲۵ سال برای برخی خودروها برسد.

محاسبه کارکرد ماشین دست دوم

کارکرد ماشین دست دوم

کارکرد ماشین عامل بسیار مهم دیگری است که در تعیین قیمت خودرو کارکرده تاثیر می‌گذارد. این مورد بر اساس تعداد کیلومترهای پیموده شده خودرو سنجیده می‌شود. گاهی مواقع ممکن است عمر خودرویی پایین باشد، اما کارکرد بسیار بالایی داشته باشد؛ این مورد خود باعث افت قیمت ماشین خواهد شد. برعکس آن هم امکان پذیر است و ممکن است یک ماشین چندین سال از تولیدش گذشته، اما کارکرد آن چنانی نداشته باشد؛ این موضوع هم باعث می‌شود که برای ماشین قیمت بیش‌تری در نظر گرفته شود. به طور خلاصه، کارکرد ماشین عاملی بسیار مهم در سلامت آن بوده و در تعیین قیمت باید به آن توجه داشه باشید. متخصصان این حوزه کارکرد معمولی برای خودرو را در طی یک سال حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر می‌دانند.

همین طور بخوانید: علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

چپی بودن ماشین یا تصادف سنگین داشتن

این مورد هم از عوامل بسیار با اهمیت است که در هنگام خرید و فروش ماشین، سعی می‌شود با استفاده از تجربه افراد متخصص و ابزارهای گوناگون آن را تشخیص داد. به طور معمول، ماشین‌های چپی یا خودروهایی که دارای تصادف سنگین هستند، صدمات جدی در بدنه، ستون‌ها و شاسی را همراه خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود که رانندگی با این ماشین‌ها از امنیت بسیار پایینی برخوردار بوده و حتی با کوچک‌ترین تصادف یا برخورد، سرنشینان خودرو دچار آسیب شوند. به همین دلیل، ماشین‌های چپی یا خودروهایی که دارای تصادفات سنگین بوده و طی آن به شاسی یا بدنه‌شان آسیب وارد شده، با افت قیمت شدیدی مواجه خواهند بود. بنابراین در تعیین قیمت خودرو کارکرده حتما باید این موارد را هم بررسی کرده و مورد توجه قرار داد.

خودروی تصادفی

رنگ شدگی ماشین

اگر ماشینی دارای رنگ شدگی در قسمت‌های مختلف خود باشد، احتمالا با یک ماشین تصادفی روبرو هستید و این با کاهش قیمت مواجه می‌شود. این مورد در اصل به این خاطر است که کارشناسان اعتقاد دارند، هر گونه رنگ شدگی نشان از ضربه‌ای دارد که روزی به ماشین وارد شده است. در نتیجه هر گونه رنگ شدگی در بخش‌های مختلف خودرو، کاهش بخش از قیمت آن را در پی خواهد داشت. البته موضوع رنگ شدن خودرو امروزه بیش‌تر یک مورد روانی است و صرف رنگ شدگی، بحث کاهش قیمت پیش می‌آید؛ حتی اگر این رنگ شدگی به خاطر خراشی باشد که یک بچه بر روی ماشین انداخته و هیچ گونه ضربه‌ای هم به ماشین وارد نشده باشد. البته توجه داشته باشید که رنگ شدگی در قسمت‌های مختلف ماشین، کاهش قیمت متفاوتی را هم در پی دارد. برای مثال، رنگ شدگی در قسمت سر جلوی ماشین، کاهش قیمت بیش‌تری را نسبت به بخش‌های عقب ماشین در پی خواهد داشت.

لوازم جانبی خودرو

برخی خوردروها دارای تعداد زیادی قطعات یدکی و لوازم جانبی هستند. بنابراین، در صورت بروز مشکل برای خودرو، به راحتی می‌توان با استفاده از این وسایل مشکل را برطرف نمود. از طرف دیگر، ممکن است شما خودرویی را مشاهده کنید که حتی زاپاس هم ندارد و در صورت پنجر شدن، با مشکلات زیادی مواجه خواهید بود. در نتیجه، میزان لوازم جانبی همراه ماشین هم بر قیمت خودرو کارکرده تاثیر دارد.

آپشن های خودرو

شکل ظاهری و آپشن‌های خودرو

مورد بسیار حائز اهمیت که اکثر خریداران به آن توجه دارند، ظاهر ماشین و تمیز بودن آن است. یک ظاهر زیبا و مناسب می‌تواند باعث شود که خریدار حتی بخی معایب دیگر ماشین را هم نادیده بگیرد. بنابراین این مورد همیشه در تعیین قیمت خودرو کارکرده تاثیرگذار است. از طرف دیگر، آپشن‌های ماشین دست دوم هم بر تعیین قیمت آن تاثیر فراوانی دارند. گاهی اوقات این آپشن‌ها به طور کلی و از کارخانه بر روی ماشین وجود داشته و برخی موارد هم ممکن است خود صاحب ماشین آن ها را اضافه کرده باشد. به هر حال، برای اضافه شدن هر یک از این موارد هزینه‌های پرداخت شده که در قیمت فروش ماشین تثیر خواهد داشت.

وضعیت بیمه و مهلت اعتبار آن

بیمه هم از جمله مواردی است که در کشور ما می‌تواند در تعیین قیمت خودرو کارکرده تاثیرگذار باشد. از آن جایی که هزینه بیمه کردن ماشین‌ها در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و البته به صورت پیوسته هم این افزایش ادامه دارد، این موضوع هم در خرید و فروش ماشین‌های دست دوم اهمیت پیدا کرده است. در صورتی که خودرو دست دوم دارای بیمه بوده و البته تخفیف هم داشته باشد، قیمت بالاتری نسبت خودرویی دارد که زمان بیمه آن به پایان رسیده است. در صورتی که تخیف بیمه هم وجود نداشته باشد، این کاهش قیمت بیش‌تر هم خواهد بود.

سوالات متداول در مورد تعیین قیمت خودرو کارکرده

  • قیمت خودرو کارکرده چگونه نعیین می‌شود؟

قیمت این گونه خودروها در وهله اول بسته به میزان قیمت مدل صفر آن‌ها دارد. اما در کنار آن عوامل دیگری هم بر روی این قیمت تاثیر دارند.

  • چه عواملی بر قیمت خودرو کارکرده تاثیر دارند؟

برخی عوامل گوناگون از جمله مدل و طول عمر ماشین، کارکرد آن، داشتن یا نداشتن رنگ شدگی، شکل ظاهری و آپشن‌ها، وضعیت بیمه و لوازم جانبی از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در تعیین قیمت خودرو کارکرده تاثیرگذارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا