پیشنهاد سردبیرآموزش

لیزینگ خودرو چیست و از آن چه می‌دانیم؟

بازار لیزینگ در ایران یکی از روش‌های متداول تامین مالی است؛ که به شرکت‌ها و افراد حق استفاده موقت از یک دارایی را می‌دهد، بدون اینکه آن دارایی را به صورت کامل خریداری کنند. در این روش، شرکت لیزینگ دارایی را خریداری می‌کند و آن را به مشتری اجاره می‌دهد. مشتری در ازای پرداخت اجاره، از دارایی استفاده می‌کند. در پایان دوره اجاره، مشتری می‌تواند دارایی را خریداری کند، آن را بازگرداند یا قرارداد را تمدید کند.

لیزینگ خودرو

برای لیزینگ کردن خودرو در همان ابتدا باید نوع قرارداد را میان خود و فروشنده تعیین کنید. از آنجایی که قیمت خودرو به طور دائم در حال تغییر است، استفاده از شرایط لیزینگ برای خرید خودرو از مباحث داغ این روزها محسوب می‌شود.

کاربرد لیزینگ خودرو

در دنیا فروش لیزینگی خودرو یکی از روشهای جذابی است که کمپانی‌های بزرگ جهان برای رفع مشکل قیمت ‏بالای محصولاتشان و همچنین افزایش سهم فروش خود در برابر رقبا انتخاب می‌کنند. البته این موضوع در ‏کشور ما رویه‌ای متفاوت دارد، در بازار کمتر رقابتی خودرو  و با توجه به نرخ بالای درخواست خریداران، شرکت‌های لیزینگی با دریافت سودهای گزاف بیشتر از این‌که معادله را به ‏نفع مشتریان تمام کنند، آن را به نفع فروشندگان تغییر می‌دهند. ‏

با توجه به نحوه‌ی فروش و زمان تحویل خودروسازان و نرخ بالای درخواست خریداران در ایران، بازار لیزینگ خودرو در ایران  نیز در حال رشد است. با این‌حال، برخی چالش‌ها نیز در مسیر رشد بازار لیزینگ در ایران وجود دارد. مشکلات مالی و اقتصادی کشور، تغییرات قوانین و مقررات، نرخ بهره بالا و عدم وجود بازار ثانویه برای فروش دارایی‌های لیزینگ شده، برخی از چالش‌هایی هستند که بازار لیزینگ در ایران با آن‌ها روبرو است.

به طور کلی، با توجه به نیاز بازار و مزایای مالی و مالیاتی که بازار لیزینگ ایران ارائه می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که این بازار در آینده رونق خوبی داشته باشد.

تفاوت خرید اقساطی با لیزینگ خودرو

لیزینگ خودرو (اجاره به شرط تملیک) یک روش خرید اقساطی است، اما در اصل با آنچه در عرف جامعه با عنوان خرید اقساطی شناخته می‌شود تفاوت دارد.

در خرید اقساطی شما باید علاوه بر ارائه چک یا سفته هنگام خرید، یک یا چند ضامن معتبر نیز داشته باشید. همچنین پس از واریز پیش‌پرداخت سند خودرو به نام خودتان ثبت خواهد شد. البته تعیین مبلغ پیش‌پرداخت در این روش به‌صورت منعطف انجام می‌شود.

در خرید خودروی لیزینگی شرایط متفاوت است و شما برای تحویل گرفتن خودرو نیازی به ارائه ضامن ندارید. از طرف دیگر ممکن است شما پس از واریز پیش‌پرداخت خودرو تا زمان پرداخت آخرین قسط و عمل به تعهدات درج‌شده در قرارداد، در رهن شرکت لیزینگ خودرو باقی بماند. همچنین میزان سود اقساط در این دو روش با یکدیگر تفاوت دارد.

پرداخت اولیه: در خرید اقساطی، ممکن است نیاز به پرداخت اولیه داشته باشید که معمولاً پنجاه درصد از قیمت خودرو است. اما در لیزینگ، معمولاً نیاز به پرداخت اولیه ندارید و مبلغ کل قرارداد به صورت اقساط ماهیانه پرداخت می‌شود.

انعقاد قرارداد: در خرید اقساطی، قرارداد بین شما و فروشنده خودرو انعقاد می‌شود. اما در لیزینگ، قرارداد بین شما و شرکت لیزینگ انعقاد می‌شود و شما با صاحب اصلی خودرو تعامل مستقیم ندارید.

انتقال مالکیت: در خرید اقساطی، پس از پرداخت تمام اقساط، مالکیت خودرو به صورت کامل به شما منتقل می‌شود. اما در لیزینگ، پس از پایان قرارداد، شما خودرو را به صاحب اصلی برمی‌گردانید و مالکیت به شما منتقل نمی‌شود.

به طور کلی، خرید اقساطی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند مالک خودرو باشند و مسئولیت‌های مربوط به آن را بر عهده داشته باشند. با در نظر گرفتن قانون جدید که برگه سبز خودرو به عنوان سند خودرو محسوب شده آقای مردم به این روش خرید روی می آورند زیرا خودرو بعد از دادن پیش پرداخت به نام خریدار می‌شود و خریدار بعد از اتمام اقساط و حتی گاهی در هنگام پرداخت قسط می‌تواند خودرو را به فروش برساند و الباقی اقساط را پرداخت کند. اما لیزینگ مناسب برای کسانی است که می‌خواهند خودرو را به مدت محدودی استفاده کنند و نگرانی‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات آن را نداشته باشند.

انواع روش‌های خرید خودرو لیزینگی چیست؟

لیزینگ خودرو در کشور ما به دو روش اجاره به شرط تملیک و سند زدن با اخذ چک و سفته انجام می‌شود که در هر دو روش معمولاً ۵۰ درصد مبلغ خودرو به عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌شود. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:

روش های خرید خودرو لیزینگی عبارتند از:

۱- لیزینگ مالی: در این روش، شما به عنوان مستأجر خودرو عمل می‌کنید و یک قرارداد لیزینگ با شرکت لیزینگ انعقاد می‌دهید. شما مبلغ کل قرارداد را به صورت اقساط ماهیانه پرداخت می‌کنید و پس از پایان قرارداد، خودرو را به صاحب اصلی برمی‌گردانید.

۲- لیزینگ عملیاتی: در این روش، شما خودرو را برای مدت معینی از شرکت لیزینگ اجاره می‌کنید. شما مبلغ اجاره را به صورت ماهیانه پرداخت می‌کنید و پس از پایان قرارداد، خودرو را به شرکت لیزینگ برمی‌گردانید.

۳- لیزینگ فروشی: در این روش، شما خودرو را از شرکت لیزینگ خریداری می‌کنید و مبلغ کل خودرو را به صورت اقساط ماهیانه پرداخت می‌کنید. پس از پرداخت تمام اقساط، مالکیت خودرو به صورت کامل به شما منتقل می‌شود.

۴- لیزینگ باز: در این روش، شما خودرو را از شرکت لیزینگ خریداری می‌کنید و پس از پایان قرارداد، می‌توانید خودرو را به شرکت لیزینگ برگردانید و یا با شرکت لیزینگ قرارداد جدیدی برای خودرو ببندید.

هر یک از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و بسته به نیازها و شرایط شما، ممکن است یکی از آنها برای شما مناسب تر باشد. قبل از انتخاب روش خرید خودرو لیزینگی، بهتر است با شرکت لیزینگ مشورت کنید و شرایط و قوانین هر روش را به دقت بررسی کنید.

معرفی بهترین شرکت ‌های لیزینگ خودرو (دولتی و خصوصی)

شرکت‌های لیزینگی به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند که همه این شرکت‌ها با نظارت مستقیم بانک مرکزی فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های دولتی لیزینگ خودرو

شرکت‌های دولتی لیزینگ خودرو خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول شرکت‌هایی هستند که زیرمجموعه کارخانه‌های ایران‌خودرو و سایپا محسوب می‌شوند و دسته دوم را بانک‌ها اداره می‌کنند.

همچنین خوب است بدانید که اغلب این شرکت‌ها، قراردادهای بازپرداخت ۳ الی ۴ ساله دارند که البته این مدت زمان قطعی نیست و هر شرکتی شرایط متفاوتی را به مشتریان ارائه می‌دهد.

معایب و مزایای خرید خودرو لیزینگی

از مهمترین مزایا در لیزینگ میتوان به مدیریت منابع مالی خریدار و سرعت عمل در تحویل کالا اشاره نمود. به طور معمول لیزینگ‌ها خودروی مورد قرارداد را در فاصله زمانی بسیار کوتاهی تحویل خریدار می‌دهند که این زمان معمولاً کمتر از دو هفته می‌باشد و در مقابل شرکت‌های خودروساز یا دریافت وام بانکی که ممکن است چند هفته طول بکشد بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در هر صورت باید توجه داشته باشد که هرچه مدت زمان برای پرداتخت اقساط بیشتر باشد، شما سود بیشتری را باید به شرکت پرداخت کنید. پس مدت زمان بازپرداخت اقساط، ارتباط مستقیم با میزان پرداخت سود دارد. این یعنی هرچه مدت زمان بازپرداخت بیشتر باشد، قیمت تمام شده خودرو برای شما نیز افزایش خواهد یافت. به طور کلی اغلب شرکت‌های لیزینگی، سود ۱۵ الی ۲۵ درصد درنظر می‌گیرند، پس باید توجه داشته باشید که معمولا قیمت خودرو به این صورت، می‌‎تواند تا دو برابر قیمت اصلی خودرو برای شما تمام شود.

از مهمترین معایب آن خطر کلاهبرداری لیزینگ است، در این نوع کلاهبرداری، فرد یا گروهی که قصد کلاهبرداری را دارند، به عنوان یک شرکت لیزینگ یا یک مشاور لیزینگ معرفی می‌شوند و با ارائه اطلاعات دروغین یا ناقص، قربانی را متقاعد می‌کنند که یک قرارداد لیزینگ را امضا کند. سپس با دریافت پول یا اموال قربانی، فرد یا گروه کلاهبردار، از محل اقدام به فرار می‌کنند و قربانی با خسارت مالی بزرگی مواجه می‌شود.

برخی از متداول‌ترین روش‌های استفاده شده توسط کلاهبرداران لیزینگ عبارتند از:

۱- ارائه اطلاعات دروغین در مورد شرکت لیزینگ یا مشاور لیزینگ، اعم از نام، تاریخچه، مجوزها و مدارک مربوطه.

۲- ارائه اطلاعات دروغین در مورد محصولات یا خدماتی که قربانی قصد لیزینگ آنها را دارد، اعم از قیمت، شرایط قرارداد و تضمینات.

۳- استفاده از اسناد جعلی یا تقلبی برای تأیید صحت اطلاعات دروغین.

۴- استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات اینترنتی برای جذب قربانیان و ارائه اطلاعات دروغین.

برای جلوگیری از کلاهبرداری لیزینگ، مهم است که قبل از امضای هر قرارداد لیزینگ، اطلاعات مربوطه را به دقت بررسی کنید و از منابع قابل اعتماد برای تأیید صحت اطلاعات استفاده کنید. همچنین، همواره مراقب باشید و از ارائه اطلاعات شخصی و مالی خود به افراد یا شرکت‌های ناشناس خودداری کنید.

سخن پایانی

به طور کلی، لیزینگ خودرو را می‌توانیم یکی از شرایط محبوب خرید انواع خودرو برای کسانی است که نقدینگی کافی برای خرید خودرو ندارند. این شرایط از سال‌ها پیش در بسیاری از کشورها فراهم شده تا افراد با بودجه‌های مختلف بتوانند خودرو مد نظرشان را خریداری کنند. چنانچه مایل به خرید خودرو به صورت لیزینگ هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم وقت زیادی را صرف جست‌و جو و تحقیق برای یافتن شرکت معتبر کنید تا با خیالی آسوده خودرو خود را خریداری نمایید.

منبع خبر: تحریریه ایرانی‌کار

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا