رپرتاژ

وظایف و مسئولیت های اجتماعی یک مالک خودرو

وقتی تصمیم به خرید خودرو می گیرید، معمولاً به مسائل زیادی در ذهن خود می پردازید. ذوق و علاقه خرید خودرو یا داشتن ماشین بهتر به شما این امکان را می دهد که از لحاظ شرایط مختلف خودروهای موجود و متناسب با شرایط و بودجه خود را شناسایی کنید و بهترین گزینه را با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده اید انتخاب کنید. همچنین به گزینه هایی که می توانید خودرو خود را به بهترین قیمت و با شرایط مناسب خریداری کنید می اندیشید. هنگام خرید هم به بررسی خودرو از نظر ظاهری و کیفیت بدنه خودرو و همچنین مباحث مربوط به کیفیت فنی می پردازید (خصوصاً اگر تصمیم به خرید خودرو کارکرده داشته باشید.). و بعد هم نسبت به خرید اقدام می کنید. تبریک! شما صاحب ماشین جدید شده اید.

مسئولیت های مالک خودرو

اما داشتن یک خودرو با توجه به خصوصیت اصلی آن یعنی متحرک بودن، مسئولیت های اجتماعی و وظایفی را برای شما ایجاد می کند که ما در این مقاله قصد بررسی این وظایف و نحوه استفاده صحیح از خودرو در اجتماع را داریم.

رانندگی مناسب

اولین و مهمترین وظیفه ای که یک مالک یا راننده اتومبیل در قبال جامعه دارد، رانندگی بر اساس اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی است. رعایت قوانین و همچنین رعایت احترام و همدلی با افراد دیگر جامعه، باعث ایجاد حس خوب در دیگران و همچنین کاهش تنش در افراد جامعه خواهد شد. چه بسیار تنش هایی که به دلیل صبور نبودن یا عدم رعایت ادب و احترام در جامعه ایجاد می شوند و هم ناراحتی های روحی برای خود و دیگران ایجاد می کنند. همچنین رعایت حقوقی مثل حقوق عابرین پیاده و یا رعایت حال سالمندان و افرادی که به تازگی گواهینامه رانندگی گرفته اند، به ایجاد حس همدلی بیشتر هم کمک خواهد کرد.

پارک خودرو در محل مناسب

پارک کردن خودرو در محل مناسب همیشه یکی از چالش های رانندگی مخصوصاً در شهرهای بزرگ و یا مناطق شلوغ جمعیتی هست. اگر به رعایت قوانین پارک اتومبیل که توسط شهرداری ها تعیین می شود پایبند باشیم، از تراکم و ایجاد ترافیک هم جلوگیری می کنیم. ضمن اینکه به زیبایی خیابان ها هم کمک شایانی کرده ایم. همچنین با استفاده از پارکینگ ها ایمنی بدنه و وسایل داخل خودرو خود را هم تا حدی تأمین کرده ایم.

پاکیزگی و زیبایی خودرو

در بسیاری از کشورهای پیشرفته صاحبان خودرو موظف هستند که خودرو خود را تمیز و پاکیزه نگهدارند. و در صورت کثیف بودن بدنه خودرو یا نقص فنی در چراغ های خودرو، مالک اتومبیل مشمول جریمه خواهد شد. حال آنکه اگر قانونی هم در این زمینه وجود نداشته باشد، پاکیزگی خودرو و رفع نواقص ظاهری آن باعث احساس خوب در خودتان و هم دیگر افرادی که خودرو شما را در حال عبور از خیابان نظاره می کنند خواهد شد.

سرویس دوره ای و بهبود کیفیت عملکرد خودرو

صاحب یک خودرو موظف است که به صورت دوره ای از لحاظ فنی ماشین خود را به تعمیرگاههای مجاز برده و به بررسی و سرویس دوره ای فنی بپردازد. همچنین طبق قانون می بایست نسبت به اخذ برگه تاییدیه معاینه فنی هم اقدام کند. این اقدامات باعث کمتر شدن آلودگی هوای ناشی از عملکرد نامناسب موتور خودرو ها منجر خواهد شد. در صورتی که به این وظیفه آگاهی کافی داشته باشید و متعهد به سرویس منظم و دوره ای ماشین خود باشید، هم به بهبود عملکرد و عمر طولانی تر خودرو خود کمک کرده اید و هم کمتر در کوچه و خیابان دچار خرابی های ناخواسته خودرو خواهید شد.

پوشش حوادث و مسئولیت در قبال دیگران با بیمه شخص ثالث

یکی از مواردی که همیشه مالک و راننده یک اتومبیل باید در نظر بگیرد این است که در صورتی که در حین رانندگی باعث آسیب به مال و جان دیگران مثل عابرین پیاده، خودروهای عبوری یا پارک شده دیگر، اموال عمومی و .. شود باید خسارت های وارد شده به آن ها را جبران کند. اما با قانون بیمه شخص ثالث که به صورت اجباری هم هست به خوبی این مسئله پوشش داده شده است. به این معنی که شما به عنوان مالک موظف هستید خودرو خود را در قبال اشخاص ثالث بیمه کنید. خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه و در موعد مقرر اتمام بیمه نامه قبلی انجام می شود و در صورت بروز حادثه، شرکت بیمه به جای شما خسارت های مالی و یا جانی را جبران خواهد نمود. در صورتی که به هر دلیل با خودروی فاقد بیمه ثالث اقدام به رانندگی کنید در صورت مواجهه با پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی شما توقیف خواهد شد و در صورت خسارت هم، مجبور به پرداخت خسارت از جیب خود خواهید بود. البته بسیاری از شرکت های بیمه هنگام تمدید بیمه نامه خودرو، با پیامک یا تماس های تلفنی یا طرق دیگر شما را آگاه خواهند کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا