رپرتاژ

مشخصات فنی و تامین قطعات یدکی خودروی آریو S300

اگر بخواهیم از صنعت خودروسازی جهان صحبت کنیم، بی شک کشور چین یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین کشورهای صاحب سبک در زمینه خودروسازی است. شرکت های معروف در زمینه خودروسازی می توان به دانگ فنگ، چانگان و FAW اشاره کرد. در سال ۲۰۰۵ بود که در شهر ژجیانگ در قسمت شرقی کشور چین، شرکت Zotye شروع به فعالیت کرد. اگرجه شرکت zotye، شرکتی کم سابقه و نوپا است، ولی توانسته بیش از ۱۵ مدل مختلف ماشین روانه بازار کند.

زوتیه توانسته با شرکت های مختلف خارجی مانند فیات، تویوتا همکاری داشته باشد و از نظر کیفی خود را در سطح اول صنعت خودروسازی چین نگهدارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی فنی و یدکی یکی از خودروهای مونتاژ شده زوتیه در ایران به نام آریو S300 بپردازیم.

شرکت زوتیه و واردات آن به بازار ایران

حدود ۱۵ سال از فعالیت شرکت زوتیه می گذرد، ولی با تولید محصولات مناسب توانسته خود را در بین برترین شرکت های خودروسازی چین قرار دهد. به همین دلیل، شرکت سایپا با ایجاد مسیر واردات خودروهای این شرکت، توانست محصولات آن را وارد بازار ایران کند و بعد از مدتی شروع به مونتاژ خودروهای زوتی کند. خودرو آریو S300 یکی از محصولات زوتیه می باشد که در سال ۲۰۱۲ تولید شد. در سال ۲۰۱۲، آریو S300 که با نامZ300 نیز شناخته و فروخته می شود، مهم ترین و به‌روزترین محصول این شرکت بوده است. در خط تولید جدید شرکت زوتیه، این شماین با نام Z360، معرفی می شود.

مقایسه Z300 با خودروهای دیگر

شرکت زوتیه سعی کرده تا از ماشین تویوتا آلیون به عنوان نمونه ای برای آریو S300 استفاده کند. به همین دلیل پلتفرم و فرم چراغ های این خودرو نیز به خودرو آلیون بسیار شبیه است. حدود ۲۰ سال است که آلیون تویوتا در لیست تولیدات تویوتا جای مدل هایی نظیر کارینا را گرفته است و از نظر سایز بدنه از کمری کوچکتر است. بدنه و شاسی آریو S300 همانند بدنه و شاسی نسل دوم تویوتا آلیون است. تویوتا آلیون نسل دوم در سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد.

مشخصات فنی آریو.jpg

مشخصات کلی و توضیحات فنی خودروی آریو S300

  1. بدنه و طراحی ظاهری:

اگرچه آریو S300 از نمای روبرو بسیار به کرولای ۲۰۱۲ شباهت دارد، اما سازندگان این خودرو طرح اصلی بدنه را از تویوتا آلیون برداشته اند. اگر به قسمت سپر Z300 توجه کنیم، برخلاف کاپوت جلو، خطوطی هماهنگ با چراغ اصلی بر روی آن وجود دارد. حس اسپرت این ماشین به مقدار زیادی به کشیدگی چراغ اصلی آن مربوط می شود. در دو طرف سپر شما می توانید مه شکن هایی فضای خالی آن بخش ببینید. اگر بخواهیم به نمای کناریZ300 توجه کنیم، سادگی در طراحی، عدم استفاده از خطوط اضافه و حجم دهنده و طول ۴.۵ متری، مهم ترین خصوصیاتی هستند که به چشم می خورند. در زیر رکاب و قسمت در آریو S300، خطوطی کم رنگ قرار داده شده است که با فریم پلاستیکی سیاه رنگ درها، به سادگی و زیبایی خودرو می افزاید. آینه های بغل و دستگیره های Z300 هم رنگ بدنه هستند و جنس آن ها تماما فلزی است.

اگر بخواهیم از نمای پشتی به آریو S300 نگاه کنیم، با فرم دهی مناسب بدنه خودرو و چراغ های بزرگ آن مواجه می شویم که به زیبایی و جذابیت خودرو افزوده است. اگرچه چراغ های این خودرو بزرگ هستند، اما طراحی مناسب آن باعث شده تا کمترین مزاحمتی برای کاپوت عقب نداشته باشد. همین مورد به افراد اجازه می دهد تا بتوانند بارهای عظیم را به کمک این ماشین حمل کنند. بطور کل سپر عقب Z300 هماهنگی مناسب و استانداردی با فرم چراغ ها دارد. علاوه بر این، به خوبی به بخش عقبی این خودرو حجم داده است.

  1. طراحی کابین و بخش داخلی خودرو:

آریو S300 در قسمت داخلی، یک نمایشگر LCD باریک برای نمایش موج های رادیو و ساعت قرار داده است. علاوه بر این، در بخش پایینی این نمایشگر، فضایی خالی قرار داده شده است تا بتوانید گوشی یا وسایلی مانند آن، را قرار دهید. در قسمت پنل LCD، اجازه اتصال USB، حافظه SD، CD و کلیدهای کنترل کننده برای پخش رسانه قرار داده شده است. علاوه بر این امکانات، سیستم ناوبری ماهواره ای و دوربین عقب نیز از طریق این پنل LCD برای اریو S300 در دسترس است. برای تنظیم سیستم تهویه خودرو و مسیر هوا، می توانید از دکمه هایی که در زیر نمایشگر و در پنلی اختصاصی قرار داده شده است، استفاده کنید.

نکته مثبت دیگر در طراحی Z300، مقدار فضای داخلی برای سرنشینان جلو و عقب است. طراحی فضای داخلی این خودرو به گونه ای است که افرادی با قدی بیش از ۱.۸ متر نیز می توانند به راحتی در آن قرار بگیرند. در حالت عادی میزان فضای صندوق عقب Z300 حدود ۴۶۰ لیتر فضا دارد. طراحی صندلی های عقب این خودرو به گونه است که شما می توانید آن ها را به سمت جلو جمع کنید تا فضای بیشتری در صندوق عقب در اختیار داشته باشید.

  1. قابلیت های ایمنی:

خودروی آریو S300 از نظر ایمنی نمره مطلوبی را دریافت کرده است. این نمره توسط آزمون هایی بدست آمده که بطور کلی به آن استاندارد C-NCAP گفته می شود. طی این بررسی ها، خودرو توسط سرنشین های غیرزنده با موانعی برخورد می کنند تا میزان تخریب خودرو اندازه گیری شده و نمره ای از ۵ برای آن درنظر بگیرند. خودروی آریو S300 نمره ۵ را در این آزمون دریافت کرده است.

  1. قدرت فنی خودرو:

از مهم ترین مشخصاتی فنی این خودرو می توان به پیشرانه ۱.۶ لیتری و قدرت ۱۱۲ اسب بخاری در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه اشاره کرد. این میزان از قدرت توسط گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیق تولید می شود. علاوه بر پیشرانه ۱.۶ لیتری، از پیشرانه ۱.۵ لیتری در خط تولید این خودرو استفاده می کنند که پیشرانه ۱.۵ لیتری قدرت ۱۰۳ اسب بخار با گشتاور ۱۴۱ نیوتن متر را ایجاد می کند. میزان زمانی که برای سرعت ۰ تا ۱۰۰ خودروی آریو S300 درنظر گرفته می شود، با توجه به نوع دنده ای یا اتومات خودرو متفاوت است.

جعبه دنده ۴ سرعته برای خودروی اتومات و جعبه دنده ۶ سرعته برای مدل دستی خودروی Z300 درنظر گرفته می شود. در حالت اتومات زمانی حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه و در حالت دستی زمانی حدود ۱۲ ثانیه برای ۰ تا ۱۰۰ خودرو درنظر می گیرند. میانگین سوختی که این خودرو برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مصرف می کند، ۷ لیتر است.

قطعات یدکی آریو.jpg

قطعات یدکی خودروی آریو S300

شرکت زوتیه که از برندهای معتبر خودروسازی در چین است، به ایجاد راحتی و طراحی زیبای بدنه خودرو معروف است. چونکه محبوبیت ماشین های این شرکت در ایران تا حدی زیاد است، به همین دلیل باید برای پیدا کردن قطعات یدکی آن اقدامات مناسب انجام شود تا افراد بتوانند به راحتی و درصورت نیاز، قطعه مورد نظر خود را بیابند. شما می توانید برای تهیه لوازم یدکی آریو S300 به مراکز و نمایندگی های زوتیه در ایران مراجعه کنید. البته با توجه به شرایط تحریم پیدا کردن قطعات یدکی این خودروها سخت شده است، اما لوازم های یدکی و نمایندگی هایی برای کمک در این زمینه وجود دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا