اخبار خودرو

شرکت مگا در صدد برقراری ارتباط میان اضلاع «هاب خودرو» است

مهرداد وفا، عضو هیات‌مدیره و معاون امور پروژه‌ها در شرکت مگا، طی گفتگویی به پیشینه این شرکت در حوزه تجارت الکترونیکی و نقش و جایگاه آن در صنعت خودروی کشور پرداخت.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

– شرکت مگا در بدو تاسیس در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کرد و نخستین پروژه آن چگونه پیش رفت؟

شرکت مگا در اولین پروژه خود حدود ۱۸ سال پیش، مسئولیت بررسی و ارزیابی چندین شاخص از جمله میزان توسعه بلوغ آی‌تی، سطح شبکه، میزان دسترسی به اینترنت و … در تمام شرکت‌های زیرمجموعه سازمان گسترش را برعهده گرفت که این پروژه، «حضور موثر شرکت‌های تحت پوشش سازمان گسترش در شبکه جهانی» نام داشت. مگا طی این فرآیند برای هر یک از این شرکت‌ها راه‌حل‌هایی برای چگونگی توسعه این شاخص‌ها ارائه کرد. پس از آن نیز چند پروژه دیگر از جمله «مشاوره و نظارت در برنامه‌ریزی توسعه منطقه ویژه برق و الکترونیک فارس» توسط شرکت مگا به اجرا در آمد.

– ورود شرکت مگا به صنعت خودروی کشور چگونه رقم خورد؟

شرکت مگا با ماموریت توسعه تجارت الکترونیکی در کشور تاسیس شده بود، و پس از تصویب قانون تجارت الکترونیکی در اوایل دهه ۸۰، در آیین‌نامه اجرایی برای هر یک از دستگاه‌های دولتی یک وظیفه تعریف شده بود. بر اساس این آیین‌نامه، وزارت صنایع و به‌خصوص سازمان گسترش به‌طور مستقیم مورد خطاب قرار گرفته و مکلف شده بودند یک فضای جامع اینترنتی در صنعت خودرو ایجاد کنند که تمام بازیگران این صنعت، بتوانند در قالب آن اشتراکاتی با یکدیگر داشته باشند. سازمان گسترش نیز ایجاد این فضای جامع یا همان «پرتال جامع خودروی کشور» را به شرکت مگا محول کرد. مگا نیز تا آن زمان زیرساخت‌های فروش اینترنتی ارائه کرده بود و پس از محول‌شدن این وظیفه به این شرکت، برنامه‌ریزی برای آن را آغاز کرد.

– موضوع «هاب خودرو» چگونه از جانب مگا پدید آمد؟

مدیران شرکت مگا با دانش وقت خود به تفسیر بند ۳۹ آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران در مورد قانون تجارت الکترونیکی پرداختند که از خروجی‌های آن، می‌توان به موضوع «هاب خودرو» اشاره کرد. ساختار «هاب خودرو» از این نظر دارای چهار ضلع است؛ حاکمیت و قانون‌گذاری، تولیدکننده، مصرف‌کننده و در نهایت زنجیره تامین و خدمات پشتیبانی. این هاب در فضای مجازی شکل می‌گیرد و بر اساس توانمندی خود، این چهار ضلع را به یکدیگر متصل می‌کند. بند ۳۹ آیین‌نامه اجرایی به‌طور شفاف و دقیق این هاب را تعریف نمی‌کند اما در کلیت، ساختاری مشابه این ساختار را ترسیم می‌کند.

– اولین قرارداد مگا در صنعت خودرو با کدام شرکت بود و پس از آن چگونه در این مسیر پیش رفت؟

اولین قراردادهای مگا در صنعت خودرو با شرکت سایپا و به‌دنبال آن با سایپا دیزل در قالب قرارداد فروش اینترنتی منعقد شد. پس از آن نیز طی تحولاتی قرارداد بعدی مگا با شرکت ایران‌خودرو محقق شد؛ نقطه عطف این قرارداد این بود که برخلاف سایپا، این بار ایران‌خودرو تمام محصولات خود را به‌طور اینترنتی و از طریق زیرساخت فروش اینترنتی مگا به فروش رساند. پس از این مرحله قراردادهای بسیاری توسط مگا منعقد شد و این شرکت موفق شد در فضای اینترنت، محصولات تولیدکنندگان خودرو را به مصرف‌کننده عرضه کند. در واقع، این فرآیند دو ضلع از هاب خودرو یعنی مصرف‌کننده و تولیدکننده را از طریق زیرساخت اینترنت به یکدیگر متصل کرد، دستاوردی که منافع هر دو طرف را تامین می‌کرد؛ خودروساز بدون دردسر خودروهای تولیدی خود را به فروش می‌رساند و مشتری هم با قیمت کارخانه خودروی مورد نظر خود را دریافت می‌کرد.

– «ایرانی‌کار» در این ساختار در کجا قرار می‌گیرد؟

شرکت مگا در طول این مدت بر اساس ارتباط بین این دو ضلع قوام یافت، در حالی که این موضوع برای شروع رضایت‌بخش بود اما توان و ظرفیت مگا بیش از این بود. این شرکت در قالب «ایرانی‌کار» که می‌تواند در آینده نقش این هاب را ایفا کند، فعالیت خود در ضلع دیگر یعنی زنجیره تامین و خدمات پشتیبانی آغاز کرد. در حالی که زنجیره تامین مربوط به تولیدکننده بود، ما به سراغ خدمات پشتیبانی رفتیم و استراتژی خود را بر آن مبتنی کردیم. این ضلع مواردی نظیر فروش بیمه، سرویس فنی، استعلام و پرداخت شامل خلافی و عوارض، لوازم یدکی و … را شامل می‌شود و حجم بازار آن نیز بسیار بزرگ است. این در حالی است که فروش خودروهای شرکت‌ها نیز روی بستر و دامنه «ایرانی‌کار» اتفاق می‌افتد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا