آموزشپیشنهاد سردبیر

معاینه فنی ویژه چیست؟ (معاینه فنی مخصوص خودروهای هیبریدی)

معاینه فنی ویژه نوع خاصی از معاینه فنی خودرو است. این نوع معاینه فنی انحصارا مربوط به خودروهای هیبریدی و ماشین‌های برقی است و مطابق صلاح‌دید و تمایل دارندگان این خودروها برای آن‌ها اعمال می‌شود. انواع دیگری از معاینه‌های فنی مثل معاینه فنی معمولی و برتر هم‌اکنون در شعب معاینه فنی پایتخت در حال انجام است اما پیشنهاد انجام معاینه فنی ویژه نیز از جانب معاون حمل و نقل و طی نشست‌های مختلف عنوان شده است و وابسته به تمایل مالکان خودرو انجام خواهد شد.

شرایط و ضوابط اخذ معاینه فنی ویژه نسبت به معاینه فنی معمولی پیچیدگی‌های بیشتری داشته و سخت‌گیری‌های بیشتری را نیز در پی دارد. همین امر سبب می‌شود ورود به محدوده‌های شلوغ و پر ترافیک شهر تهران با سهولت بیشتر و تخفیف‌های بالاتری هم همراه باشد.

معاینه فنی ویژه تهران چیست؟

با وجود اینکه در حال حاضر تنها مقدماتی از معاینه فنی ویژه در حال انجام است و این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نیست اما مطمئنا مزایای زیادی دارد که علاوه بر کمک به اعمال بهتر طرح ترافیک، به لحاظ مالی نیز مقرون به صرفه است. این طرح زمانی رسمی و قانونی خواهد شد که روند مقدماتی خود را پشت سر گذاشته و از جانب سازمان محیط زیست ابلاغ شود. مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده صدور معاینه فنی ویژه از سال بعد در تهران قابل اجرا است.

مقایسه معاینه فنی ویژه با سایر فرمت‌های معاینه فنی

نکته قابل توجه در مورد معاینه فنی ویژه این است که در این نوع از معاینه فنی دور موتور خودرو بالا می‌رود. از آنجا که معاینه فنی ویژه مختص خودروهای رده هیبریدی است، شرایط خاصی دارد و محدوده مجاز آلایندگی دور موتور در آن حدودا ۰.۳ میزان آلایندگی پیشنهاد شده است و این در حالی است که در معاینه فنی برتر مقدار مجاز آلایندگی موتور ۰.۶ است و این عدد در معاینه فنی معمولی با توجه به مقدار مونوکسید کربن در دور موتور بالا به ۰.۷ می‌رسد. ذکر این موضوع هم خالی از لطف نیست که محدوده مجاز آلایندگی خودروها سالانه با توجه به شرایط خاص همان سال مثل میزان آلودگی نسبی هوا متغیر است و روی عدد خاصی ثابت نمی‌ماند.

معاینه فنی ویژه تهران

تا کنون حدود ۲۵ شعبه رسمی برای انجام معاینه فنی ویژه در تهران به ثبت رسیده است که بعضی به شکل ثابت و برخی دیگر به صورت سیار فعالیت می‌کنند. سالانه خودروهای زیادی در معاینه فنی رد می‌شوند و این نشانگر اهمیت انجام معاینه فنی و سخت‌گیری‌های مرسوم مراکز معاینه فنی خودرو در باب این مضوع است.

معاینه فنی ویژه

معاینه فنی ویژه طرح ترافیک

دارا بودن معاینه فنی ویژه و برتر، اخذ تخفیف ۲۰درصدی برای خرید مجوز لازم جهت تردد در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را میسر می‌کند. رانندگان اسنپ باید حتما در مدت زمان لازم برای دریافت به موقع این تاییدیه اقدام نمایند. جریمه نقدی در نظر گرفته شده برای کسانی که این برگ مجوز را ندارند به طور روزانه ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و این در حالی است که حدود ۱۲ هزار نفر از رانندگان اسنپ با وجود اینکه معاینه فنی نهایتا ظرف یک ساعت صادر خواهد شد، خودروی خود را معاینه فنی نکرده‌اند. توجه به اخذ معاینه فنی یک مسئولیت اجتماعی برای رانندگان خودرو قلمداد می‌شود چراکه باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، میزان آلودگی هوا خصوصا در شهر تهران را کاهش خواهد داد.

همین طور بخوانید: استعلام معاینه فنی خودرو

چه مراحلی باید طی شود تا خودرو مجاز به اخذ معاینه فنی باشد؟

به منظور دریافت تصدیق لازم برای تایید عملکرد صحیح خودرو آزمون‌های متعددی پشت سر گذاشته می‌شود. انجام این مجموعه تست‌ها با توجه به مبنای واحدی که از سوی بخش کنترل کیفیت سازمان استاندارد ابلاغ شده است صورت می‌پذیرد. یکی از این آزمون‌های دستوری مربوط به نوع و میزان آلاینده‌هایی است که از اگزوز خودرو خارج می‌شوند. این آزمون که مهم‌ترین آزمون  در روند معاینه فنی محسوب می‌شود معیار خوبی برای سنجش و ارزیابی همه‌جانبه فراهم می‌کند و به این وسیله می‌توان وضعیت سلامت موتور خودرو را به دقت بررسی نمود. مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن‌، اکسیژن و هیدروکربنی که در فرایند سوختن نقشی ندارد از جمله عناصر و ترکیباتی هستند که به سنجش دقیق و حساب شده‌ی رفتار و عملکرد قسمت‌هایی از موتور که وظیفه تامین برق و سوخت‌رسانی را دارند می‌پردازند. این مواد به واسطه ابزار‌آلات سنجش الکتریکی و همچنین دستگاه‌های کالبیره شده این آزمون‌ها را انجام می‌دهند و چنانچه خودرو قادر به رعایت حد مجاز باشد، از این گواهی برخوردار خواهد شد.

 یکی دیگر از این آزمون‌ها به منظور بررسی جزئیات عملکرد خودرو به هنگام رفت‌وآمد و حمل و نقل  که در آن توازن چرخ‌های خودرو مد نظر است نیز از جانب سازمان استاندارد ترتیب داده شده است. طبق استانداردهای این آزمون، لاستیک‌های خودرو بایستی به موازات یکدیگر قرار بگیرند تا تعادل دینامیکی خودرو با مشکلی مواجه نباشد و این امر در نهایت سبب استهلاک چرخ‌های خودرو نشود. آزمون دیگری نیز وجود دارد که در آن عملکرد صحیح کمک فنرها و انعطاف آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: معاینه فنی برتر چیست؟

شرایط معاینه فنی ویژه چیست؟

مطابق شرایطی که مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام نموده است تنها خودرویی واجد شرایط اخذ معاینه فنی ویژه خواهد بود که نیم سوز نباشد یا به عبارت دیگر به لحاظ کاتالیستی سالم باشد. شهرداری تهران بر مبنای استانداردهای واحد معاینه فنی که از جانب سازمان ملی استاندارد و نهادهای وابسته به آن پایه‌گذاری شده است شرایط معاینه فنی را اعمال می‌کنند. مثلا در معاینه فنی خودروهای سبک معیار در نظر گرفته شده بر اساس مقدار هیدروکربن‌ها و مونوکسید کربن است.

شرایط معاینه فنی ویژه چیست؟

مراکز معاینه فنی ویژه تهران

قبل از معرفی چندی از مراکز معاینه فنی دایر شده در تهران و ذکر نشانی آن‌ها تذکر این موضوع ضروری است که در صورت برخورد با هرگونه تخلف از جانب مراکز معاینه فنی می‌توانید به وسیله ارتباط با بخش بازرسی شهرداری تهران و حتی بازرسی کل کشور مراتب اطلاع‌رسانی و ثبت شکایت از متخلفین را سپری نموده و از حقوق خود دفاع کنید.

حالا به ارائه آدرس بعضی از مراکز معتبر معاینه فنی در تهران می‌پردازیم.

– مرکز معاینه فنی معراج در شهرک رسالت

– مرکز معاینه فنی شقایق در اتوبان آزادگان

– مرکز معاینه فنی شهید دکتر چمران در خیابان رجایی

– مرکز معاینه فنی دماوند در تهرانپارس

– مرکز معاینه فنی بیهقی در میدان آرژانتین

– مرکز معاینه فنی نیایش در اشرفی اصفهانی

– مرکز فنی ابوذر در جاده قدیم کرج

– مرکز معاینه فنی خاوران و امام رضا در جاده خاوران

– مرکز معاینه فنی جنت آباد در جنت‌آباد

– مرکز معاینه فنی ایرن خودرو در کیلومتر بیست جاده قدیم کرج

– مرکز معاینه فنی ترمینال غرب در ترمینال غرب

هزینه معاینه فنی ویژه چقدر است؟

در این بخش هزینه‌ای را که لازم است جهت طی کردن روند معاینه فنی برای انواع ماشین اعم از سبک و سنگین و گازسوز و بنزین سوز مطابق ابلاغیه سال ۱۴۰۰ متقبل شوید ذکر می‌کنیم. توجه داشته باشید درصورتی که خودروی شما در معاینه فنی رد شود لازم است حداکثر تا ۱۵ روز پس از آن، برای برطرف کردن این مشکلات اقدام نمایید و برای این کار کافی است به همان شعبه معاینه فنی که قبلا به آن مراجعه کردید بروید و تنها با پرداخت ۵ هزار تومان پول، درخواست مجدد خود برای انجام معاینه فنی را اعلام نمایید. هزینه معاینه فنی ویژه به شرح زیر است:

– خودرو سبک بنزین سوز ۴۷ هزار تومان

– خودرو سبک دوگانه سوز ۴۷ هزار تومان

– خودروهای سنگین و نیمه سنگین ۷۱ هزار تومان

– موتور سیکلت ۱۲ هزار تومان

نرخ بازرسی چشمی خودرو سبک دوگانه سوز بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۰ دوازده هزار تومان می‌باشد.

هزینه معاینه فنی ویژه چقدر است؟

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، دریافت معاینه فنی ویژه می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلایندگی‌ها جلوگیری کند. ضمن آنکه با دریافت این نوع از معاینه فنی، می‌توان از مزیت‌های تخفیف در خرید طرح ترافیک نیز بهره‌مند شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا