رپرتاژ

معرفی تعمیرگاه ماشین های چینی + اطلاعات تکمیلی

مشکلات رایج در خودروهای چینی

خودروهای چینی در سال‌های اخیر حضور پررنگی در بازار ایران داشته‌اند. علی‌الرغم افزایش کیفی این خودروها در سال‌های اخیر، در گذر زمان این خودروها نیز در بخش‌های مختلف مخصوصا در بخش گیربکس اتوماتیک دچار مشکلاتی شوند. تقه زدن، زوزه کشیدن، نشتی روغن، خلاص شدن و عدم شناسایی دنده از جمله این مشکلات هستند که در این مطلب قصد داریم به شش مورد از رایج‌ترین‌های این مشکل‌ها و بهترین راهکار برای تعمیر آن‌ها بپردازیم.

احساس ساییدن یا لرزش در دنده

گیربکس اتوماتیک معمولا هنگام تعویض دنده به آرامی کار می‌کند و متوجه تعویض دنده‌ها نمی‌شوید. هنگام تعویض دنده، خودرو نباید حس ساییدگی، لیز خوردن یا لرزش را القا کند. شاید در ابتدا چنین مشکلی چندان مهم به نظر نرسد، اما بعدها ممکن است که شدت آن بیشتر شود و دیگر نتوانید با هزینه کم گیربکس خودروی خود را تعمیر کنید. اگر در همان زمانی که صدا ناچیز به نظر می‌رسد، گیربکس را تعمیر کنید، هزینه بسیاری کمتری را نسبت به افزایش شدت خرابی پرداخت خواهید کرد.

خودرو در هنگام دنده درگیر نمی‌شود

وقتی خودروی خود را به حرکت در می‌آورید یا در حالت دنده عقب می‌گذارید، خودرو بلافاصله پاسخ می‌دهد یا تاخیر دارد؟ گیربکس ماشین با درایو یا دنده عقب اصلا حرکت نمی‌کند و عملکرد آن تفاوتی با حالت خلاص ندارد؟ این دو مسائلی هستند که ممکن است نشان دهنده یک مشکل نسبتا بزرگ باشند. این می‌تواند نشان دهنده مشکلی در روغن واسکازین خودروی شما باشد که خواص محافظتی آن تحلیل رفته و غلیظ شده است. در این مورد یک تعویض مایع خوب می‌تواند به شما کمک کند. در عین حال، کاهش سطح روغن گیربکس هم می‌تواند منجر به بروز چنین مشکلی شود.

در مواقع دیگر ممکن است مشکل خلاصی دنده به دلیل خرابی کامپیوتر و همان ایسیو خودرو باشد. گاهی اوقات ریست کردن کامپیوتر ماشین می‌تواند مشکل را حل کند. شما می‌توانید این کار را خودتان با قطع کردن باتری به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید. این کار اطلاعات ذخیره شده در ایسیو را حذف می‌کند و احتمال مشکل شما رفع می‌شود. اگر این کار کمکی نکرد، باید به یکی از مراکز تعمیر گیربکس معتبر مراجعه کنید. تعمیرگاه خودرو تعمیرکار یکی از بهترین مراکز تعمیر گیربکس اتوماتیک است که می‌توانید به سراغ آن بروید.

ایجاد صدهایی مانند ناله کردن، زمزمه کردن یا کوبیدن

اگر ناگهان صدای ناله، زمزمه یا هق هق را در زیر ماشین خود شنیدید که قبلا وجود نداشته است، ممکن است با مشکل خرابی گیربکس مواجه شده باشید. این مشکل ممکن است جزئی باشد، اما در مواقعی هم گیربکس به تعمیر کامل نیاز پیدا می‌کند.

برخی از صداهایی که از گیربکس شما می‌آید می‌تواند ناشی از خراب شدن روغن واسکازین گیربکس اتوماتیک باشد. این مایع وظیفه دارد تا تمام قطعات داخل گیربکس را روغن‌کاری کند. از این رو، در صورتی که این مایع خراب شده باشد، روانکاری به درستی انجام نمی‌شود و گیربکس از خود صدا می‌دهد. با گذشت زمان و استفاده، آن مایع خاصیت محافظتی خود را از دست می‌دهد و باعث ایجاد اصطکاک می‌شود. اصطکاک در صورت افزایش بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب شدید به گیربکس شود.

اگر صداهای کوبنده از گیربکس ماشین می‌شنوید، احتمالا گیربکس خودروی شما دچار خرابی شده باشد. در صورتی هم که به این خرابی رسیدگی نکنید، این احتمال وجود خواهد داشت که گیربکس دچار خرابی بیشتر شود و برای رفع آن هزینه چند برابری پرداخت کنید.

گیربکس ماشین بوی سوختگی می‌دهد

ماشین شما نباید به هیچ عنوان بوی سوختگی داشته باشد و این موضوعی است که باید نگران آن باشید. یکی از شایع‌ترین دلایل بوی سوختگی از گیربکس، گرم شدن بیش از حد روغن واسکازین است. مایع گیربکس نقش بسیار مهمی در محافظت از قطعات گیربکس دارد و در صورت خرابی می‌تواند منجر به خرابی قطعات شود. از این رو، اگر از سمت گیربکس ماشین خود بوی سوختگی استشمام کردید، توصیه می‌کنیم به سراغ تعویض روغن واسکازین بروید.

گاهی اوقات علت استشمام بوی سوختگی فقط پایین بودن سطح مایع گیربکس است. این مشکل معمولا ناشی از نشتی است زیرا در بیشتر خودروها برخلاف روغن موتور، مایع گیربکس با گذشت زمان و استفاده شدن، کاهش پیدا نمی‌کند. همچنین، این ممکن است با نوع نامناسب مایع اضافه شده به وسیله نقلیه خاص شما اتفاق بیفتد.

لغزش چرخ دنده‌های ماشین و خلاص شدن در حین حرکت

آیا ماشین شما در صورت نیاز از دنده خارج می‌شود یا کشش خود را از دست می‌دهد؟ اگر بله، این یک مشکل ایمنی جدی است. اگر گیربکس شما وقتی پشت فرمان هستید در دنده‌ها می‌لغزد و از آن خارج می‌شود و مجبور باشید برای جلوگیری از بروز مشکل باید به آن گاز بدهید، باید بگوییم که این مشکل احتمالا یک موضوع جدی است. کامپیوتر ماشین شما به گیربکس می‌گوید که چه زمانی دنده تعویض شود. به ماشین شما می‌گوید که چه زمانی نیرو را به چرخ‌های شما ارسال کند. اگر چیزی در اینجا خراب باشد، سیگنال به درستی ارسال نمی‌شود.

کاهش سطح روغن گیربکس

آیا مایع قرمز روشن یا احتمالا قرمز تیره را در خیابان یا کف پارکینگ خود مشاهده کرده‌اید؟ این مایع احتمالا مایع روغن گیربکس می‌باشد که دچار نشتی شده است. از آنجا که مایع گیربکس هرگز نباید نشت کند، این می‌تواند منجر به خرابی بسیار جدی و حتی خرابی کامل گیربکس شما شود.

بر خلاف روغن موتور، روغن گیربکس به دلیل زمان و مسافت پیموده شده کاهش پیدا نمی‌کند. بنابراین، اگر می‌بینید که مایع گیربکس کم است، حتما در جایی نشتی دارید. سطح سیال کم می‌تواند اصطکاک زیادی در گیربکس شما ایجاد کند.

آیا موضوع سطح مایع گیربکس کم یا نشتی آن چقدر جدی است؟ این موضوع اگر کاری انجام ندهید، به یک مشکل بسیار جدی تبدیل می‌شود. اما با اقدام سریع می‌توانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید. در بسیاری از مواقع، نشتی تنها به دلیل خرابی یک واشر یا شلنگ اتفاق می‌افتد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیسک و صفحه یکی از قطعات و لوازم مصرفی خودرو به شمار می‌رود که در گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌شود. چنین چیزی دیگر در گیربکس‌های اتوماتیک وجود ندارد و این به دلیل مکانیزم متفاوت این گیربکس‌ها است. همین مکانیزم متفاوت باعث شده است که خرابی‌هایی که برای این دو گیربکس ایجاد می‌شوند هم به مراتب متفاوت باشند.

توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع برای تعمیر گیربکس، روغن آن هم تعویض می‌شود. انواع روغن گیربکس اتوماتیک در بازار وجود دارد که هرکدام دارای استانداردها و گران‌روی مخصوصی هستند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به انواع ۷۵W80، ۷۵W90، ۸۵W90، ATF، MTF، AL4، GL5 و موارد دیگر اشاره کرد.

کیفیت قطعات تاثیری مستقیمی روی میزان استهلاک گیربکس دارد. به‌عنوان‌مثال، بیشترین خرابی برای گیربکس‌های خودروهای ایرانی و قدیمی مانند ۲۰۶ اتوماتیک است. خودروهای چینی، به مراتب خرابی‌های کمتری نسبت به گیربکس‌های خودروهای ایرانی دارند. این خرابی‌ها، در گیربکس‌های خودروهای کره‌ای به مراتب کمتر مشاهده می‌شود. کمترین میزان خرابی گیربکس هم برای خودروهای اروپایی و ژاپنی است.

مجموعه تعمیرکار؛ مرکزی معتبر برای تعمیر گیربکس انواع خودروهای چینی

خودروهای چینی دارای انواع گیربکس‌های اتوماتیک و دنده‌ای هستند که به دلیل فناوری‌های متفاوت، هر نوع گیربکس این خودروها، خرابی‌های مخصوص به خود را دارند. یکی از مشکلات رایج گیربکس‌های اتوماتیک تقه زدن است که می‌تواند به دلیل خرابی قطعات یا کاهش سطح روغن واسکازین اتفاق بیفتد. مراجعه به مجموعه تعمیرکار به عنوان یک مرکز معتبر و مجاز تعمیر گیربکس انواع خودروهای چینی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای تعمیر گیربکس خودروی چینی شما باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا