پیشنهاد سردبیرکمک رانندهنقد و بررسی خودرو

مقایسه تارا و دنا پلاس، نقاط تمایز و شاخصه‌های ظاهری

تارا و دنا پلاس به عنوان دو عضو از خانواده ایران‌ خودرو در بازار عرضه و تقاضای داخلی خودرو به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در دید کلی، این دو سدان جمع و جور و خانوادگی شباهت‌های زیادی با هم دارند و عملکرد آن‌ها بسیار مشابه یکدیگر است‌. در ادامه این‌ مقاله تارا و دنا پلاس را به عنوان دو خودروی ملی از گروه ایران‌ خودرو در مقام‌ قیاس قرار داده و ویژگی‌های ظاهری، فنی، ایمنی و رفاهی آن‌ها را مقایسه می‌کنیم.

نقاط تمایز تارا و دنا پلاس ایران خودرو

تارا جدیدترین و تازه نفس‌ترین عضو از خانواده سدان‌های ملی ایران خودرو است و در مقایسه با دنا که حدود ۶ سال پیش به عنوان خودرویی استثنایی از جانب این شرکت معرفی شد، برای عرض اندام و قدرت نمایی به مجال بیشتری نیاز دارد. اما با وجود شباهت‌های زیادی که میان ساختار این‌ دو خودرو وجود دارد، کدام یک برنده این سبک از مقایسه خواهند بود؟

مقایسه تارا و دنا پلاس

مقایسه تارا و دنا پلاس از نظر طراحی کابین

ساخت تارا بر مبنای پلتفرم پیشرفته و به اصلاح در آمده طرحی مشترک از پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ صورت گرفته و این در حالی است که پلتفرم دنا را نمی‌توان با پژو ۴۰۵ چندان متفاوت دانست‌. بنابراین تارا و دنا به لحاظ فناوری‌های مرتبط با طراحی داخلی حدود ۱۵ سال با یکدیگر اختلاف داشته و می‌توان هر یک از این دو خودرو را متعلق به نسلی مجزا در نظر گرفت. مدرن‌تر بودن تارا نسبت به دنا سبب ایجاد تفاوت‌های زیادی در زمینه کارکرد این دو اتومبیل می‌شود.

اگر کابین داخلی تارا و دنا را از نظر ارتفاع داشبورد در طراحی کابین داخلی مقایسه کنیم‌ باید یادآوری کرد که به دلیل بالاتر بودن ارتفاع داشبورد تارا نسبت به دنا، قسمت‌ جلویی اتاقک این خودرو فرم‌ اسپرت‌تری دارد. به عبارتی می‌توان داشبورد تارا و پژو ۳۰۱ را به هم‌ مشابه دانست و این در حالی است که طراحی داشبود دنا به نوعی صورت گرفته است که دسترسی به مانیتور آسان‌تر باشد. جنس متریال مورد استفاده در اتاقک هر دو خودرو به هم‌ شباهت دارد و از نظر کیفیت نمی‌توان آن‌ها را در سطح بالایی در نظر گرفت.

گرچه پلتفرم‌ تارا در طراحی فضای داخلی به ۲۰۶ شباهت دارد، اما جایگاه سرنشینان عقب در این خودرو به نسبت ۲۰۶ وسیع‌تر است‌‌. در پژو ۲۰۶ عدم وجود فضای کافی برای قرارگیری پاهای سرنشینان مشکل برجسته‌ای تلقی می‌شود، اما این نقص در طراحی ساختار تارا پوشش داده شده و به واسطه افزایش فاصله محوری مرتفع شده است. در طراحی اتاقک دنا به دلیل قائل شدن ابعاد بزرگ‌ برای صندلی‌های جلو، فضای چندان زیادی جهت جاگیری مناسب سرنشینان عقبی وجود ندارد. لذا از نظر طراحی کابین، تارا موفق‌تر عمل کرده و در مقایسه با دنا شانس بیشتری برای ابراز وجود دارد.

همین طور بخوانید: مقایسه تیبا و تیبا ۲

مقایسه تارا دنده‌ای و دنا پلاس از حیث ساختار فنی

گیربکس BE4 برای پژو ۴۰۵ گسترش یافت و گیربکس تارا ورژن پیشرفته همین گیربکس به شمار می‌آید. بنابراین تارا و دنا پلاس از نظر گیربکس نیز شباهت‌هایی به یکدیگر دارند اما ضرایب دنده گیربکس تارا تا حدودی با موتور EF7 دنا پلاس متفاوت است‌.

مقایسه تارا و دنا از نظر سطح ایمنی

سیستم فنر بندی چرخ‌های عقبی دنا و تارا با یکدیگر تفاوت‌های چشمگیری دارند. در خطوط فنر بندی تارا برای ایجاد اتصالات نیمه مستقل از فنر لول استفاده شده است و این نوع طراحی به بهبود شرایط هلدینگ خودرو کمک می‌کند. در حالی که خطوط فنر بندی دنا پلاس دارای شاکله‌ای قدیمی‌تر است و از میله پیچشی تشکیل شده است. تارا به لحاظ شاخصه‌های فنی مزایا و برتری‌های زیادی نسبت به دنا پلاس دارد. آزمون‌های استاندارد و ایمنی انجام شده بر روی پلتفرم ۳۰۱ که اساس تشکیل پلتفرم تارا محسوب می‌شود نشان می‌دهد که این خودرو قادر به دریافت سه ستاره ایمنی در زمان ایجاد سوانح رانندگی خواهد بود‌.

دنا اما پلتفرمی قدیمی‌تر با‌ ساختار فنی و ایمنی کلاسیک است و از نظر سطح ایمنی نسبت به تارا ضعیف‌تر عمل می‌کند‌. بنابراین تارا به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و مشخصات فنی و ایمنی قوی‌تر، برنده رقابت در این بخش قلمداد می‌شود.

مقایسه تارا و دنا پلاس

مقایسه تارا دنده‌ای و دنا پلاس از نظر تجربه رانندگی

گرچه سیستم فنر بندی تارا نسبت به دنا پلاس کارکردی خشک‌تر و کم انعطاف‌تر را به نمایش می‌گذارد اما به دلیل تشابه ساختاری به ۲۰۶ و هلدینگ مناسب‌تر، گزینه مطلوبی محسوب می‌شود. عملکرد فرمان برقی تارا نسبت به فرمان هیدرولیک دنا پلاس حس رانندگی مدرن‌تر را به راننده القا می‌کند.

نتیجه گیری

اگر به دنبال رانندگی با خودرویی مدرن‌تر هستید و میزان هلدینگ خودرو برای شما اهمیت دارد، تارا دنده‌ای گزینه مناسبی برای رانندگی خواهد بود اما اگر امکانات رفاهی بیشتر و طراحی ظاهری مناسب‌تر مد نظر شما است، دنا پلاس خودرویی مناسب برای خرید محسوب می‌شود‌.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا