رپرتاژ

مقایسه دو مدل تویوتا کمری و رنو تلیسمان

تویوتا یک شرکت بسیار موفق در زمینه طراحی، ساخت و فروش خودرو است. اولین خط تولید این شرکت در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا که متعلق به پدرش بود، راه‌اندازی شد. سهام این شرکت بسیار باارزش و سودآور است و در بازار بورس لندن، توکیو و نیویورک معامله می‌شود. مرکز فنی تویوتا در آمریکا در سال ۱۹۷۷ افتتاح شد و ۷ سال بعد تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده همکاری خود را آغاز کرد.

حذف فرآیندهای تلف‌کننده وقت و انرژی بنیان سیستم تولید شرکت تویوتا است. کیشیرو اعتقاد داشت وقتی که ماشین‌آلات و افراد باهم کار می‌کنند، شرایط ایده‌آل برای تولید به وجود می‌آید و نتیجه بدون هیچ گونه اتلاف ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. در حال حاضر، تویوتا موفق‌ترین و بزرگترین خودروساز در جهان است که از وسایل نقلیه کوچک تا کامیون‌های بزرگ تولید می‌کند.

از طرف دیگر، شرکت خودروسازی رنو فرانسه در کلاس‌های متنوع خودرو از جمله کامیون، تراکتور، اتوریل، اتوبوس، وسایل نقلیه تجاری، تریلر و خودروهای برقی فعالیت پرثمری دارد. این شرکت مالک اکثریت سهام شرکت‌های ترکیه‌ای اویاک رنو، کره‌ای رنو سامسونگ موتورز، رنو پارس ایران و داچیای رومانی است. در سال ۱۸۹۹ این شرکت توسط لویی رنو و برادرانش (فرناند و مارسال) با نام رنو فورس تاسیس شد و در سال ۱۹۰۲، لویی اولین موتور را با نام تجاری رنو با ۴ سیلندر و ۲۴ اسب بخار ساخت و امتیاز توربو را برای آن به دست آورد.

طراحی تویوتا کمری جی‌ال‌ایکس

از سال ۱۹۸۲ شرکت خودروسازی ژاپنی شروع به تولید تویوتا کمری جی‌ال‌ایکس کرد. نام این خودرو از واژه‌ی «Kanmuri» به معنی تاج برگرفته شده است. از آنجایی که شرکت تویوتا همیشه مشتریانش را شگفت‌زده می‌کند، این بار هم با طراحی عجیب نسبت به نسل‌های قبلی، این خودرو را وارد بازار کرد.

این بار کابین تویوتا کمری زیباتر و باکیفیت‌تر و تودوزی زیبا و ظریف آن را دلنشین‌تر کرده بود. این محصول، یک خودرو سدان خانوادگی کم استهلاک و نرم است. مه‌شکن جلو، دستگیره‌ و زه کرومی از مشخصات این مدل از خودرو تویوتا است.

طراحی رنو تالیسمان

تالیسمان به معنی سحر و جادو است. این خودرو یک سدان با اندازه متوسط که محصول مشترک نیسان و رنو است. مثل باقی ماشین‌های رنو تالیسمان هم از امکانات زیادی در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد، از جمله سیستم ردیابی نقاط کور، ترمزگیری اضطراری، تابلو خوان، سیستم خروج از خط را برای ایمنی بیشتر سرنشینان. البته باید خاطرنشان کرد که بعضی از این امکانات در نسخه وارد شده به ایران حذف شده‌اند. سیستم تهویه دوگانه، کروز کنترل، سقف پانوراما (سفارشی)، تودوزی چرم، آینه حساس به نور، ماساژور صندلی‌های جلو و غیره را داراست. رنو تالیسمان دارای سنسور پارک عقب و جلو و دوربین عقب است. ناگفته نماند که با توجه به این امکانات، قیمت خودرو هم بالاست.

مشخصات فنی تویوتا کمری جی‌ال‌ایکس

گیربکس اتوماتیک ۶دنده و سوخت تویوتا کمری بنزین است. این خودرو حجم موتور ۲.۵ لیتر و ۴ سیلندر دارد. شتاب صفر تا  ۱۰۰کیلومتر ۹.۳ثانیه است و مصرف ترکیبی ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر است. تویوتا کمری جی‌ال‌ایکس قدرتی برابر با ۱۸۱ اسب بخار با حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت دارد. حجم باک این خودرو ۷۰ لیتر است و دارای امکاناتی نظیر کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب و ترمز ضد قفل و کمکی است. چراغ جلوی تویوتا کمری جی‌ال‌ایکس هالوژن و از نوع مه‌شکن است. فرمان کمری جی‌ال‌ایکس قابلیت تنظیم در ۴ حالت دارد و حساس به سرعت است. در آخر باید گفت که روکش صندلی‌ها پارچه است و سانروف و سیستم تهویه خودکار هم از سایر امکانات این خودرو هستند.

مشخصات فنی رنو تالیسمان

حجم موتور رنو تالیسمان ۱.۶ سی‌سی با ۴ سیلندر توربوشارژ است. حداکثر سرعتش ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این سدان ۷.۶ ثانیه است. رنو تالیسمان دارای قدرت موتور ۱۹۰ اسب بخار است و برای بالا بردن سرعت تعویض دنده، جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه EDC دارد. مصرف ترکیبی این خودرو ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر است که البته با حجم باک ۵۱ لیتر دردسری ایجاد نمی‌کند.  از سایر امکانات رنو تالیسمان می‌توان به ترمز ضد قفل و کمکی، قابلیت تنظیم موقعیت ۴ حالته، دکمه‌های کنترلی و حساس به سرعت اشاره کرد. در رنو تالیسمان، صندلی راننده در ۸ حالت و صندلی سرنشین جلو در ۶حالت برقی قابل تنظیم است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا