اخبار خودرو

نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در یک نگاه

نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سوم تا هفتم شهریورماه سال با جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار در حال برگزاری است.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو در یک نگاه

این نمایشگاه در سالن‌‌های ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱میزبان بیش از ۱۰ شرکت خودروساز و زنجیره تأمین آن‌ها و بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه سازی، دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در حوزه خودرو است.

اگرچه قرار بود این نمایشگاه در ابتدا به مدت ۴ روز برگزار شود اما به دلیل استقبال بازدیدکنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی برگزاری نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو یک روز دیگر نیز آن را تمدید کرد.

در این نمایشگاه محصولات خودروسازانی چون ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، زامیاد، خودروسازی ایلیا، کرمان موتور، مدیران خودرو، مکث موتور، خودروسازی ماموت و .. به نمایش درآمده است.

نمایش سیر تحول صنعت خودرو کشور به ویژه در حوزه خودروهای برقی و هیبریدی از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است از این رو در نمایشگاه می‌توان خودروهایی چون ژیان و پیکان تا وانت برقی مپنا را مشاهده کرد.

از مهمترین رخدادهای نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی از خودروی اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا توسط وزیر صمت بود.

محصول مشترک ایران‌خودرو و سایپا که بر اساس پلت فرم توسعه یافته رنوکویئد طراحی شده، قرار است توسط هر کدام از خودروسازها به صورت جداگانه تولید و از اواسط سال آینده با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان راهی بازار شود.

این خودرو که یک هاچ بک کوچک شهری در سگمنت A به شمار می‌رود دارای طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب ۳۸۰۰، ۱۵۹۰، ۱۴۹۰ و ۲۴۳۰ میلی‌متر است. در حال حاضر برای این محصول مشترک که در ایران خودرو پروژه K112 نام‌گذرای شده، پیشرانه پایه خانواده موتورهای ۳ سیلندر ایران خودرو در نظر گرفته شده است. نسخه پایه این پیشرانه که با کد ۳F0N شناسایی می‌شود توانایی تولید۷۰ تا ۷۵ اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور۹۰ تا ۱۰۰ نیوتون متر را دارد. محصول پروژه K112 حدود ۷۷۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد و قرار است با جعبه دنده ۵ سرعته دستی راهی بازار شود. ماکت طرح پیشنهادی خودرو ری‌را، تارا برقی، رانا برقی، دنا برقی و دنا اتوماتیک برقی نیز از خودروهایی بودند که توسط ایران خودرو در نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش درآمدند.

از دیگر رخدادهای این نمایشگاه می توان به رونمایی مینی کراس‌اوور SP0 توسط گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد.

خودرو جدید سایپا که در حقیقت یک مینی کراس اوور است بر اساس پلتفرم SP0 توسعه یافته است. پلت فرم SP0 یک پلتفرم جدید در محصولات گروه خودروسازی سایپا است که واقع همان نسخه کوچک شده و توسعه یافته پلت فرم SP1 است. سایپا در حال حاضر شاهین و آریا را بر اساس پلتفرم SP1 توسعه داده است. کراس اوور SP0 سایپا به احتمال زیاد در دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای تولید خواهد شد که در نسخه اتوماتیک به موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت مجهز شده است.

از جمله امکاناتی که سایپا برای SP0 مینی کراس‌اوور در نظر گرفته، می‌توان به کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین، کیسه هوای ایمنی جانبی و پرده‌ای، سنسور پارک، سیستم چند رسانه‌ای با صفحه نمایش و بلوتوث و رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی اشاره کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، سایپا سال ۱۴۰۴ را برای عرضه این خودرو به بازار درنظر گرفته است. همچنین سایپا ماکت نسخه هاچ بک پلت فرم SP0 را نیز در این نمایشگاه عرضه کرده است. خودروهای آریا، ساینا هاچ بک برقی، اطلس و شاهین اتوماتیک نیز از دیگر محصولات عرضه شده در این نمایشگاه بودند.

همچنین در این نمایشگاه پلتفرم‌ PS-1 کرمان موتور رونمایی شد. کرمان موتور در نظر دارد بر اساس پلتفرم بومی و اختصاصیPS-1 خود یک سدان بنزینی، یک سدان برقی و یک خودرو کراس اوور تولید و روانه بازار کند.

طراحی سدان برقی پلتفرمPS-1 این خودروساز که در مرکز تحقیق و توسعه کرمان موتور انجام شده این خودرو را به اولین خودروی ملی کرمان موتور تبدیل خواهد کرد. سدان کرمان موتور که قرار است در اواخر سال جاری به صورت رسمی رونمایی شود، تا پایان امسال به تولید انبوه رسیده و روانه بازار خواهد شد. نسخه بنزینی سدان پلتفرم PS-1 مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی خواهد بود که توان تولید قدرت ۱۰۳ تا ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر را خواهد داشت. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ‌‌های جلو انجام‌ می‌شود.

علاوه بر این کرمان موتور برنامه دارد تا نسخه ۵ سرعته دستی را هم برای این سدان بر اساس پلتفرمPS-1 تولید و عرضه کند. پس از عرضه نسخه بنزینی قرار است که نسخه تمام برقی این خودرو نیز معرفی شود. کرمان موتور درنظر دارد این سدان را در نسخه‌های دستی و اتوماتیک با قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان عرضه کند.

امضای تفاهم‌نامه بن‌سازه آفرود ملی برپایه هم‌افزایی از دیگر رخدادهای نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود. براساس این تفاهم نامه قرار است شرکت‌های مکث موتور، آمیکو، زامیاد و خودروسازی ایلیا، در جهت ساخت داخل اجزا، قطعات و توسعه پلتفرم مشترک برای تولید انواع خودروهای وانت دودیفرانسیل دوکابین و خودروهای SUV با شاسی مستقل با یکدیگر همکاری ‌کنند.

رونمایی از محصول جدید سایپا و سیتروئن نیز از خبرهای جذاب نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود. تولید خودرو M44 یا همان C3XR سیتروئن قرار است به زودی با همکاری ایران‌خودرو در شرکت سایپاسیتروئن آغاز شود. برای این خودرو موتور EC5 در نظر گرفته شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا