پیشنهاد سردبیرآموزش

مراحل نصب زنجیر چرخ (خودروهای محور جلو)

مراحل نصب زنجیر چرخ چگونه است؟ با فرارسیدن فصل زمستان، استفاده از زنجیر چرخ برای جلوگیری از لیز خوردن در برف‌ محتمل می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه نصب زنجیر چرخ را فراگیرید.

نصب زنجیر چرخ

بدیهی است که حفظ حالت اصطکاک برای چرخ‌های خودرو در روزهای سرد زمستانی که جاده‌ها و مسیرها از برف پوشیده شده‌اند، به منظور عدم انحراف خودرو و ممانعت از ایجاد سوانح رانندگی ضرورت دارد. به همین جهت می‌توان زنجیر چرخ را جزء ملزوماتی دانست که بایستی در فصل زمستان برای خودرو به کار گرفته شود.

احتیاط  و در نظر داشتن اصول رانندگی ایمن، باعث می‌شود در روزهای زمستان به همراه داشتن زنجیر چرخ در صندوق عقب ماشین خود توجه نشان دهید. گاهی حتی در مسافت‌های کوتاه و سفرهای درون شهری نیز استفاده از زنجیر چرخ ضرورت پیدا می‌کند. اما سفرهای جاده‌ای در فصل زمستان بدون وجود زنجیر چرخ ممکن است شما را با مشکلات جدی مواجه کند.

حتی اگر در هنگام مسافرت‌های زمستانه خود شاهد بارش هیچ گونه برف یا ایجاد یخبندان نیستید، بهتر است از به همراه داشتن زنجیر چرخ غافل نشوید و آن را در فضایی خشک در داخل اتومبیل نگهداری کنید چراکه تغییرات ناگهانی آب و هوا ممکن است باعث نیاز شما به بستن زنجیر چرخ شود. در ادامه این مقاله شما را با زنجیر چرخ و شیوه بستن آن به شکل اصولی آشنا می‌کنیم و مراحل نصب زنجیر چرخ را آموزش خواهیم داد.

زنجیر چرخ چیست؟

همانطور که از نامش پیدا است، زنجیر چرخ زنجیری است که دور چرخ‌های خودرو بسته می‌شود و با قابلیت‌هایی که در ایجاد اصطکاک دارد، از سر خوردن لاستیک‌های خودرو بر روی برف و یخ در روزهای سرد سال ممانعت می‌کند.

به عبارت دیگر زنجیر چرخ را بر روی چرخ‌های جلو یا عقب خودرو نصب می‌کنند تا از بکسوات جلوگیری شده و با افزایش میزان تسلط بر رانندگی، ماشین بر روی برف و یخ لیز نخورد. زنجیر چرخ مانند یخ شکل بر روی چرخ‌ها نصب شده و مسیری ایمن برای حرکت ماشین مهیا می‌کند.

وجود زنجیر چرخ به همراه رعایت فاکتورهای ایمنی و احتیاط در رانندگی، ضریب خطر سفرهای جاده‌ای در فصل زمستان را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. نصب زنجیر چرخ باید بر روی چرخی انجام شود که بیشترین نیروی محرک ایجاد شده از جانب خودرو را متحمل می‌شود. استفاده از زنجیر چرخ رانندگی در مسیرهای پوشیده از برف، جاده‌های یخ زده و سطوح گل ‌آلود را راحت‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

بستن زنجیر چرخ

 

نکاتی که پیش از بستن زنجیر چرخ باید به آن‌ها توجه نمود:

پیش از مسافرت برای نصب زنجیر چرخ تمرین کنید: با حرکت به سمت جاده‌های خیس و برفی چرخ‌های شما گل آلود و کثیف خواهند شد و در این شرایط بستن زنجیر چرخ و تقلا برای نصب صحیح آن دشوار خواهد بود. به همین جهت می‌توانید قبل از مسافرت و زمانی که لاستیک‌های ماشین تمیز و خشک هستند نصب زنجیر چرخ را با دقت و تمرین و تکرار بیاموزید.

تجهیزات گرم و ضروری را فراموش نکنید: به همراه داشتن وسایل لازم مانند کاورهای عایق رطوبت و دستکش‌های گرم، برای بستن زنجیر چرخ در مسیرهای برفی کمک کننده هستند.

به دیفرانسیل خودرو توجه کنید: قبل از اینکه زنجیر چرخ را مورد استفاده قرار دهید لازم است از تک دیفرانسیل بودن یا دیفرانسیل عقب یا جلو بودن اتومبیل اطمینان حاصل کنید.

اما پیش از آن که به سراغ تشریح مراحل نصب اصولی زنجیر چرخ برویم بهتر است مطالبی را درباره محورهای خودرو و تشخیص نوع دیفرانسیل آن ارائه کنیم.

همین طور بخوانید: جلوگیری از یخ زدن مایع شیشه شور خودرو

آشنایی با خودروهای محور عقب

خودروهای قدیمی، ماشین‌های اسپرت و ورزشی، در دسته خودروهای محور عقب قرار می‌گیرند و زنجیر چرخ آن‌ها بر روی  لاستیک‌های عقبی نصب می‌شود.

آشنایی با خودروهای محور جلو

تعداد زیادی از خودروهای سواری محور جلو بوده و دارای دو دیفرانسیل هستند. در این ماشین‌ها بایستی زنجیر چرخ را بر روی چرخ‌های جلویی خودرو نصب نمود؛ چراکه در صورت بستن زنجیر چرخ به چرخ‌های عقب، دو دیفرانسیل بودن ماشین سبب ممانعت خودرو از حرکت خواهند شد.

آشنایی با خودروهای گرانش چهار چرخ

در این نوع اتومبیل‌ها غالبا زنجیر چرخ را بر روی چرخ‌های عقب نصب می‌کنند اما به منظور تسلط بهتر بر رانندگی و سهولت در استفاده از ترمز گاها ممکن است این زنجیرهای چرخ به چرخ‌های جلو نیز بسته شوند.

توجه: برای خودروهایی که تک دیفرانسیل هستند دو زنجیر چرخ به چرخ‌ها بسته می‌شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر چرخ به چرخ‌های جلو متصل شده و در خودروهای دیفرانسیل عقب زنجیر چرخ به هر دو چرخ عقب وصل می‌شود. همچنین در خودروهایی که دارای دیفرانسیل در جلو و عقب هستند لازم است هر چهار چرخ مجهز به زنجیر چرخ باشند.

چگونه نوع دیفرانسیل خودرو را تشخیص دهیم؟

در زمان تیکاف خودرو، چرخ‌هایی که بکسوات می‌کنند نوع دیفرانسیل ماشین را نشان می‌دهند.

با مشاهده زیر خودرو دیفرانسیل عقب به خوبی مشخص است.

در خودروهای دیفرانسیل عقب موتور به شکل موازی با طول ماشین و به صورت عمودی وجود دارد.

در خودروهای دیفرانسیل جلو موتور به شکل مواضی با عرض ماشین و به صورت افقی قرار گرفته است.

مراحل نصب زنجیر چرخ

برای نصب زنجیر چرخ به شیوه صحیح و اصولی، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

وسایل ضروری را مورد استفاده قرار دهید

چنانچه قصد دارید در مسیر و جاده‌های برفی به نصب زنجیر چرخ اقدام نمایید لازم است در ابتدا کاورهای ضد آب را متصل نموده و دستکش‌های گرم به دست کنید.

به تشخیص و انتخاب تایر درست بپردازید

برای این کار باید نحوه حرکت خودروی خود را در نظر بگیرید. چنانچه اتومبیل با چرخ جلو به حرکت می‌پردازد، باید زنجیر چرخ را بر روی چرخ جلو نصب کنید و در غیر این صورت نصب زنجیر چرخ باید بر روی چرخ عقب انجام شود. لذا لازم است در این مورد اطلاع کافی داشته باشید. به این منظور به شکل دستی به بررسی بپردازید یا در این باره از سایر رانندگانی که در اطراف شما وجود دارند اطلاعات بگیرید.

همین طور بخوانید: استعلام خلافی خودرو با کد ملی

زنجیر چرخ را از باکس مخصوص آن خارج کرده و پیچ خوردگی‌ها و گره‌های آن را باز کنید

باکس یا کیف در بردارنده زنجیر چرخ محتوی دو عدد زنجیر چرخ است و به منظور خشک نگه داشتن زنجیر چرخ‌ها کاوری در اطراف آن‌ها ایجاد شده است. بنابراین لازم است پس از متوقف کردن خودرو در مکان مناسب یکی از زنجیر چرخ‌های موجود در کیسه را بیرون بیاورید. بعد از خارج کردن زنجیر چرخ لازم است کابل پلاستیکی را در دست گرفته و گره خوردگی‌های آن را باز کنید. رنگ این پلاستیک‌های انتهایی غالبا آبی و زرد است.

زنجیرها را در تایر قرار داده و کابل را در دست بگیرید

زنجیر چرخ‌ها را نکشید و آن‌ها را شل در دست بگیرید. سپس لازم است زنجیرها را به نحوی که خارهای آن به طرف کف زمین و سطح صاف آن در تماس با لاستیک قرار داشته باشد بر روی زمین پهن کنید. اگر قرار گرفتن زنجیر چرخ به درستی انجام نشده و قسمت‌های تیز و خار مانند آن با لاستیک‌ها برخورد داشته باشد، در حین رانندگی امکان سوراخ شدن لاستیک وجود خواهد داشت. پس از آن باید زنجیر را در قسمت پشتی تایر قرار داده و از چپ به راست بکشید. حالا دو انتهای زنجیر را در دست گرفته و دور چرخ بچرخانید. در این هنگام باید سر زرد رنگ زنجیر چرخ به انتهای آبی رنگ آن متصل شود.

نحوه بستن زنجیر چرخ

اتصال قلاب قرمز رنگ را انجام دهید

قلاب پهنی که حالت خمیده دارد و بر خلاف جهت کابل متصل شده است را پیدا کنید. قلاب قرمز رنگ باید به شکلی که از حلقه سر دیگر زنجیر عبور داده می‌شود و میان حلقه بست نگهدارنده قرار داده می‌شود، از سمت راست به اتصال دهنده طلایی رنگی که در سمت چپ قرار گرفته است متصل شود.

به وسیله آچار می‌توانید بست‌ها را چرخانده و زنجیر چرخ‌ را بر روی لاستیک محکم و ثابت متصل کنید. آچار ویژه‌ای که در کیسه زنجیر چرخ وجود دارد یا پیچ گوشتی دو سویی را که به همراه دارید، بر روی قسمت بیضی مانندی که روی زنجیر چرخ وجود دارد قرار دهید؛ حالا حلقه ثابت شده در سوراخ بست که روی زنجیر چرخ وجود دارد را در جهت منحنی بست بچرخانید. چنانچه قصد باز کردن زنجیر چرخ را داشته باشید لازم است این بست‌ها به شکل اول خود دربیایند.

به ایجاد چهار ضلعی‌ مناسب بپردازید

زنجیر چرخی که به چرخ اتصال یافته است را به قسمت بالایی تایر هل بدهید تا شکل چهار ضلعی در خلاف تایر ایجاد شود. باید در حد فاصل هر چهار ضلعی ریل مرکزی وجود داشته باشد.

با زنجیر قرمز قسمت زیرین چرخ را بپوشانید

قلاب قرمزی که بر خلاف جهت اتصال کابل است را پیدا کنید. این قلاب باید به اتصال زرد رنگی که در سمت چپ وجود دارد متصل شود. حالا لازم است زنجیر چرخ را به بالای تایر هل بدهید. سپس زنجیرهای بلند و قرمز را محکم و سفت ببندید. توجه داشته باشید که این مراحل باید برای دیگر چرخ‌های خودرو نیز با همین ترتیب و کیفیت انجام شود.

ماشین را به جلو برانید

زمانی که ماشین را به سمت جلو حرکت می‌دهید، زنجیر چرخ‌ها به آهستگی در تایر قرار می‌گیرند.

زنجیر چرخ‌ها باید مجددا سفت و محکم شوند

لازم است قلاب‌ها را در آورده و مجددا آن‌ها را سفت و محکم کنید. زنجیرهای چرخ باید به اندازه‌ای سفت باشند که با حرکت خودرو، صدای خاصی منتشر نشود. در صورت شنیده شدن هر گونه صدا لازم است قلاب‌ها را دوباره باز کرده و بار دیگر آن‌ها را به تایر بزنید.

مراحل جدا کردن زنجیر چرخ از لاستیک‌های خودرو

اتومبیل را در مکانی مناسب پارک کنید.

قلاب‌ها را باز کرده و قسمت‌هایی که کشیده شده‌اند را شل کنید.

جهت بستن زنجیرها را در نظر بگیرید و زنجیرها را در خلاف آن جهت باز کنید.

اجازه بدهید زنجیرها به طور کامل خشک شده و رطوبت آن‌ها از بین برود.

زنجیرها را به نحوی که پیچ و گره نخورند جمع کنید.

باکس یا بسته‌بندی زنجیر را باز کنید و اگر زنجیرها کاملا خشک شده‌اند آن‌ها را داخل بسته قرار دهید. (اگر زنجیرها را مرطوب در داخل کیسه قرار دهید ممکن است دچار زنگ زدگی یا خوردگی شوند)

به منظور ممانعت از ایجاد صدمه و آسیب در زنجیر چرخ، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

اگر در زمان رانندگی صدایی شبیه به اصطکاک و کشیده شدن فلز بر روی سطح زمین شنیدید ممکن است بخشی از زنجیر چرخ دچار پارگی یا شکستگی شده باشد؛ لذا لازم است ماشین را در مکانی مناسب پارک کنید و زنجیر چرخ‌ها را شل کرده یا آن‌ها را به طور کامل باز کنید.

  • نباید با زنجیر چرخ در مسیرهای غیر برفی برانید.
  • توقف‌های ناگهانی با وجود زنجیر چرخ سبب آسیب زدن به آن می‌شود.
  • زنجیر چرخ را تنها در مواقع خاص و در صورت لزوم مورد استفاده قرار دهید.
  • اگر در هنگام نصب زنجیر چرخ اختلالی ایجاد شده است باید ماشین را متوقف کرده و ایرادات به وجود آمده را مرتفع نمایید.
  • رانندگی در مسیرهای برفی و در مسافت بالای ۴۰ کیلومتر در هر ساعت به زنجیر چرخ و خودرو آسیب خواهد زد.
  • پس از بستن زنجیر چرخ با سرعت کنترل شده و ایمن برانید.

 توجه: در هنگام خرید زنجیر چرخ سایز و ابعاد مناسب زنجیر را در نظر بگیرید تا پس از نصب آن بر روی لاستیک‌های خودرو، به چرخ‌ها آسیب وارد نشود.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که بستن زنجیر چرخ، در روزهای برفی آن هم در جاده‌ها بسیار همه است. مراحل نصب زنجیر چرخ را به خاطر بسپارید و با اطمینان خاطر در زمستان در جاده‌ها رانندگی کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا