آموزشپیشنهاد سردبیر

نوبت دهی تعویض پلاک چیست و چطور انجام می‌شود؟

تعویض پلاک یکی از راه‌های پیش رو هنگام خرید خودرو است. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای دورماندن از صف انتظار در مراکز شماره گذاری برای انجام این کار هستند. به این منظور استفاده از نوبت دهی تعویض پلاک می‌توان به آسانی این مسیر را پشت سر گذاشت.

در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به قوانین و فرایند تعویض پلاک را به طور کامل شرح دهیم تا آن دسته از متقاضیانی که قصد انجام عملیات تعویض پلاک خودروی خود را دارند، با آگاهی بیشتر بتوانند مراحل مربوط به تعویض پلاک را پشت سر بگذارند و از جزئیات نوبت دهی تعویض پلاک مطلع شوند.

نوبت دهی تعویض پلاک چیست؟

طرح تعویض پلاک اینترنتی از اول شهریور ۹۹ آغاز شد و به این منظور یک سامانه مستقل جهت انجام روند عضویت و ثبت‌نام برای انجام تعویض پلاک خودرو راه‌اندازی شد. این روند از سال ۹۹ کلید خورده و تا سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافته است.

نوبت دهی تعویض پلاک تهران

شعب زیادی در محدوده شهر تهران به منظور انجام روند تعویض پلاک دایر شده است که باتوجه به ازدیاد جمعیتی که برای تعویض پلاک خودروی خود به این مراکز مراجعه می‌کنند، بتواند به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای متقاضیان باشد. بنابراین می‌توانید در زمان مناسب و پس از طی کردن مراحل مقدماتی، برای نوبت دهی تعویض پلاک vip و یا تعویض پلاک مورد نظر خودروی خود به این دفاتر خدماتی مراجعه کرده و نسبت به عوض کردن پلاک خودرو اقدام کنید.

نوبت دهی تعویض پلاک تهران

سامانه نوبت‌ دهی تعویض پلاک

باتوجه به شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر، پروتوکل‌های دقیقی به منظور جلوگیری از ازدحام و گردهمایی‌ها طراحی شده است و به همین جهت مراجعه‌های حضوری افراد به قصد انجام عملیات تعویض پلاک، جای خود را به نوبت دهی‌های مجازی و اینترنتی داده است.

به همین سبب سامانه‌ای اینترنتی برای انجام نوبت‌ دهی در نظر گرفته‌ شده که متقاضیان با استفاده از این فضا می‌توانند بدون حضور در مراکز نوبت دهی و بدون نیاز به نقض پروتکل‌های بهداشتی مذکور، مراتب نوبت‌ دهی را بگذرانند. سامانه نوبت دهی تعویض پلاک مجال این را فراهم کرده که بدون صرف زمان و انرژی بتوان در خانه و در آسان‌ترین شرایط از طریق درگاه‌های اینترنتی مخصوص اطلاعات خود را در سامانه نوبت دهی به ثبت رساند. آدرس سامانه نوبت دهی آنلاین nobatdehi.epolice.ir است و به منظور استفاده از آن و ورود به بخش نوبت دهی می‌توانید در این سامانه ثبت‌نام کنید. روند ثبت نام نیز به سادگی و با درج اطلاعات کاربری انجام می‌پذیرد. جهت ثبت نام در سامانه نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مرحله اول

لینک سامانه نوبت دهی را در موتور جست‌وجوی خود در گوگل یا دیگر مرورگرهای اینترنتی ثبت نموده و این آدرس را سرچ کنید.

مرحله دوم

با جست‌وجوی این آدرس، گوگل شما را به صفحه اصلی سایت نوبت‌ دهی وصل می‌کند. در این صفحه با بخش‌های مختلف و گزینه‌های گوناگون مواجه می‌شوید که باید از بین آن‌ها گزینه (ثبت‌نام کاربران) را انتخاب کنید.

مرحله سوم

حالا نوبت این است که شماره‌ موبایل خود را در قسمت تعیین شده ثبت کنید و کد امنیتی مخصوصی را که سامانه در اختیار شما قرار می‌دهد به ترتیب در فیلد مخصوص وارد نمایید و در آخر نیز گزینه عضویت را انتخاب کنید.

مرحله چهارم

در این زمان باتوجه به ثبت شماره تلفن همراه شما در سیستم، شناسه‌ای ۵ رقمی به شماره شما ارسال می‌شود. این کد را در قسمت مناسب وارد کنید و در انتها کلید ارسال را بفشارید.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله لازم است مشخصات شخصی و اطلاعات مربوط به شناسنامه خود را در صفحه و جایگاه مخصوص ثبت نموده و پسوورد مناسب را انتخاب کنید و در انتهای این مراتب بر روی کلید (تکمیل عضویت) کلیک کنید تا مراحل فوق به خوبی ثبت شده و روند عضویت شما در سامانه به ثبت برسد.

همین طور بخوانید: هزینه تعویض پلاک

سایت نوبت دهی تعویض پلاک

همانطور که گفته شد سایت نوبت دهی تعویض پلاک به منظور سهولت در انجام مراحل ثبت اطلاعات و عضویت در سامانه به آدرس nobatdehi.epolice.ir راه‌اندازی شده است و نکته‌ای که لازم است بدانید این است که به منظور اخذ نوبت تعویض پلاک خودروی خود، ورود و عضویت در این سایت اجباری است. همچنین باید حتما در مدت زمان معین نسبت به وارد کردن اطلاعات و عضویت در فضای سامانه اقدام نمایید.

از دست ندهید: مدارک لازم برای گواهینامه پایه ۲

راهنمای انجام مراحل مربوط به نوبت دهی تعویض پلاک

  • از طریق گوگل لینک اینترنتی نوبت دهی تعویض پلاک به آدرس epolice.ir را سرچ کنید و وارد سامانه تعویض پلاک آنلاین شوید.
  • شما در این سایت دارای حساب کاربری شخصی هستید که لازم است در آن وارد شوید و (قبل از انجام هرگونه اقدام برای ثبت نام در نوبت دهی تعویض پلاک لازم است ابتدا با ورود به این سامانه و انجام مراحل مقدماتی به عضویت سامانه درآیید) به منظور ورود به بخش تعویض پلاک اینترنتی، گزینه ورود را انتخاب نمایید.
  • حالا نوبت آن است که شماره تلفن خود، رمز عبوری که در هنگام عضویت سایت انتخاب نمودید و البته کد امنیتی خاصی را که روی صفحه وجود دارد در قسمت‌های مناسب وارد کنید و مجددا بر روی گزینه ورود کلیک کنید. (درصورتی که به هر دلیل اطلاعات مخصوص به خود را فراموش کرده باشید گزینه‌ای تحت عنوان (اطلاعات ورودی را فراموش کرده‌اید؟) بر روی صفحه نمایان می‌شود که با کیلیک کردن و وارد شدن به این قسمت امکان این را دارید که بار دیگر اطلاعات خود را درج نمایید.
  • پس از اینکه شماره تلفن همراه و پسوورد مخصوص شما در فضای سایت به ثبت رسیده و پردازش شد، به حساب کاربری خود وارد می‌شوید و سایتی مخصوص برایتان باز می‌شود.
  • با ورود به حساب کاربری گزینه‌ای به نام صفحه‌ی نخست روبروی شما بر روی صفحه نمایش داده می‌شود که باید روی آن کلیک کرده و وارد بخش اصلی یعنی قسمت نوبت دهی تعویض پلاک شوید.
  • در این قسمت سایت از شما اطلاعات و جزئیاتی درمورد آدرس و نشانی محل سکونتتان می‌خواهد که با ثبت آن‌ها و همچنین تعیین کردن خدماتی که قصد دارید آن را اخذ نمایید، می‌توانید به جست‌وجوی آدرس نزدیک‌ترین مراکز و حوزه‌های نوبت دهی تعویض پلاک بپردازید.
  • برای این کار نام استان و اسم شهری که مایل هستید مراحل انجام تعویض پلاک را در آن بگذرانید را وارد کنید.
  • حالا بر روی نوع خدمات و سرویس‌های مورد نظر خود کلیک کنید.
  • در اینجا لازم است اطلاعات مربوط به نوع وسیله نقلیه را ثبت نموده و در آخر روی قسمت جست‌وجو کلیک کنید.
  • دقت کنید که آدرس مراکز و دفاتر تعویض پلاکی که در محدوده محل زندگی شما قرار دارند تنها با وارد کردن اطلاعات مربوط به نوع وسیله نقلیه و مشخصات مربوط به نوع خدمات و اسم استان برای شما به نمایش درمی‌آید. لذا لازم است بعد از به ثبت رساندن تمام این موارد، جهت اخذ نوبت اینترنتی تعویض پلاک برای خودروی خود، یکی از گزینه‌های دریافت نوبت را انتخاب کنید.
  • در این مرحله درخواست انتخاب مجدد نوع خدماتی که قصد دریافت آن را دارید، از جانب سایت انجام می‌شود. برای فعال شدن قسمتی که مد نظر دارید باید روی گزینه مورد نظر خود کلیک کنید.
  • حالا نوبت آن است که تاریخ مناسب برای حضور خود در شعبه تعویض پلاک را ثبت نمایید. این تاریخ‌ها به طور معمول به شکل سبز رنگ روی سایت به نمایش درآمده‌اند و باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • بعد از اینکه تاریخ مورد نظر شما به ثبت رسید، لازم است نسبت به تعیین ساعت حضور خود در مرکز هم اقدام کنید و از میان ساعت‌هایی که به رنگ‌های سفید و قرمز روی پیج سایت می‌بینید باید روی شماره‌های سفید کلیک کنید چراکه ساعت‌های قرمز قبلا رزرو شده‌اند.
  • پس از به ثبت رساندن تاریخ و ساعت حضور در مرکز تعویض پلاک، لازم است نوع وسیله نقلیه خود و همچنین شماره پلاک آن را ثبت کنید.
  • حالا در قسمت انتهایی سایت با گزینه‌ای به نام (شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال را مطالعه کرده‌ام) مواجه می‌شوید که باید آن را تیک بزنید و در نهایت بر روی ثبت نوبت کلیک کنید.

تعویض پلاک

نوبت دهی تعویض پلاک ۱۴۰۰

نکاتی که در خصوص مراحل نوبت دهی تعویض پلاک ۱۴۰۰ باید به آن‌ها توجه کنید به شرح زیر است:

  • اسناد مربوط به احراز محل سکونت خود را باید قبل از رزرو نوبت آماده کنید.
  • توجه داشته باشید که به منظور تعویض پلاک خودروی خود تنها قادر به رزرو و اخذ یک نوبت در دفاتر و مراکز تعویض پلاک هستید.
  • باتوجه به اینکه در صورت تعلل برای حضور در مراکز نوبت‌دهی در زمان تعیین شده، نوبت شما به شکل خودکار ملغی خواهد شد، بهتر است برای جلوگیری از هرگونه اتلاف وقت یا نیاز مجدد به ثبت نام و طی کردن روند نوبت دهی، حدود ۱۰ دقیقه قبل از ساعت مشخص، در مرکز نوبت دهی مورد نظر حاضر باشید.
  • چنانچه در ساعت مشخص به دفتر تعویض پلاک مراجعه نکنید و نوبت شما باطل شود، برای نوبت‌گیری مجدد دچار مشکل خواهید شد.
  • درصورتی که ظرفیت پذیرش دفتر نوبت ‌دهی مورد نظر شما به هر دلیلی تکمیل شود، شما نمی‌توانید برای دریافت نوبت به شعبه دیگری مراجعه نمایید.
  • تاریخ مراجعه متقاضیانی که پلاک خودروی آن‌ها فرد است، در روزهای فرد مشخص می‌شود و زمان حضور داوطلبانی که پلاک خودروی زوج دارند در روزهای زوج هفته معین خواهد شد.
  • توجه داشته باشید که مراحل دریافت نوبت اینترنتی از سامانه ذکر شده، مطابق ضوابط تعیین شده کاملا رایگان است و دریافت هرگونه وجه در این مورد از جانب مراکز، نقض قانون محسوب می‌شود.

سوالات متداول

سایت نوبت دهی تعویض پلاک چیست؟

چنانچه قصد دارید به صورت اینترنتی نسبت به دریافت نوبت تعویض پلاک اقدام نمایید، باید به آدرس nobatdehi.epolice.ir مراجعه کرده و در آن ثبت نام نمایید.

آیا ساکنین سایر شهرها به غیر از تهران نیز می‌توانند به صورت اینترنتی نوبت تعویض پلاک دریافت کنند؟

بله، امکان دریافت نوبت تعویض پلاک اینترنتی برای سایر شهرها نیز وجود دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا