پیشنهاد سردبیرآموزش

هد آپ دیسپلی چیست + معرفی انواع و مشخصات

امروزه در بازار خودرو، خودروسازان با تمام خلاقیت و توانایی درحال ایجاد و  اضافه کردن آپشن‌های جذاب و کاربردی به خودرو‌های تولید خود هستند تا بتوانند رقبای خود را کنار زده و جایگاه ویژه‌ای در بازار خودرو به دست اورند. هد آپ دیسپلی یکی از آپشن‌های مورد نیاز و کاربردی است. هد آپ دیسپلی هنگامی که وارد بازار خودرو گشت، ابتدا در خودرو‌های لوکس کار گذاشته شد. اما امروزه یک آپشن برای تمامی خودرو‌ها در نظر گرفته شده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با این آپشن جذاب بیشتر آشنا شوید.

هرآنچه که باید از هد آپ دیسپلی بدانید

همان طور که می‌دانید، برای بهبود کاربری خودروها، روی آن‌ها امکانات مختلفی نصب می‌شود که هد آپ دیسپلی یکی از آن‌ها است. هد آپ دیسپلی اطلاعات مربوط به خودرو را روی شیشه جلوی راننده به صورت کامل نمایش می‌دهد. این آپشن علاوه بر زیبایی بخشی و خلق ظاهر لوکس روی ماشین، ایمنی خودرو را نیز بالا برده و سبب کمتر شدن تصادفات جاده شده است‌. زیرا راننده با نگاه کردن به این صفحه تمام جزئیات مربوط به خودرو را مشاهده خواهد کرد.

هد اپ به سرعت محبوب شد و مورد استفاده تمامی افراد و خودرو‌ها قرار گرفت. وظیفه اصلی هد آپ  نشان دادن اطلاعات داشبورد است. هد اپ فضای جلوی دید راننده را بسیار زیبا و لوکس می‌کند، به طوری که انگار روی شیشه روبروی شما یک صفحه ال سی دی وجود دارد.

سازندگان خودرو به منظور راحتی رانندگان حین به دست آوردن اطلاعات از وضعیت خودرو این سیستم کاربردی را به بازار خودرو معرفی کردند، تا چشم رانندگان فقط به شیشه جلوی خود باشد. وقتی تمام اطلاعات ضروری جلوی چشمان راننده روی شیشه جلو به نمایش در بیاید، مسلما حواس راننده از مسیر پیش رو پرت نمیشود و تصادفات ایجاد نمیشوند. به طور کلی اکثر قضایا به خود راننده بستگی دارد.

هد آپ دیسپلی اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط جنرال موتورز ساخته و وارد عرصه شد و امروزه توسط بسیاری از خودرو سازان مورد استفاده قرار می‌گیرد.  تا قبل از رسیدن سال ۲۰۱۲ امکانات هد آپ دیسپلی بسیار کم و محدود بود ولی  بعد از ۲۰۱۲ شرکت پیونر این امکانات را ارتقا داد و توانست پیشرفته‌ترین هدآپ دیسپلی‌ها را بسازد و وارد عرصه کند.

انواع هد اپ دیسپلی‌ها

چه اطلاعات در هد آپ دیسپلی خودرو نمایش داده می‌شود؟

نمایش سرعت، اخطار ایربگ، خطاهای آی سی یو، میزان ولتاژ باطری، دنای آب موتور، نمایش دور موتور، میزان مصرف سوخت خودرو، دمای اب و هوا، آلارم سرعت غیر مجاز، زاویه پاشش انژکتور، شتاب لحظه‌ای خودرو، هشدار پایین بودن میزان بنزین و از محبوب‌ترین ویژگی‌های هد آپ خودرو نشان دادن مه موجود در جاده.

انواع هد اپ دیسپلی‌ها

در ادامه با انواع هدآپ دیسپلی بیشتر آشنا خواهید شد:

هد آپ استاندارد

این گونه هد آپ‌ها به طور پیش فرض روی خودرو نصب شده‌اند و بسیار با کیفیت بوده و اطلاعات مفیدی را روی صفحه نمایشگر به نمایش می‌گذارد.

۵۴۱۵  vtc

این نوع هد آپ‌ها به ماهواره‌ها متصل می‌شوند و  اطلاعات مهمی که باید در دید راننده قرار بگیرد را روی صفحه نمایش می‌دهند. این هد آپ جهت‌های جغرافیایی را نیز نشان می‌دهد.

VTC 5413

این هد آپ یک صفحه نمایش کوچک دارد که تمامی اطلاعات را روی ان به نمایش می‌گذارد. این صفحه ۲.۵ اینچی می‌باشد و تکنولوژی نانویی که در این هد اپ به کار رفته است، نور با کیفیتی روی شیشه خودرو شما می‌اندازد.

هد آپ‌های خارجی

این هد آپ‌ها درون باکس‌های کوچکی قرار دارند که از طریق جی پی اس کار می‌کنند و قادر به دریافت اطلاعات و نمایش آنها روی شیشه جلوی خودرو با کیفیت مناسب هستند.

این دو نوع هد آپ هر دو کارآمد و مناسب هستند اما به دلیل صفحه نمایش بزرگ تر و اطلاعات بیشتری که روی آن صفحه نمایش، نشان داده می‌شود، نوع اول بهتر است و البته به دلیل برتر بودن  نسبت به نوع دوم قیمت بالایی هم دارد. هد آپ نوع دوم هم کاربردی است اما به علت داشتن صفحه نمایش کوچک ممکن است تمامی اطلاعات موجود را به راننده نشان ندهد.

از دست ندهید: ارزان ترین خودروهای اتوماتیک

مزایا و معایب هد آپ دیسپلی خودرو

هد اپ‌ها در حال کار روی اپشن‌های گسترده بیشتری می‌باشند و یکی از ویژگی‌هایی که می‌خواهند به خود اضافه کنند قابلیت اتصال به موبایل و نمایش نوتیفیکیشن‌های موبایل روی شیشه خودرو می‌باشد. همین قابلیت خیلی از تصادفات جاده‌ای را که به دلیل توجه به موبایل و پیام‌های دریافتی اتفاق افتاده است را کاهش می‌دهد.

یکی از معایب هد آپ دیسپلی این است که راننده مجبور است به آن نگاه کند و حواسش از مسیر منحرف شود. همین امر امکان تصادف را بالا می‌برد. برخی معتقدند که این تکنولوژی حواس راننده رو پرت می‌کند، درحالی که هدف هد اپ دیسپلی عکس این دیدگاه است. باز هم تمام قضایا به خود راننده بستگی دارد.

با اینحال به دلایلی که ثابت می‌کند هد اپ دیسپلی حواس راننده را پرت نمی‌کند و حتی کمک کننده هم هست اشاره خواهیم کرد.  اولین دلیل این است که اگر صفحه‌ای مقابل شما نباشد شما مجبور هستید مدام به گوشی و یا نمایشگر اصلی خیره شوید و همین حواس را از مسیر اصلی پرت می‌کند و رانندگی را دچار مشکل می‌کند. وجود هد آپ دیسپلی تمامی این مشکلات را از بین برده است و کافی است که شما فقط مسیر مستقیم را مشاهده کنید.

از دیگر دلایل مفید بود هد اپ دیسپلی نمایش نکات ضروری و اصلی است نه فرعی، به این صورت که نمایشگر فقط و فقط نکات ضروری و مورد نیاز را نمایش می‌دهد و از این جهت حواس راننده پرت نمیشود.

دلیل دیگر کارآمد بودن هد آپ دیسپلی این است که این دستگاه بخش کوچکی از شیشه روبرو را اشغال می‌کند به طور خیلی وسیعی میدان دید شما را اشغال نمیکند که تاثیر زیادی روی تمرکز شما ایجاد کند.

نور و درخشندگی صفحه نمایش هد آپ دیسپلی بسیار کم بوده و موجب آزار چشمان راننده نمیشود. در نتیجه شما هیچگونه مزاحمتی حین رانندگی حس نخواهید کرد.

اگر هزینه‌های زیادی خارج از توان شما است و نمیتوانید هزینه یک هد آپ دیسپلی را پرداخت کنید، می‌توانید از اپلیکیشین‌ها و نرم افزار‌های مخصوص که نقش هد آپ دیسپلی را دارند، استفاده کنید. این نرم افزارها به صورت رایگان روی تلفن همراه شما نصب می‌شود. این نرم افزار از طریق جی پی اس می‌تواند مسیر شما و میزان سرعت شما را حساب کرده و روی تلفن همراه بیاورد. این نرم افزار‌ها کیفیت لازم را ندارند و هیچگاه‌ نمیتوانند کیفیتی به اندازه کیفیت هد آپ دیسپلی‌ها داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: قیمت تعویض پلاک

هداپ دیسپلی، یک آپشن جذاب برای خودروها

هد اپ‌ها به خوبی مسیر پیشرفت را در حال گذر هستند و امروزه بسیاری از معتبر ترین‌ها و شناخته شده ترین‌ شرکت‌‌های خودرو سازی شروع به استفاده از این هد آپ کرده‌اند. این آپشن جذاب طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد مایل به خریداری خودروهایی با این ویژگی هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا