رپرتاژ

همه چیز درباره سفر با موتور سیکلت

امروزه با گسترش استفاده از موتور سیکلت بسیاری از افراد با این وسیله نقلیه خو گرفته‌اند تا حدی که ترجیح می‌دهند با موتور به مسافرت بروند، شاید اینکار بسیار خطرناک بنظر برسد اما کافی است متناسب با موتور سیکلت خود یک مقصد معقول انتخاب کنید و سپس با رعایت نکاتی که در این مقاله به شما خواهیم گفت سفر خود را با موتورسیکلت خود شروع کنید و لذت ببرید.

سفر با موتور

 انتخاب موتور سیکلت مناسب

موتور سیکلتی که برای سفر انتخاب میکنید باید ضمن حمل سرنشین قابلیت تعبیه وسایل تان را نیز دارا باشد علاوه بر این موارد موتور سیکلت باید مطابق با استاندارد های جهانی باشد تا در صورت بروز مشکلات فنی یک تعمیر کار از پس آن بر بیاید. ضمنا اگر به سفر خارج از کشور میروید بهتر است موتورهایی با برند خارجی انتخاب کنید تا در صورت لزوم به نمایندگی های آن در کشور مقصد مراجعه کنید.

در جهان موتور سیکلت‌های مخصوص سفر که در کلاس تورینگ قرار دارند بسیار رایج است اما در ایران تنها موتورهای تورینگی که می‌توانید پیدا کنید بنلی TRK و زونتس Z4 است. بصورت کلی باید موتوری را برای مسافرت انتخاب کنید که در کلاس استریت، کراس یا تورینگ قرار دارند، همچنین موتورهایی که سیستم سوخت رسانی کاربرات دارند به هیچ وجه برای مسافرت مناسب نیستند. تقریباً با تمام موتورهای امروزی می‌توان به سفر رفت و مشکلی برای شما پی نمی‌آید اما اگر استهلاک موتورتان بالا است یا احساس می‌کنید انجین آن در مدت زمان ۲ ساعت کارکرد داغ می‌کند بهتر است بیخیال مسافرت با موتورشوید.

 قبل از سفر از سلامت موتور مطمئن شوید

اگر چه همیشه باید از سلامت موتور سیکلت مطمئن باشیم حتی برای مسافت های کوتاه و درون شهری اما اهمیت این نکته برای سفر مضاعف میشود لیست مواردی که باید قبل سفر حتما آنها را چک کنید شامل موارد زیر است

  1. وضعیت ترمزها: روغن ترمز و وضعیت لنت‌ها رو بررسی کنید
  2. سیستم برق:‌ از سلامت چراغ های موتور و سیم کشی ها مطمئن شوید
  3. سلامت فیزیکی موتور سیکلت:‌ چرخ های موتور ( از نظر باد و میزان فرسودگی و … )‌ و فرمان موتور و آیینه ها و پدال‌ها
  4. انجین موتور: چک کردن روغن موتور، رادیاتور و صدای انجین

آوردن ملزومات سفر

نکات مسافرت با موتور سیکلت

از آنجایی که موتورسوار همواره با خطر زمین خوردن مواجه است باید ایمنی خود را تا حد زیادی بالا ببرد تا در هنگام وقوع تصادف کمترین آسیب را متحمل شود. در ادامه به وسائل ضروی موتورسواری خواهیم پرداخت.

انتخاب کلاه کاسکت برای مسافرت

کلاه کاسکت مهم‌ترین کالا برای موتور سواری است و نداشتن آن باعث پشیمانی جبران ناپذیری می‌شود. برای مسافرت شما باید کلاه کاسکتی را تنخاب کنید که دارای دریچه ورود و خروج هوای زیادی باشد و از طرفی وزن آن سبک باشد تا شما را اذیت نکند. برای این منظور ما کلاه کاسکت کراسی را از بین سایز مدل‌های کلاه کاسکت پیشنهاد می‌کنیم ولی باید بدانید شما هر کلاهی را خریداری کنید که استاندارد باشد مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

انتخاب لباس مناسب سفر

انتخاب لباس موتور سواری به فصلی که قصد سفر دارید بسیار بستگی دارد؛ اگر در تابستان قصد سفر دارید بهتر است از کاپشن‌های نخی استفاده کنید ولی اگر در فصل زمستان توصیه می‌کنیم از کاپشن‌های گرم ضد باران با جنس پلاستیک یا چرم استفاده کنید. البته شما برای انتخاب لباس موتور سواری دستتان باز است و اصل بر این است که راحتی را اولیت قرار دهید تا در رانندگی طولانی احساس نارضایتی نکنید، اما برای بالابردن ایمنی حتما سعی کنید از دستکش، عینک و کاپشن مخصوص موتور سواری استفاده کنید.

انتخاب لوازم ایمنی موتور

اگر قصد کمپینگ با موتور را دارید باید به فکر ضد سرقت کردن موتورتان باشید، برای این منظور باید یک قفل موتور مناسب را خریداری کنید و اگر می‌توانید در کنار آن از دزدگیر و ردیاب نیز استفاده کنید. همینطور استفاده از روکش چادری  نیز برای تمیز ماندن موتورتان بسیار کارآمد است. برای بالابردن ایمنی موتور نیز انداختن گارد نیز روی آن خوب است.

انتخاب لوازم جانبی و اولیه

استفاده از باکس موتور یا آینه اضافی یا حتی کش باربند برای مسافرت کار شما را راحت‌تر می‌کند. البته به یاد داشته باشد حتما و حتما با خود جعبه کمک اولیه را به همراه داشته باشید تا در صورت وقوع حادثه بتوانید جان خود را حفظ کنید همچین در صورتی که قرار است سفری بالای ۳ ساعت را تجربه کنید همراه داشتن وسائل پنچرگیری و زنجیر چرخ در فصول سرد بسیار واجب است.

سایز نکات

همراه داشتن مدارک شناسایی مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه و بیمه درمانی و همچنین کارت موتور و بیمه‌نامه موتور و …. بسیار مهم است زیرا پلیس با موتور سواران مخصوصاً در جاده بسیار قاطعانه و تند برخورد می‌کند و ممکن است در راه سفر موتورتان را توقیف کند.

مقاصد کوتاه برای خود در نظر بگیرید

اگر قرار است ۵۰۰ کیلومتر را طی کنید آن را به چهار بخش تقسیم کنید تا هم خودتان پس از طی مسافرتی استراحت کنید و هم موتورتان کمی خنک شود. لازم نیست حتماً چندین ساعت را در یک جا بگذرانید فقط کافی است وقتی به یک استراحتگاه بین راهی می‌رسید توقف کنید و با قفل کردن موتورتان ۱۰  دقیقه‌ای را راه بروید تا کمرتان دچار خستگی نشود و در صورت نیاز آبی به سر صورت‌تان بزنید. در آخر با چک کردن فنی موتور خود دوباره به راه بیوفتید.

نکات تکمیلی و تجربی

  • در شب حتماً از فلاشر استفاده کنید تا سایز افراد شما را ببینند
  • همیشه از کنار آزاد راه حرکت کنید
  • هیچگاه با خودرو کورس نگذارید
  • در جاده‌های دو طرفه با دنده سنگین حرکت کنید
  • استفاده از کرم و پماد نرم کننده پوست صورت توصیه می‌شود
  • برای مقاصد کویری و صحرایی حتماً از موتورهای کراس یا تریل استفاده کنید
  • برای سایز رانندگان که قصد سبقت دارید بوق و نور بالا بزنید
  • دو ترک به مسافرت بالای ۱۰۰ کیلومتر نروید
  • موتورهای زیر ۱۵۰ سی‌سی برای مسافرت توصیه نمی‌شوند
  • اگر لاستیک موتورتان ریس است در صورت آمدن باران به هیچ وجه حرکت نکنید(حتی با سرعت کم)

اگر نکات بالا را رعایت کنید به احتمال بسیار قریب بجز لذت حس دیگری از سفر با موتور دریافت نمی‌کنید. به عنوان نکته آخر سعی کنید با دوستان خود به مسافرت بروید تا هم ایمنی بیشتری داشته باشید و هم لذت بیشتری از سفر ببرید.

نمایش بیشتر

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا