عمومی

وزن و سایز و قیمت تیرآهن ها را چگونه باید تشخیص دهیم

از جمله محصولاتی که در اکثر سازه‌ها مخصوصاً ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروفیل‌هایی هستند که به دو شکل I و H در نظر گرفته می‌شوند که تیرآهن نام دارند. این محصول کاربردی را از برخی آلیاژهای فولادی تولید می‌کنند و بیشترین دلیل استفاده از آن برای تحمل بار وارده بر انواع سازه‌ها خواهد بود. البته ناگفته نماند که از تیرآهن در موارد دیگری مانند شکل دادن خرپاها یا ستون نیز استفاده می‌شود. اگر اخیراً به دنبال خرید تیرآهن‌ هستید توصیه می‌کنیم که مطلب امروز ما را دنبال کرده تا درباره‌ی وزن، سایز و قیمت‌های آن صحبت کنیم.

انواع و اقسام تیرآهن

به طور کلی تیرآهن‌ها را با توجه به نوع نیاز و کاربری‌هایی که وجود دارند، طبقه‌بندی می‌کنند که در ادامه‌ی مطلب به آنها می‌پردازیم:

تیرآهن نوع IPE

تیرآهن IPE از معروف‌ترین نوع تیرآهن‌هاست که در بازار فروش به صورت I وجود دارد. از بهترین خصوصیت این نوع از تیرآهن‌ها ضخامت بال آنهاست که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه از این نوع تیرآهن در امر ساختمان‌سازی بکارگیری می‌شود باید آن را با استفاده از تکنولوژی‌های روز که بعضاً اروپایی خواهد بود، تولید کرد. ابعاد و وزن‌های تیرآهن IPE به صورت مختلف و بر اساس کیفیتی که در کارخانه‌ها تهیه می‌شود، در نظر گرفته خواهد شد. پر واضح است که هر کدام از انواع این نوع تیرآهن دارای قیمت‌های مختلفی نیز هستند.

تیرآهن INP

این نوع از تیرآهن معمولاً با استانداردهای دیگر کشورها مانند روسیه تهیه می‌شود. تیرآهن INP به صورت I و با سطح مقطع صاف در بازار وجود دارد ولی نسبت به تیرآهن نوع قبلی در ضخامت بال دارای تفاوت‌های آنچنانی است. در ایران نیز کارخانه‌های زیادی وجود دارند که این نوع از تیرآهن را تولید می‌کنند که ممکن است در کیفیت‌شان تفاوت باشد.

دقت کنید قبل از خرید تیرآهن‌های معرفی شده به شکل و شمایل آنها دقت زیادی کنید چرا که این دو نوع تیرآهن شبیه به هم هستند و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. همچنین گفتنی است که تیرآهن INP در سایزهای گوناگون عرضه می‌شود و با توجه به کیفیتی که دارند قیمت‌گذاری می‌شوند.

تیرآهن IPB

نام دیگر این تیرآهن، بال پهن است که در اکثر کارخانه‌ها در سایزهای ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تولید خواهند شد. برخی از کارخانه‌ها نیز به دلیل آنکه بتوانند این نوع از تیرآهن را در اندازه‌های مورد نیازشان تهیه کنند، تصمیم به راه اندازی خط تولید جدیدی گرفته‌اند که گفته می‌شود با استفاده از آن تیرآهن‌هایی را در سایر ۱۶۰ تا ۲۰۰ تهیه کرده‌اند.

از دیگر انواع تیرآهن IPB می‌توان به نوع بال پهن سنگین HE، بال پهن سبک HEA و همچنین بال پهن سنگین TPB اشاره کرد. در خصوص وزن‌های تیرآهن IPB باید عنوان کنیم که نوع سبک آن که دارای اندازه ۱۰ هست حدوداً وزن ۲۰۰ و نوع سنگین آن نیز در حد ۲۴۰ کیلوگرم است. در کنار آن تیرآهن‌های اندازه ۹۰ از وزن سبک ۳ تن و سنگین ۴ تن برخوردار هستند. با این حال گفتنی است که برای استعلام وزن و قیمت هر یک کدام از این تیرآهن‌ها باید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

تیرآهن لانه زنبوری

نوع دیگری از تیرآهن وجود دارد که اگر بخشی به نام جان آن که به صورت ذوزنقه است را به یکدیگر جوش بزنند آن را تیرآهن نوع لانه زنبوری می‌نامند. از ویژگی‌های این نوع تیرآهن می‌توان به حفره‌های خالی در میان آن اشاره کرد. همچنین وزن کم این نوع از تیرآهن از دیگر خصوصیات آن بشمار می‌رود که در نتیجه آن را از لحاظ قیمتی نیز در حد ایده‌آل قرار داده است.

اهمیت استفاده از تیرآهن

 

بکارگیری از تیرآهن را باید از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد چرا که از این محصول می‌توان برای کاربری‌های مختلف استفاده کرد. به طور کلی موارد زیر را برای استفاده از تیرآهن در نظر خواهند گرفت:

  • اتصال قطعات مختلف ساختمان.
  • استفاده از تیرآهن با راحتی بیشتر در ارتفاعات.
  • نصب و اجرای کاملاً مناسب.

سایز و وزن و قیمت‌های انواع تیرآهن

برای در نظر گرفتن قیمت انواع تیرآهن ابتدا باید اندازه آن را در نظر گرفت و سپس به سراغ سایز محصول رفت. به طور کلی مواردی که می‌توانند در قیمت‌گذاری تیرآهن‌ها موثر باشند، می‌توان به عرض بال، ارتفاع و ضخامت آن اشاره کرد. همچنین در هر کارخانه تولید تیرآهن‌ها با استفاده از موادهای اولیه‌ای که طبق نظر کارشناسان در نظر می‌گیرند، خواهد بود؛ لذا این موضوع نیز در قیمت تیرآهن موثر خواهد بود. در هر حال برای استعلام قیمت این‌گونه محصولات باید به مراکز معتبر و یا سایت‌های شناخت شده مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا