رپرتاژ

وظایف طبق خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین مولفه هایی که در خودرو باید حضور داشته باشد، طبق است. این قطعه یکی از قطعات سیستم تعلیق بوده و به لاستیک های ماشین این امکان را می دهد تا کنترل شده تر و راحت تر بر روی سطوح مختلف به بالا و پایین حرکت کنند. بدون این قطعه نمی توان یک سواری راحت و دلنشین را در ماشین های سواری احساس کرد.

یکی از قسمت های تشکیل دهنده خودرو، طبق است. طبق خودرو، قطعه ای فلزی می باشد که وظیفه اش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق است. این قطعه از یک سمت به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به با شاسی خودرو، وصل می شود.

در این مقاله قصد داریم به طبق خودرو و وظایف آن بپردازیم. پس همراه ما باشید.

طبق خودرو

طبق خودرو چیست؟

همانطور که در بالا بیان کردیم، طبق خودرو قطعه ای فلزی می باشد که از دو سر، بوشهای محوری تشکیل یافته است. یک سر طبق به قطعات متحرک سیستم تعلیق و سر دیگر آن، به شاسی خودرو وصل می شود‌. بنابراین اتصال شاسی به قطعات خودرو را انجام می دهد.

بعضی از مواقع، طبق های خودرو شبیه حرف A می باشند. زیرا دارای دو محور هستند و به همین دلیل به آن، جناغی نیز گفته می شود. به طور کلی، طبق ها یا به صورت جناغی بوده یا ظاهری صاف مانند میله دارند. به طور مثال طبق خودروی ۲۰۶ از نوع جناغی است و طبق پراید به صورت صاف و میله ای می باشد.

وظایف طبق خودرو چیست؟

  • طبق یکی از اعضای سیستم تعلیق خودرو است و سبب حرکت آن می شود. این قطعه با کمک سایر اجزاء سیستم، زاویه های کمبر و کستر را تشکیل می دهند.
  • همچنین طبق، خنثی کردن نیروهای عرضی وارد شده از سمت جاده به شاسی خودرو را نیز بر عهده دارد. در نتیجه موجب کاهش فشار ناشی از آن ها شده و ورود آسیب به شاسی را به حداقل می رساند.

کاهش فشار نیرو با استفاده از انتقال نیرو از طبق به سگ دست و سپس به میل موجگیر، صورت پذیرفته و سبب انتقال نیروی دمپ شده به شاسی می شود.

محل نصب و قرارگیری طبق خودرو

محل نصب و قرارگیری طبق خودرو:

محل قرارگیری طبق در خودروها متفاوت می باشد. مثلا ممکن است در یک خودرو، در نیمه بالا قرار داشته باشد و در خودروی دیگر، در قسمت پایین باشد. بنابراین بر اساس محل قرارگیری طبق، عنوان طبق بالا یا طبق پایین به آن اختصاص می یابد. لازم به ذکر است که امروزه به دلیل کاربرد سیستم فنر و کمک فنر یکپارچه، استفاده از طبق بالا کاهش یافته و بیشتر از طبق پایین در خودروها استفاده می شود.

میزان طبق خودروها:

تعداد طبق در هر یک از خودروها متفاوت بوده و بستگی به سیستم تعلیق و محور محرک خودرو دارد. بنابراین خودروسازان، تعداد طبق های خودرو را بر اساس عوامل مذکور، کاهش یا افزایش می دهند.

سیستم تعلیق به کار برده شده در برخی از خودروها، سبب ضرورت کاربرد طبق در محور عقب و جلو می شود. در حالی که سیستم تعلیق هوشمند برخی از خودروهای دیگر، موجب می شود که  نیازی به استفاده از طبق در خودرو نباشد.

 

علائم خرابی طبق چیست؟

به دلیل این که طبق ها در دید و تماس مستقیم افراد نیستند، ممکن است که تشخیص خرابی آن ها دشوار بوده و به سرعت انجام نپذیرد. ولی این قطعه نیز مانند بسیاری از قطعات دیگر، هنگام خرابی و بروز ایراد با علائمی همراه است. بعضی از نشانه های خرابی طبق، عبارت اند از:

  • صدای تق تق در دست انداز و سرعت گیرها
  • صدای جیر جیر

عوامل خرابی طبق خودرو

عوامل خرابی طبق خودرو چیست؟

  • زمانی که حرکت طبق ها در مسیر پست و ناهموار بوده و وزن خودرو بیش از حد باشد، سبب فشار و خرابی طبق می شود.
  • به دلیل کارکرد طولانی، بوش های طبق از بین می روند.
  • کیفیت پایین و نامرغوب بودن مواد اولیه طبق، از دیگر علل خرابی این قطعه می باشد.
  • در نتیجه عملکرد طولانی، بوش های طبق دچار فرسودگی و استهلاک می شوند.
  • آسیب دیدن سیبک ها و بیرون زدن بوش بازویی
  • ایجاد انحنا در زوایای کمبر و کستر
  • پارگی گردگیر سیبک
  • ساییدگی طبق به دلیل تماس و برخورد با شاسی

خرید طبق خودرو

طبق خودرو یکی از قطعات مهم تشکیل دهنده خودرو می باشد. به همین دلیل کیفیت و نوع آن بسیار مهم بوده و باید در هنگام خرید، به آن توجه نمود. در صورت وجود ایراد در طبق خودرو، باید آن را تعویض کنید. برای خرید این قطعه باید به مراکز معتبر مراجعه کرده و کالایی با کیفیت و اصل را خریداری نمایید.

از مهم ترین فاکتورهای طبق خودرو، ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا است که باید توسط مراکز فروش این قطعه به مشتریان و خریداران ارائه شود.

سایت  آساک چین یدک یکی از فروشگاه های معتبر و قدیمی است که در زمینه فروش طبق خودرو نیز فعالیت می کند.

 

نحوه تشخیص طبق اصل:

با این که طبق دارای ظاهری ساده است ولی کارکرد بسیار مهمی در خودرو دارد. بنابراین سبب عملکرد صحیح خودرو و استحکام قطعات جلوبندی می شود.

چگونگی تشخیص طبق اصل، تقریبا امری محال است و حتی تعمیرکاران خودرو نیز نمی توانند اصالت آن را تشخیص دهند. به همین دلیل توصیه می کنیم از مراکز معتبر فروش لوازم یدکی خودرو، اقدام به خرید طبق کنید تا قطعه ای با کیفیت و اصل را در اختیار داشته باشید. استفاده از طبق با کیفیت، سبب کارکرد صحیح این قطعه و جلوگیری از بروز خسارات می شود.

 

نتیجه گیری

طبق یکی از اجزای سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه خنثی کردن نیروهای عرضی وارده از سمت جاده به شاسی را بر عهده دارد. این قطعه در قسمت داخلی با استفاده از بوش لاستیکی که بر روی بوش فلزی قرار گرفته است، به شاسی وصل می شود.

تعداد طبق های به کار رفته در هر یک از خودروها متفاوت بوده و بستگی به سیستم تعلیق و محل محور محرک دارد. همچنین شکل این قطعه نیز متفاوت می باشد و در برخی از اتومبیل ها به شکل جناغی بوده و در بعضی دیگر، حالت صاف و میله ای دارد.

به دلیل کارکرد مهمی که طبق در خودرو دارد، کیفیت و اصالت آن بسیار مهم می باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای عملکرد صحیح خودرو و جلوگیری از بروز خسارات، از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید طبق کنید.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا