پیشنهاد سردبیر

صفر تا ۱۰۰ پارک دوبل و جزئیات مهم

یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌ها در رانندگی، بحث توقف مناسب و پارک کردن خودرو است. چرا که در برخی مواقع چند سانتی‌متر کم یا زیاد می‌تواند باعث برخورد اتوموبیل ما با ماشین‌های دیگر و یا اجسام و اشیاء موجود در گوشه و کنار خیابان شود. این خطر به خصوص زمانی که ما قصد پارک کردن ماشین‌مان را در فضا‌های کم و تنگ داریم، بیش‌تر می‌شود. به همین دلیل باید تمام دقت خود را در یادگیری نکات لازم برای انجام این کار، به خرج داده و در هنگام انجام عمل پارک ماشین هم، با حواسی کاملا جمع اقدام نماییم؛ تا از آسیب دیدن وسیله نقلیه خود و دیگران جلوگیری نماییم. یکی از رایج‌ترین انواع پارک ماشین که به خصوص در شهرها و مکان‌هایی که فضایی کمی برای توقف خودرو موجود می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد، پارک دوبل است.

با توجه به این که در شهرهای بزرگ تردد خودروها بسیار بالاست، در هنگام پارک هم به طور معمول جای کمی وجود دارد. به همین دلیل خودروها پشت سر هم، با فاصله‌ای کم پارک می‌شوند و فضایی که شما برای پارک کردن اتوموبیل‌تان دارید، تقریبا به اندازه طول خودرو شما است. برای این که بتوانید به راحتی خودرو خود را در این فضای کم و با وجود اتوموبیل‌های دیگر در پشت سر و جلوتان، پارک کنید،‌ باید روش مناسب برای انجام آن را بدانید. در این مواقع بهترین راهکار استفاده از پارک دوبل است که در ادامه به بیان صفر تا ۱۰۰ پارک دوبل می‌پردازیم؛‌ تا شما عزیزان به طور کامل با روش‌های استاندارد پارک دوبل و شرایط انجام این نوع پارک در محیط‌های مختلف و با ماشین‌های گوناگون آشنا شوید.

پارک دوبل از جلو

این نوع از پارک دوبل رایج‌ترین نوع آن است که توسط رانندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آزمون رانندگی نیز جایگاه خاصی دارد. در واقع این نوع پارک به این خاطر بیش‌تر استفاده می‌شود که رانندگان در لاین خود حرکت می‌کنند و در هنگام مشاهده یک جای خالی،‌ کمی جلوتر رفته و سپس با عقب گرفتن، خودروشان را پارک می‌کنند. برای انجام این نوع پارک به شکلی صحیح،‌ چند مرحله وجود دارد:

  1. در مرحله اول،‌ یافتن فضای مناسب برای پارک کردن اتوموبیل اهمیت دارد؛ البته این فضا باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید خودروتان را به راحتی در آن پارک کنید، بدون این که به آن یا به خودروهای اطراف‌تان آسیبی وارد شود.
  2. در ادامه باید کمی از محل مناسبی که برای پارک پیدا کرده‌اید، جلوتر رفته و در کنار ماشین جلویی قرار بگیرید؛‌ به گونه‌ای که خودرو شما با آن مماس بوده و البته فاصله‌ای در حدود نیم ‌متر بین شما وجود داشته باشد. زمانی که انتهای خودروی شما با انتهای آن خودرو در یک راستا قرار می‌گیرد، باید بایستید.
  3. در این مرحله باید فرمان ماشین‌تان را به طور کاملا به سمت راست بچرخانید. سپس با نگاه کردن به قسمت پشت سرتان و رعایت نکات ایمنی،‌ آرام آرام به سمت خودرو عقبی حرکت کنید.
  4. زمانی که جهت گوشه عقب ماشین جلویی تقریبا در میانه ماشین شما قرار می‌گیرد، باید توقف کرده و فرمان را صاف کنید. این مرحله در واقع مهم‌ترین مرحله در انجام پارک دوبل به شکلی صحیح است. تشخیص نقطه مناسب برای صاف کردن فرمان از چند روش مختلف مانند استفاده از آینه بغل، دست گیره درب و گوشه ماشین عقبی امکان پذیر است که در ادامه به طور کامل هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.
  5. پس از این که فرمان را صاف کردید، مقداری بیش‌تر به عقب می‌آیید تا از عبور کردن خودرو خود از ماشین جلویی مطمئن شوید. در این هنگام دوباره کمی توقف می‌کنید.
  6. در ادامه باید فرمان را به صورت کامل به سمت چپ بچرخانید و به آرامی به سمت عقب حرکت کنید تا ماشین شما در جای خالی که برای پارک انتخاب کرده بودید، قرار بگیرد.

این ۶ مرحله برای انجام یک پارک دوبل صحیح، لازم هستند و انجام آن‌ها باید پشت سرهم،‌ با دقت کامل و با سرعت خوبی انجام گیرد. البته چیزی که باعث مهارت شما در انجام پارک دوبل می‌شود، تمرین مستمر آن است. بعد از این که قلق این کار را به دست بگیرید، به راحتی می‌توانید در هر جای لازم، این پارک را انجام دهید.

 

پارک دوبل با آینه بغل

همان طور که گفتیم، یکی از قسمت‌های مهم در انجام پارک دوبل، بخشی است که فرمان را به طور کامل به سمت راست چرخانده و به سمت عقب می روید و قصد دارید در مکان مناسب، فرمان را صاف کرده و دوباره به طور کامل به سمت چپ بچرخانید. برای فهمیدن زمان مناسب این کار، چند روش کلی وجود دارد که یکی از آن‌ها پارک دوبل با آینه بغل است. در این موارد با کمک آینه بغل ماشین خود، زمان مناسب برای تغییر جهت فرمان را به دست خواهید آورد. برای این کار باید همین طور که به سمت عقب می‌روید، زمانی که آینه بغل سمت راست یا سمت شاگرد شما، با سپر ماشین جلویی در یک راستا قرار گیرد،‌ فرمان را صاف کرده و دوباره به صورت کامل به سمت جهت دیگر بچرخانید. این گونه با استفاده از آینه بغل، می‌توانید زمان مناسب برای تغییر جهت فرمان را محاسبه کنید.

پارک دوبل با دستگیره در عقب

یکی دیگر از روش‌های مناسب و خوب برای به دست آوردن زمان مناسب جهت چرخاندن فرمان، استفاده از دستگیره در عقب ماشین است. در این روش هم آینه بغل شما کمک می‌کند، اما با این تفاوت که باید از آینه بغل سمت چپ اتوموبیل‌تان استفاده نمایید. هنگامی که به آرامی در حال عقب رفتن هستید، باید از آینه بغل سمت چپ یا سمت راننده، دستگیره در عقب را مشاهده کنید. زمانی که آینه بغل مماس با لبه جدول شد، باید جهت فرمان را از سمت راست به سمت چپ تغییر دهید. البته باید توجه کنید که استفاده از این روش تنها برای زمان‌هایی مناسب است که در کنار خیابان از جدول استفاده شده باشد و در موارد غیر، این روش پاسخ گو نیست.

پارک دوبل از سمت راننده

برای اجرای پارک دوبل از سمت راننده یا سمت چپ هم باید تقریبا همان اقداماتی را انجام بدهیم که در پارک دوبل عادی که از سمت راست اجرا می‌شود، انجام می‌دهیم؛ اما تفاوت‌هایی وجود دارد که آن هم به دلیل تغییر جهت است. برای انجام این کار هم باید ابتدا یک محل خالی و مناسب برای انجام پارک را پیدا کنیم. سپس به صورت مستقیم پیش می‌رویم و در کنار ماشین جلویی قرار می‌گیریم. در هنگام قرار گرفتن قسمت عقبی اتومومبیل خود در کنار قسمت عقب اتوموبیل جلویی، ایستاده و شروع به انجام پارک دوبل می‌کنیم. در این روش باید در ابتدا فرمان را به طور کامل به سمت چپ بچرخانیم و شروع به عقب رفتن کنیم.

زمانی که آینه سمت راست ماشین ما با ماشین عقب تقریبا موازی باشد، باید با یک ایست کوتاه، جهت فرمان را به طور کامل تغییر داده و آن را به سمت راست بچرخانیم. در ادامه باید به آرامی به سمت عقب رفته و هنگامی که اتوموبیل به خوبی در مکان مناسب قرار گرفت،‌ به طور کامل بایستیم و فرمان را صاف کنیم. همان طور که گفتیم، برای انجام پارک دوبل از سمت چپ یا از سمت راننده هم باید مانند پارک دوبل از راست اقدام کنیم که مراحل جزء به جزء آن را در بالا بیان کردیم. برای تسلط بیش‌تر می‌توانید به آن قسمت هم مراجعه کرده و مراحل را بهتر یاد بگیرید؛ زیرا تنها تفاوت این پارک، در جهت آن بوده و بقیه مراحل تقریبا یکسان هستند.

پارک دوبل

 

 پارک دوبل با ماشین برعکس

اگر چه این نوع پارک کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که اصلا رایج نیست، اما ممکن است افراد برای تنوع، ‌حرکات نمایشی و یا اضطرار سعی به انجام پارک دوبل با ماشین برعکس داشته باشند. برای این کار خودرو شما در جهتی برعکس دو خودرو جلویی و عقبی حرکت می‌کند و باید آن را در فضای خالی بین آن‌ها پارک نمایید. شیوه کلی انجام این کار هم مانند پارک دوبل عادی است، با این تفاوت که شما قصد پارک در جهتی مخالف را دارید. این موضوع باعث می‌شود که استانداردهای لازم برای انجام پارک دوبل در این موقعیت هم دارای تفاوت‌هایی باشند.

برای اجرای این نوع پارک هم باید ابتدا به سمت جلو حرکت کرده و موازی ماشین عقبی قرار بگیرید؛ به گونه‌ای که فاصله خودرو شما از آن در حدود نیم متر بوده و قسمت عقبی ماشین شما و قسمت جلویی خودرو عقبی در یک راستا قرار بگیرند. در این هنگام باید فرمان را به صورت کامل به سمت چپ چرخانده و به آرامی به سمت عقب حرکت کنید. زمانی که گوشه جلوی ماشین عقبی در راستای آینه بغل سمت رانند ماشین شما قرار گیرد، باید جهت فرمان را عوض کرده و آن را به صورت کامل به سمت راست بچرخانید. کمی به سمت عقب می‌روید تا ماشین شما به خوبی در جای خود قرار بگیرد. در این هنگام ماشین شما به صورت برعکس در بین دو ماشین دیگر که به شکلی صحیح پارک شده‌اند، قرار می‌گیرد.

همین طور بخوانید: آموزش خروچ از پارک

پارک دوبل پراید

شرایط کلی انجام پارک دوبل با هر وسیله نقلیه‌ای یکسان است و تنها در یک سری جزئیات با هم تفاوت دارند. آن هم به این دلیل است که خودروهای گوناگون دارای ویژگی‌های متفاوتی هم هستند که از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به اندازه آن‌ها اشاره نمود. اندازه اتوموبیل یکی از فاکتورهای مهمی است که در انجام پارک دوبل تاثیر دارد. پراید یکی از خودروهای بسیار پر کاربرد و رایج در کشور ما است که برای پارک دوبل آن هم نیاز به مساحت زیادی وجود ندارد. همه قوانینی که برای پارک دوبل گفتیم برای این خودرو هم در نظر گرفته می‌شود، اما چیزی که تفاوت دارد، نقطه‌ای است که باید جهت فرمان را تغییر داد. این نقطه برای خودرو پراید در هنگامی که بتوانیم گوشه جلو سمت راست خودرو عقبی را در شیشه مثلثی کوچک عقب خود ببینیم، بهترین زمان است.

پارک دوبل با ۲۰۶

از آن جایی که خودروی ۲۰۶ پلت فرم جمع و جورتری داشته و چهار گوشه خودرو منحنی است، انجام دادن پارک دوبل با این خودرو به مراتب ساده تر بوده و با نرمی بیشتری داخل پارک جای می گیرد. به واقع شما سختی کمتری حین پارک کردن این خودرو در فضاهای محدودتر خواهید داشت.

پارک دوبل پژو پارس

انجام پارک دوبل برای خودرو پژو پارس هم تقریبا مشابه با پراید است؛ زیرا همان طور که گفتیم، قوانین و شرایط کلی برای پارک دوبل اکثر وسایل نقلیه یکسان است و تنها در زمان تغییر جهت فرمان و البته فضای مورد نیاز تفاوت دارند؛ این موضوع هم به خاطر اندازه متفاوت خودروهای مختلف است. پژو پارس از نظر اندازه مقداری از پراید بزرگ‌تر است و برای پارک دوبل آن ابتدا باید فضایی بازتر را در نظر بگیرید. برای تعیین نقطه مناسب جهت انجام پارک دوبل ماشین پژو خود، می‌توانید از آینه وسط ماشین خود کمک بگیرید. به این شکل که در هنگام مشاهده گوشه سمت راست ماشین عقبی در وسط این آینه، نسبت به تغییر جهت فرمان اقدام نمایید. البته از روش‌های دیگر هم که در قسمت‌های قبل بیان کردیم، می‌توانید برای انجام پارک دوبل پژو پارس خود استفاده نمایید.

پارک دوبل در سربالایی وسرازیری

پارک دوبل در مکان‌های سربالایی و سرازیری که دارای شیب زیادی هستند هم به طور کلی مانند پارک در مکان‌های صاف و کم شیب انجام می‌شود؛ اما برای رعایت شدن بهتر ایمنی ماشین خودتان و دیگران، باید یک سری نکات را مد نظر داشته باشید. نکته مهم در پارک دوبل در سرازیری این است که باید در کنار نیم کلاچ کردن، مقداری هم از گاز کمک بگیرید تا ماشین راحت‌تر به عقب حرکت کند. هنگامی که ماشین را پارک کردید هم، علاوه بر کشیدن ترمز دستی،‌ باید فرمان را به طور کامل به سمت راست بچرخانید تا در صورت حرکت ماشین به سمت حاشیه رفته و متوقف شود. برای پارک دوبل در سربالایی هم باید نیم کلاچ را بالاتر داشته باشید تا ماشین وارد حالت خلاصی نشود. پس از پارک هم باید ترمز دستی را کشیده و فرمان را به سمت چپ بچرخانید تا در صورت حرکت ماشین، وارد خیابان نشود.

پارک دوبل در جای کم

 

پارک دوبل در جای کم

بهتر است برای انجام پارک دوبل با توجه به خودرو خود، فضای مناسبی را در نظر بگیرید. اما اگر نیار به پارک دوبل در جای کم پیدا کردید، باید به چند نکته توجه داشته باشید تا پارک شما به بهترین شکل ممکن انجام شود. یکی این که در هنگام ایستادن در کنار ماشین جلویی باید فاصله‌تان را تا حد امکان کم کنید، البته احتیاط کنید که با آن برخورد نکنید. این موضوع به این خاطر است که شما بتوانید در هنگام چرخش از فضای موجود بهترین استفاده را ببرید. نکته دیگر سرعت عمل در تغییر جهت فرمان و کارهای دیگر مربوط به پارک است. نداشتن عکس‌العمل سریع می‌تواند باعث از دست رفتن فضا شود که این موضوع در جای کم، می‌تواند شما را در انجام پارک صحیح ناکام بگذارد. نکته دیگر هم انجام چند حرکت عقب و جلو به هنگام قرار گرفتن در مکان مناسب است. این مورد هم باعث می‌شود تا ماشی شما بیش‌تر به سمت حاشیه رفته و در وسط خیابان نباشد.

پارک دوبل کجا ممنوع است؟

اگر چه پارک دوبل یکی از بهترین انواع پارک ماشین است که در بیش‌تر موارد می‌تواند باعث استفاده از کم‌ترین فضاها بشود، اما نمی توان این نوع پارک را در همه نقاط خیابان‌ها و راه‌ها انجام داد؛ چرا که انجام پارک دوبل در برخی از مکان‌ها می‌تواند موجب بروز تصادف و حادثه شود. چند مورد از مهم‌ترین این مکان ها که پارک دوبل در آن جا ممنوع است، شامل موارد زیر می شوند:

  • در جاهایی که تابلوهای پارک ممنوع وجود دارد؛ در این صورت هر نوع پارک ار جمله پارک دوبل ممنوع است.
  • در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس هم هر نوع پارکی ممنوع بوده و نمی‌توان پارک دوبل هم انجام داد.
  • در بزرگراه‌ها هم با توجه به سرعت بالای ماشین‌ها، پارک دوبل می‌تواند همراه با تصادف و حادثه باشد.
  • در تقاطع‌ها و نزدیکی آن‌ها که تا فاصله حدود ۱۵ متر را شامل می‌شود.
  • در برابر پل‌های موجود جلوی خانه‌ها و یا ورودی کوچه‌ها هم نمی‌توان پارک دوبل انجام داد.

انجام پارک دوبل در این مکان‌ها علاوه بر احتمال بروز حادثه برای شما و دیگران،‌ میتواند جریمه شدن‌تان را هم در پی داشته باشد. پس باید سعی کنید از اجرای پارک دوبل در این مکان‌ها، خودداری نمایید.

سوالات متداول در مورد پارک دوبل

  • پارک دوبل در چه مکان‌هایی مناسب است؟

انجام پارک دوبل برای جاهایی که فضای کافی برای پارک از جلو وجود ندارد کاملا مناسب است؛ این نوع پارک کردن به خصوص در شهرهای بزرگ که فضای کافی وجود ندارد،‌ بیش‌تر توصیه می‌شود.

  • فضای لازم بین دو ماشین برای پارک دوبل چه قدر است؟

با توجه به اندازه ماشین‌های مختلف، فضای لازم برای انجام پارک دوبل آن‌ها هم متفاوت است. اما باید توجه داشته باشید که این فضا برای هر ماشین باید دو تا سه متر بیش‌تر از طول آن باشد تا شما بتوانید به راحتی و بدون آسیب زدن به خودرو خود و دیگران، پارک دوبل را انجام دهید.

  • پارک دوبل در مکان‌هایی که جدول وجود ندارد، باید چگونه انجام شود؟

در جاهایی که جدول وجود ندارد، می‌توان با خیالی راحت‌تر پارک دوبل را انجام داد. البته در این موارد نمی‌توان پارک دویل را با استفاده از جدول انجام داد و باید از روش‌های دیگر مانند کمک گرفتن از آینه بغل و غیره استفاده نمود.

  • در چه مکان‌هایی انجام پارک دوبل ممانعت دارد؟

در جاهایی که انجام پارک دوبل می‌تواند با بروز حادثه برای خودرو شما و دیگران همراه باشد، باید از این کار خودداری کنید؛ مهم‌ترین این مکان‌ها شامل بزرگراه‌ها، جلوی پل خانه‌ها، روبروی کوچه‌ها و کنار تقاطع‌ها می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا