پیشنهاد سردبیرآموزش

با چراغ بنزین روشن چقدر می‌توان به رانندگی ادامه داد؟

اغلب افرادی که رانندگی با چراغ بنزین روشن را تجربه کرده‌اند می‌دانند چه تجربه ناخوشایندی است. بنزین به عنوان خوراک اصلی ماشین و نیروی اصلی سیلندر‌ها و حرکت موتور شناخته می‌شود. بعضی از رانندگان هم در این میان به قدری نسبت به پربودن باک‌شان حساسیت از خود ابراز می‌کنند که اگر آمپر نشان‌دهنده پر بودن نیمی از باک هم باشد، سریعاً خودشان را به نزدیک‌ترین پمپ بنزین می‌رسانند و باک را کامل پر می‌کنند. در این مقاله قرار است به سراغ این برویم که رانندگی با چراغ بنزین روشن تا چند کیلومتر میسر است و در این زمان باید چه کاری انجام بدهیم؟ از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اگر چراغ بنزین روشن شود چه کاری باید انجام دهیم؟

زمانیکه چراغ بنزین روشن می‌شود، نخستین اضطرابی که برای راننده به وجود می‌آید. خاموش شدن خودرو به دلیل این است که بنزینی در باک وجود ندارد. ولی این تنها بخشی از کار است و نگرانی‌های بزرگ‌تری در این باره وجود دارد. باید بگوییم که چراغ بنزین روشن بیشتر از تصوری که دارید شما را در مسیر حمایت می‌کند و می‌توانید به حرکت خودتان خیلی راحت ادامه بدهید و جلو بروید. در این بین مشکلات دیگری است که بیشتر باید به آن‌ها توجه کنید.

با چراغ بنزین روشن چند کیلومتر می‌شود رانندگی کرد؟

شاید برایتان سؤال باشد که چراغ بنزین تیبا روشن شود چند کیلومتر می‌رود؟ یا اگر چراغ بنزین پراید روشن شود چند کیلومتر راه می‌رود؟ خیالتان از این بابت راحت باشد، اگر چراغ بنزین هر نوع سواری خواموش شود، حداکثر ۱۰ لیتر بنزین در باک ماشین وجود دارد و بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید شما را خواهد برد. اما خوب است که این کار را نکنید و از آسیب‌هایی که احتمال دارد به خودروتان وارد شود جلوگیری کنید.

ولی به هر جهت احتمال دارد در شرایطی مجبور شوید که به رانندگی با چراغ بنزین روشن هم تن بدهید. اغلب زمانیکه چراغ بنزین روشن است، با توجه به برخی از آمار‌ها و استندارد‌هایی که در این زمینه وجود دارد، نشان می‌دهد که نزدیک به ۹.۸ لیتر ( در برخی از استاندراد‌های ثبت شده ۱۰ تا ۱۵ درصد باک) سوخت برای به حرکت در آوردن ماشین وجود دارد.

پس برای پاسخ به سؤال‌های ابتدایی یعنی اینکه اگر مثلاً چراغ بنزین ۲۰۶ روشن شود چند کیلومتر می‌رود؟ یا خودمانی‌تر اگر بگوییم در هر ماشینی چراغ بنزین روشه شه چند کیلومتر میره؟ باید بگوییم حداقل صدی ۸ می‌سوزاند و این در حالی است که شما ۹ لیتر با وجود چراغ بنزین روشن، در باک اتومبیل سوخت ذخیره دارید.

پس همانطور که گفتیم اگر چراغ بنزین هر نوع سواری روشن شود، حداکثر ۱۰ لیتر بنزین در باک ماشین وجود دارد و بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید شما را خواهد برد. البته بهتر است برای جلوگیری از برخی صدماتی که به خودرو شما با این کار وارد می‌شود از رانندگی با چراغ روشن بنزین خودداری کنید.

اگر چراغ بنزین روشن شود چه کاری باید انجام دهیم؟

مسافتی که خودرو‌های ایران با چراغ بنزین روشن می‌توانند طی کنند

با یک مقایسه کلی بین خودرو‌های رایج ایران میانگینی برای رانندگی با چراغ بنزین روشن حاصل شده که البته این میانگین تحت تأثیر فاکتور‌های مختلفی مثل شرایط جاده، نحوه رانندگی راننده، سلامت ماشین و… می‌تواند متفاوت باشد. مصرف ترکیبی petrol در خودرو‌های ایران چراغ بنزین روشن ۲۰۶یا پراید و رنو ساندرو، به معنای چیزی در حدود صدی ۷ لیتر است و هیوندای توسان، سوزوکی ویتارا و کیا اپتیما صدی ۱۰ لیتر می‌سوزانند. روشن شدن چراغ بنزین‌ام وی‌ام ۳۱۵ هم با همین میانگین قابل توصیف است و صدی ۱۰ می‌سازند.

پس تا به اینجا به طور کامل جواب سؤال با چراغ بنزین روشن چند کیلومتر رانندگی کنم؟ برای‌تان روشن شد. این اعداد و ارقام در واقع میزان مسافتی است که می‌توانید پیش از به اتمام رسیدن باک خود، طی کنید. البته زیاد به این اعداد و ارقام توجه نکنید چراکه فاکتور‌های مختلفی ممکن است در آن‌ها تأثیر بگذراد مثلاً به راننده نشان داده می‌شود که با چراغ بنزین روشن خود می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر براند و این عدد بعد از سپری شدن ۱۰ کیلومتر در کمال تعجب از ۵۰ به ۱۰ می‌رسد. اشتباه عملکرد سنسور‌ها اغلب به خاطر دلایل گوناگونی مثل ترافیک جاده‌ای و نوع رانندگی راننده، سلامت ماشین و … است.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ روشن بنزین

در این بخش از مقاله قرار است تا به آسیب‌هایی که در رانندگی با چراغ روشن بنزین به اتومبیل خود وارد می‌کنید صحبت کنیم. در کلیه خودرو‌هایی که موتور در جلوی آن واقع شده است و باک در عقب و چه بلعکس، فاصله‌ای بین باک خودرو و موتور وجود دارد که در این بین وسیله‌ای باید باشد که وظیفه انتقال سوخت از باک به سیلندر‌ها، برای به حرکت انداختن موتور را برعهده دارد. این وسیله پمپ بنزین است. زمانیکه چراغ بنزین روشن شود، بنزین کمی در کف باک وجود دارد که پمپ بنزین باید آن را به سیلندر‌ها برساند و هرچقدر بنزین کمتر شود این فرایند برای پمپ سخت‌تر خواهد شد.

از مشکلات عمده دیگر علاوه بر فشار به پمپ بنزین و خرابی پمپ می‌توان به کیفیت بنزین پمپاژ شده اشاره کرد. در انتهای پمپ بنزین خودرو، رسوبات و کثیفی وجود دارد و زمانیکه بنزین کافی در باک نباشد، پمپ این رسوبات را به سمت موتور و سیلندر‌ها مکش می‌کند. درست است که در پمپ فیلتری به اسم فیلتر بنزین وجود دارد، ولی این فیلتر هم تا حدودی می‌تواند جلوی ناخالصی‌ها را بگیرد و اگر مدت زمان زیادی مجبور به این کار باشد، عملکرد خودش را از دست خواهد داد.

یکی دیگر از مشکلات عمده‌ای که در این باره وجود دارد، درباره افزایش دمای پمپ بنزین است. سوخت موجود در پمپ بنزین مثل یک خنک‌کننده برای خودرو ایفای نقش می‌کند. رمانیکه سوخت در داخل باک کم باشد، دمای پمپ بالا می‌رود و پمپ داغ می‌شود. همچنین این کار می‌تواند باعث شود تا کاتالیزور خودروتان هم خراب شود.

شاید در بار دوم و سوم این موارد به خودرو شما صدمه‌ای نزند، اما اگر عادتان شده باشد که با چراغ روشن رانندگی کنید، قطعاً در طول دراز مدت به خودرو خود صدمات زیادی خواهید زد و باید هزینه بسیاری برای تعمیر ماشین‌تان پرداخت کنید.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ روشن بنزین

سؤالات متداول

باک بنزین پراید چند لیتر بنزین می‌گیرد؟

باک بنزین کلیه مدل‌های پراید ۴۰ لیتر ظرفیت سوخت دارد.

باک تیبا چند لیتر بنزین می‌گیرد؟

۴۱ لیتر

با چراغ بنزین روشن پراید چقد می‌توان رانندگی کرد؟

صدی ۱۰ تا استاندارد معمول سوخت سوزی برای خودرو‌های ایرانی در زمانی است که چراغ بنزین‌شان روشن است. در این زمان نیز باک ده لیتر حدوداً سوخت دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا