آموزشپیشنهاد سردبیر

کارشناسی فنی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

از مهم‌ترین موضوعات در حوزه انواع وسایل نقلیه می‌توان به کارشناسی خودرو اشاره نمود. حال این کارشناسی در بخش‌های گوناگون اتومبیل انجام می‌گیرد که شامل کارشناسی رنگ، کارشناسی بدنه و کارشناسی فنی خودرو می‌شوند. همه این موارد از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما باید به کارشناسی فنی توجه‌ای ویژه‌ای داشته باشیم. کارشناسی فنی خودرو در واقع به موتور ماشین و بخش‌های درگیر با آن می‌پردازد. از آن جایی که قدرت هر خودرو تا حد زیادی به موتور آن و سلامت این قطعه بستگی دارد، پیوسته باید کارشناسی فنی اتوامبیل‌ها را انجام داد؛ تا در صورت وجود ایرادات کوچک، به سرعت آن‌ها را برطرف نموده و از انباشته شدن آن‌ها و اعمل آسیب جدی به موتور جلوگیری شود. به همین دلیل در این جا قصد داریم به کارشناسی فنی خودرو و بخش‌هایی که در این کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند، بپردازیم. هم چنین توضیحاتی درباره مراکز کارشناسی و هزینه انجام این کار ارائه خواهیم داد.

کارشناسی فنی خودرو به ویژه زمانی که قصد معامله اتوموبیل وجود دارد، اهمیت بیش‌تری پیدا خواهد کرد. در صورتی که موتور و بخش‌های فنی دیگر ماشین مانند گیربکس و دیاگ به خوبی کار نکنند یا این که آسیب دیده باشند، مانند این است که قلب ماشین ایراد داشته و هر لحظه امکان از کارافتادن آن وجود دارد. پس خریدار حتما باید به این نکته توجه کرده و در هنگام خرید ماشین کارشناسی فنی را انجام دهد. البته همان طور که گفتیم، این موضوع برای زمانی است که قصد خرید ماشین‌های دست دوم و کارکرده را داشته باشید. چرا که ماشین‌های صفر معمولا دارای موتور و سایر اجزای فنی سالمی هستند. باید توجه داشت که ظاهر خودرو نمی‌تواند نشان‌ دهنده باطن آن هم باشد. در دفعات زیادی مشاهده شده است که خودروهایی با ظاهر بسیار مناسب، از لحاظ فنی ایرادات گسترده‌ای دارند. پس قبل از خرید ماشین‌های دست دوم، حتما باید کارشناسی قیمت خودرو را تحت نظر متخصصین این حوزه انجام داد.

کارشناسی فنی خودرو چه اهمیتی دارد؟

مهم‌ترین دلیل کارشناسی فنی خودرو، اطمینان از سالم بودن بخش‌های فنی خودرو می‌باشد. این موضوع هم زمانی که ما خودرویی داریم و از آن استفاده می‌کنیم اهمیت دارد و هم زمانی که قصد خرید یک اتوموبیل کارکرده را خواهیم داشت. اما در کنار این موضوع، می‌تواند از کلاهبرداری برخی افراد شیاد در این حوزه و فروش خودروها سرقتی هم جلوگیری کند. در بسیاری از مواقع سارقان بعد از دزدیدن خودرو، اقدام به جدا کردن قطعات آن می‌کنند. این گونه هم می‌توانند با خاطری آسوده‌تر به فروش خودرو سرقتی اقدام کنند و هم سود بیش‌تری نصیبشان می‌شود. این قطعه‌های بر روی یک ماشین سوار شده و به عنوان اتوموبیل دست دوم تمیز به فروش می‌رسد. انجام کارشناسی فنی خودرو می‌تواند به فهمیدن این موضوع کمک کرده و مانع از خرید این چنین خودروهایی توسط شما شود. پس با توجه به این دلایل، حتما باید کارشناسی فنی اتوموبیل را مد نظر داشته باشید.

در کارشناسی فنی خودرو، چه مواردی بررسی می‌شوند؟

شاید خیلی از افراد که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند، کارشناسی فنی خودرو را با معاینه فنی یکسان بدانند. اما در واقع این طور نیست و در کارشناسی فنی اتوموبیل شما خیلی عمیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این جا قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو که در کارشناسی فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند را برای شما بیان کنیم. این بخش‌ها شامل موارد زیر هستند.

بررسی موتور خودرو و گیربکس

این دو مورد نه تنها مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که در معاینه فنی بررسی می‌شوند، بلکه از مهم‌ترین قسمت‌های اتوموبیل به حساب می‌آیند. در کارشناسی فنی موتور و گیربکس را از چند جنبه گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهند. یکی از آن‌ها بررسی دنده‌ها و کارکرد صحیح آن‌ها است. دیگری نشتی داشتن یا نداشتن روغن از گیربکس اتوموبل می‌باشد. با توجه به این که روغن گیربکس رنگی قرمز مانند دارد، در صورتی وجود نشتی به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد. مورد بعدی بررسی کلاچ و کارکرد صحیح آن است. اگر کلاچ به خوبی کار نکرده و مشکل داشته باشد، می‌تواند به مرور زمان به گیربکس آسیب وارد کند. شنیده شدن صداهای ناهنجار و عجیب از موتور هم می‌تواند نشان دهنده آسیب دیدگی و ایراد جعبه دنده باشد. همه این موارد در هنگام انجام کارشناسی فنی خودرو مشخص خواهند شد.

بررسی کردن قطعات تعویض شده خودرو

فاکتورهای دیگری که در کارشناسی فنی خودرو مورد توجه قرار می‌گیرند، قطعات تعویض شده ماشین هستند. همان گونه که اشاره کردیم، تفاوت معاینه فنی با کارشناسی فنی در موارد این چنینی است. زیرا در کارشناسی فنی حتی به رنگ خودرو و بدنه آن هم علاوه بر موتور و بخش‌های فنی پرداخته می‌شود؛ در صورتی که در معاینه فنی این گونه نیست. به هر حال، در کارشناسی فنی تعویض شدن قطعاتی مانند کاپوت، گلگیرها، شاسی و حتی ستون‌های ماشین از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی موارد شاید شما با اندکی تجربه در این زمینه بتوانید تعویض قطعات را دریابید. اما در اکثر موارد این امر ممکن نیست و نیاز به کارشناسان خبره برای انجام این کار وجود دارد. بنابراین، کارشناسی فنی خودرو به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی منوجه قطعات تعویض اتوموبیل شده و هزینه برای خرید آن پرداخت نکنید.

بررسی کردن فرمان ماشین و سیستم‌های صوتی

بدون شک فرمان و به طور کلی جعبه فرمان یکی از بخش‌های با اهمیت خودرو به حساب می‌آیند. چرا که وجود هر گونه ایراد و آسیب در فرمان می‌تواند منجر به از کنترل خارج شدن ماشین و ایجاد صدمات مالی و جانی به سرنشینان شود. در کارشناسی فنی خودرو این مورد هم به خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مطمئن شوید که هیچ گونه ایراد و آسیب دیدگی در آن وجود ندارد. از طرف دیگر، سیستم‌های صوتی هم بخشی از ماشین هستند که اکثر کاربران علاقه زیادی به آن‌ها دارند. با توجه به این که بخش‌های مختلف سیستم صوتی در قسمت‌های ماشین گسترده شده است، باید به خوبی آن را مورد بررسی قرار داده و از سلامت این سیستم اطمینان حاصل کرد. کارشناسی فنی این مورد را هم در بر می‌گیرد.

همین طور بخوانید: تشخیص ماشین چپی

بررسی نور، چراغ‌ها و ترمز دستی

نور ماشین از اهمیت بالایی به خصوص برای رانندگی در شب برخوردار است. یک اتوموبیل سالم باید چراغ‌هایی مناسب و نوری قوی داشته باشد تا برای رانندگی در شب با آن، مشکلی به وجود نیاید. هم چنین چراغ‌های داخلی ماشین به خصوص چراغ‌های پشت آمپر هم بسیار مهم هستند و باید از سالم بودنشان اطمینان پیدا کرد. چرا که در مواقع مورد نیاز، هشدارهای لازم در مورد دمای ماشین، کمبود بنزین و موارد این چنینی دیگر از طریق همین چراغ‌ها صادر می‌گردد. در کارشناسی فنی خودرو، این موارد به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند. در مورد اهمیت ترمز دستی هم که دیگر نیازی به سخن گفتن نیست. چرا که این مورد بسیار حساس بوده و حتما باید به درستی عمل نماید. سالم بودن ترمز دستی هم در کارشناسی فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این جا تعدادی از مهم‌ترین بخش‌های اتوموبیل که در کارشناسی فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند را برای شما توضیح دادیم. اما این موارد همه آن چیزی نیست که در کارشناسی فنی خودرو به آن پرداخته می‌شود. بلکه در این نوع کارشناسی مواردی هم چون کیسه‌های هوا، آپشن‌های خودرو، کابین اتوموبیل و بخش‌های گوناگون دیگر هم بررسی می‌شوند تا سلامت خودرو به طور کلی اطمینان حاصل شود.

مرکز کارشناسی فنی خودرو

برای انجام کارشناسی فنی خودرو باید ان را به مراکز کارشناسی انتقال داد. در این مراکز تجهیزات لازم برای بررسی هر چه بهتر قسمت‌های گوناگون اتوموبیل وجود دارد. به همین دلیل، فرآیند بررسی فنی خودرو با دقت بالایی انجام می‌گیرد. البته مراکز کارشناسی جدیدا گروه‌های کارشناسی سیار را هم ایجاد کرده‌اند. در این نوع کارشناسی، فرد کارشناس با یک سری تجهیزات به محل خودرو مورد نظر رفته و در همان‌جا کارشناسی فنی اتوموبیل را انجام می‌دهد. اگر چه در حوزه کارشناسی فنی خودرو، تجربه کارشناس حرف اول را می‌زند، اما به طور معمول مراجعه به مراکز کارشناسی بازدهی بهتری خواهد داشت. دلیل آن هم وجود تجهیزات زیاد و مناسب در این مراکز برای بررسی خودرو می‌باشد.

هزینه کارشناسی فنی خودرو

هزینه کارشناسی خودرو ثابت نیست و با توجه به نوع خودرو متغییر است. به عبارتی، این هزینه با توجه به قیمت خودرویی که قرار است کارشناسی آن انجام شود، تعیین می‌گردد. در بیش‌تر موارد، این هزینه برابر با یک درصد خاصی از قیمت ماشین است که این درصد هم برای همه مراکز کارشناسی یکسان است. البته این هزینه خود با توجه به این که ماشین برای کارشناسی به مراکز کارشناسی برده شود یا این که افرادی برای انجام این کار به محل خودرو فرستاده شود، هم متفاوت خواهد بود. معمولا هزینه کارشناسی فنی خودرو در محل کم‌تر از کارشناسی در مراکز مربوط به انجام این کار بوده و در بیش‌تر موارد نصف قیمت آن محاسبه می‌شود. دلیل این موضوع را هم در پاراگراف قبل بیان کردیم.

سوالات مداول در مورد کارشناسی فنی خودرو

  • کارشناسی فنی خودرو چیست؟

این کارشناسی به معنی بررسی بخش‌های فنی خودرو و مشخص نمودن ایرادات موجود در هر بخش می‌باشد.

  • کارشناسی فنی خودرو چه اهمیتی دارد؟

با انجام این کارشناسی هم می‌توان از سلامت وسیله نقلیه خود مطمئن گردید و هم در هنگام خرید خودرو، از سوء استفاده و کلاهبرداری برخی افراد شیاد جلوگیری می‌شود.

  • چه بخش‌هایی در کارشناسی فنی ماشین مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

در این نوع کارشناسی بخش‌های گوناگون خودرو از جمله موتور و گیربکس، قطعات، نور و چراغ‌ها، کابین و بخش‌های این چنینی دیگر بررسی می‌شوند.

  • هزینه کارشناسی فنی خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

این هزینه به صورت درصدی از قیمت کل ماشین در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، برای خودروهای گوناگون متفاومت بوده و برای ماشین‌های گران‌تر، بیش‌تر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا