اخبار خودرو

کاهش قیمت باطری رقم خورد

به موازات افزایش قیمت خودرو و تمامی قطعات و لوازم مصرفی آن که در مدت اخیر به موازات افزایش نرخ ارز و آشفتگی بازار خودرو رقم خورد، قیمت باطری نیز از همین ماجرا تاثیر پذیرفته و شاهد بالا رفتن بی رویه قیمت آن بودیم. اما به نظر می رسد که مطابق با بازگشت چند هزار تومانی قیمت ارز، می توان به بازگشت قیمت لوازم جانبی خودرو نیز امیدوار بود. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم کاهش قیمت باطری خودرو چطور اتفاق افتاده است.

کاهش قیمت باطری خودرو

در چند هفته اخیر، با کاهش نرخ ارز و ثبات نسبی در بازار آن، شاهد بازگشت حدودی قیمت خودرو و افت قیمت های چند ده میلیون تومانی هستیم. البته پیش از این نیز قیمت باطری به شکلی کنترل شده در محدوده ای افزایش یافته ثابت مانده بود و اکنون با افت ۱۸ درصدی، به نظر می رسد که دوباره شاهد ثبات در این بازار باشیم.

از جمله کمپانی های باطری سازی که در ثبات بازار نقش سازنده داشته اند، می توان به شرکت های صباباطری، پاسارگاد صنعت باطری، نیروگستران خراسان و … اشاره کرد. به واقع با توجه به در دست داشتن سهم بزرگی از بازار در دست این کمپانی های باطری سازی، عجیب نیست که اثرگذاری قابل توجه در بازار داشته باشند.

نکات مثبتی در خصوص بازار باطری های خودرو وجود داشت و شاهد آن بودیم که کمترین ضریب از احتکار یا سایر اعمال منفی بر بازار در این حوزه اتفاق افتاده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری کشور، مهدی کامکار در این خصوص توضیح داده است: دلیل نخست اینکه حباب قیمت باتری‌های فرسوده طی ماه گذشته از بین رفته است. درواقع به‌رغم اینکه قیمت باتری‌های فرسوده طی ماه‌های اخیر به‌شدت بالا رفته بود، اما طی هفته‌های اخیر در این بخش با افت قیمت مواجه بوده‌ایم و هر آمپر به‌حدود ۶ هزار تومان رسیده است.

وی اضافه کرده است: برخلاف بسیاری از بازارها و البته صنایع دیگر، کاهش و ثبات نسبی نرخ ارز تاثیر خود را بر محصول باتری گذاشت و در این بخش شاهد مقاومت تولیدکنندگان برای بالا نگه‌داشتن قیمت‌ها نبودیم. این درحالی است که در بسیاری از صنایع حتی شاهد افزایش قیمت‌ نیز بوده‌ایم.

مهدی کامکار تاکید می کند: صنعت باتری یک صنعت به‌شدت رقابتی است و تولید در آن حتی شکل مازاد دارد. این مساله سبب شده است برخلاف برخی صنایع، شرکت‌ها عرضه محصول به بازار را کاهش ندهند و اگر شرکتی از میزان عرضه بکاهد، تنها بازار خود را از دست می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا