اخبار خودرو

آیا کاهش قیمت خودرو با کاهش قیمت دلار ارتباط دارد؟

آیا با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو کاهش میابد؟ همان طور که می دانید، مدت ها است که قیمت خودرو روند رو به صعودی را پیش گرفته و قیمت ها افسارگسیخته گشته است. بسیاری این افزایش قیمت خودرو را با افزایش قیمت دلار و ارز مرتبط می دانند. به همین دلیل بر این باورند که با کاهش قیمت دلار، می توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت. اما آیا با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو کاهش میابد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا در رابطه با کاهش قیمت خودرو با کاهش قیمت دلار بیشتر بدانید.

کاهش قیمت خودرو با کاهش قیمت دلار

آیا کاهش قیمت خودرو با کاهش قیمت دلار در ارتباط است؟ همان طور که گفتیم، برخی ها بر این باورند که قیمت خودرو با قیمت دلار مرتبط هستند اما جالب است بدانید که به گفته دبیر انجمن خودروسازان، کاهش قیمت خودرو با کاهش قیمت ارز اتفاق نخواهد افتاد.

آیا با قیمت ارز قیمت خودرو کاهش میابد
آیا با قیمت ارز قیمت خودرو کاهش میابد

دبیر انجمن خودروسازان در این باره گفته است که کاهش قیمت دلار و ارز، می تواند هزینه های تولید را کاهش دهد. اما از آنجایی که خودروسازان در زیان هستند، در ابتدا این کاهش قیمت دلار می بایست زیان های آن ها را پوشش داده تا بتوانند به سود حداقلی دست یابند. اما این بدان معنی نیست که قیمت کارخانه خودرو تغییر خواهد یافت.

به گفته وی، در ۶ ماهه امسال کمپانی ایران خودرو، چیزی در خدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان کرده است که این نشان می دهد قیمت های فروش، پایین تر از قیمت های تمام شده برای تولید خودروها بوده است. او همچنین در ادامه گفت که این قیمت های دستوری سبب شد تا محصولات با توجه به قیمت تمام شده خودروها، قیمت گذاری نشوند.

با کاهش یافتن قیمت ارز، می توان انتظار داشت که قیمت تمام شده تولید خودروها توسط خودروسازی ها کاهش یابد. اما این بدان معنی نیست که در همان ابتدای امر، شاهد کاهش یافتن قیمت خودروها باشیم. چرا که همان طور که گفته شد، خودروسازان با توجه به روند صعودی قیمت دلار، با هزینه های تولید بسیار بالایی رو به رو بوده اند و می بایست در ابتدا ضررهای ناشی از عدم تطابق قیمت دستوری و قیمت تمام شده محصولات خود را پوشش دهند.

این روزها به دلیل شکاف قیمتی که بین قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه ای خودروها وجود دارد، بسیاری از افراد با روند کاهشی قیمت ارز، اقدام به فروش خودروهای خود کرده اند که این سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شده و می شود. اما باید این نکته را در نظر داشت که این روند تاثیری در قیمت کارخانه ای خودروها ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا