اخبار خودروگروه های خودروسازی

کدام خودرها فرسوده محسوب می‌شوند؟

جزئیات سن فرسودگی خودروهای فرسوده اعلام شد، این سن برای خودروهای مختلف، متفاوت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مشهدی شریف گفت: طبق بند ۳ تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار شد ۱۰درصد قرعه کشی‌ها به صاحبان خودرو‌ فرسوده اختصاص داده شود. با توجه به این که در مرداد ماه باید به این وعده عمل می‌شد، ولی در شهریور اجرا شد وزارت صمت به خاطر جبران ۱۰ درصد را به ۲۰ درصد افزایش داد.

به گفته او، مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو جدید خریدار، گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد، این در حالی است که در قانون بودجه ۱۰ درصد خودرو‌های قرعه‌کشی به دارندگان خودرو‌های فرسوده تعلق می‌گیرد، بنابراین مصوبه مذکور مشوق مضاعفی برای اسقاط خودرو است.

به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده به این ترتیب افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند و مشمول این طرح خواهند بود، می‌توانند از این پس در طرح فروش خودرو، ثبت‌نام کنند و به شرط برنده شدن کد ثبت‌نامی این افراد، از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت استعلام خواهد شد. چنانچه براساس کد ثبت‌نامی، خودرو فرسوده وجود داشت، منوط بر آنکه تا دو ماه آینده، شخص خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود.

بر این اساس، معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آیین‌نامه خارج کردن خودرو‌های فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است به طوری که سن فرسودگی برای خودرو‌های عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز ۸ سال، خودرو‌های عمومی پایه‌گازسوز ۱۰ سال، خودرو‌های عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی‌شده) ۲۰ سال، مینی‌بوس و میدل‌باس درون‌شهری و برون‌شهری دیزلی ۸ سال و پایه‌گاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی‌شده ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است. برای سواری‌های دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال است.

سن فرسودگی انواع خودروها

خودرو سن فرسودگی
سواری و سواری کار ۱۵ سال
خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز ۸ سال
خودروهای عمومی پایه‌گازسوز ۱۰ سال
خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال
وانت پایه‌ گازسوز ۱۴ سال
وانت بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال
اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال
اتوبوس پایه‌ گازسوز ۱۰ سال
اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) ۲۰ سال
مینی بوس و میدل باس درون‌شهری و برون شهری دیزلی ۸ سال
مینی بوس و میدل باس پایه‌گاز ۱۰ سال
مینی بوس و میدل باس برقی بازسازی شده ۲۰ سال
اتوبوس برون‌شهری ۱۰ سال
کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال
موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال
موتورسیکلت بنزینی انژکتوری ۶ سال
موتورسیکلت برقی ۱۲ سال

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. پس خودروهای شخصی چی شد توی متن هیچ اشاره ای به سن فرسودگی برای خودروهای شخصی فرسوده نکردین!!!؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا