پیشنهاد سردبیرآموزش

کولر دوال خودرو چیست؟

از کارآمدترین آپشن‌هایی که در خودروهای خارجی و خصوصا خودروهای لوکس مشاهده می‌شود کولر دوال خودرو است. این نوع کولرها امروزه در بسیاری از خودروهایی که در داخل کشود مونتاژ می‌شوند نیز وجود دارند‌. خودروهایی چون دنا، پژو پارس، پژو ۴۰۵ و … . البته این نوع کولر در مدل‌ها و نمونه‌های قدیمی خودرو وجود ندارد و از تکنولوژی مدرن بهره‌مند هستند. چنین سیستمی را مخصوصا می‌توان در خودروهای لوکس ساخت ژاپن مشاهده نمود.

کولر دوال جزء امکانات اورجینالی است که از جانب کمپانی سازنده برای خوردو در نظر گرفته می‌شود. چنانچه خودروی شما مجهز به این نوع سیستم تهویه‌ای نباشد، اما به استفاده از آن تمایل داشته باشید می‌توانید با پرداخت هزینه مازاد این آپشن را از کارخانه مبدا برای خودروی خود سفارش دهید. در خلال این مقاله شما را بیشتر با کولر دوال، کاربرد، ویژگی‌ها مزایا و معایب آن آشنا می‌کنیم.

آشنایی با کولر دوال خودرو

کولر دوال در خودرو یکی از تجهیزات تهویه‌ای کارآمد است که توانایی مجزا سازی جریان‌های هوای خروجی را داشته و به همین جهت امکان وزش هر دو نوع باد گرم و سرد به صورت همزمان برای سرنشینان اتومبیل وجود دارد.

کولر دوال بهترین گزینه جهت ایجاد تهویه مناسب برای سرنشینانی است که برای تنظیم دما با هم اتفاق نظر ندارند. مثلا در فصل‌هایی چون بهار و پاییز که هوا به نسبتی سرد و به نسبتی گرم است، هر یک از سرنشینان حق انتخاب خواهند داشت که در طول مسیر از چه دمایی استفاده کنند. به این ترتیب این سیستم هواساز دوجانبه می‌تواند درحالی که به توزیع جریان‌های هوای خنک برای راننده می‌پردازد، سرنشینان کناری خودرو را با پخش کردن حرارت مطبوع گرم کند. در این سیستم فن‌ها به شکل مجزا به فعالیت پرداخته و می‌توان تنظیم و کنترل میزان درجه دمایی را در صورت دلخواه انجام داد.

البته در کنار کولرهای دوال سیستم‌های تهویه‌ای سه جانبه و چهارجانبه نیز وجود دارند که به وسیله آن‌ها می‌توان دمای اتومبیل را دقیقا مطابق با میل و سلیقه سرنشینان تنظیم نمود‌.

کولر دوال خودرو
کولر دوال خودرو

سیستم تهویه سه جانبه در خودرو

این نوع سیستم سه گانه می‌تواند به تنظیم درجه دمایی باد در بازه‌ای گسترده بپردازد تا هم سرنشینان بخش جلویی و هم سرنشینان قسمت عقبی اتومبیل بتوانند دمای دلخواه خود را کنترل نمایند. سیستم تهویه‌ای سه جانبه به طور معمول در نوع SUV اتومبیل‌ها که ابعاد بزرگی دارند وجود دارد و می‌تواند به شکل خودکار به تنظیم هوا در سه ناحیه بپردازد تا در طول سفر با خودرو احساس بهتری برای سرنشینان ایجاد شده و از حضور در اتومبیل لذت ببرند‌.

سیستم تهویه چهار جانبه در خودرو

این نوع سیستم بستری مناسب برای تهویه‌ای مجزا را مهیا می‌کند تا سرنشینان بخش جلویی ماشین و هر یک از سرنشینان صندلی‌های عقب بتوانند دما را به شکل جداگانه برای خود تنظیم‌ نمایند. به عبارت دیگر این سیستم می‌تواند به صورت همزمان برای هر یک از افراد حاضر در خودرو درجه دمایی خاصی را فراهم کرده و جریانات هوا با محدوده‌های دمایی مختلف را به خارج از فضای اتومبیل تخلیه کند‌‌.

وجود کولر دوال در خودرو چه مزایایی دارد؟

گرچه این سیستم‌های تهویه‌ای سازوکار و عملکردی پیشرفته دارند، اما از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار هستند.
وجود سیستم پیشرفته، قطعات کارآمد و استفاده از عملکردی هوشمند در این نوع کولرها سبب می‌شود دوام و طول عمر آن‌ها بالا باشد.
این نوع کولرها می‌توانند دما سازی را به شکل کاملا مجزا انجام داده و جریان‌های هوای مطبوع را با توجه به خواست و دلخواه سرنشینان در داخل کابین خودرو به صورت متوازن توزیع نمایند.

معایب وجود کولر دوال در خودرو چیست؟

در کنار مزایای فراوان و چشمگیری که می‌توان برای این نوع سیستم‌ها قائل بود باید اظهار داشت که این کولرها معایبی نیز دارند که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم:

کولر دوال خودرو
کولر دوال خودرو

قیمت زیاد

سیستم‌های تهویه‌ای دوگانه به نسبت کولرهای معمولی دارای قیمت بیشتری هستند و مسلما هزینه کولرهای سه گانه و چهارگانه نیز به ترتیب از کولرهای دوال بالاتر است. بنابراین چنانچه متمایل به استفاده از چنین آپشن‌هایی باشید باید هزینه این امکانات را بپردازید و اگر قصد تعویض کولر معمولی خودروی خود با هر یک از سیستم‌های تهویه‌ای دوال، سه گانه و چهار گانه را داشته باشید، هزینه‌های خرید و نصب آن‌ها در مقایسه با نوع معمولی کولرها بسیار بالاتر خواهد بود.

نیاز به انجام سرویس‌های دوره‌ای

کولرهای دوال نیز همچون کولرهای معمولی موجود در خودروها به سرویس و راه‌اندازی فصلی نیازمند هستند و باید پس از پشت سر گذاشتن فصل سرما برای استفاده در روزهای گرم آن‌ها را بررسی نموده و آماده کنید. برای چکاپ کامل عملکرد این نوع سیستم‌ها و اطمینان از سلامت سیستم می‌توانید آن را به تکنسین‌هایی که در این زمینه مهارت دارند بسپارید.

برخورداری از تنظیمات دقیق و حساس

همانطور که پیشتر اشاره شد، سازوکار و عملکرد سیستم‌های تهویه‌ای دوال و چندگانه دارای پیچیدگی‌هایی بوده و از تکنولوژی‌های جدید بهره دارد. بر اساس همین تنظیمات پیچیده جریان‌های باد با درجه دمایی مختلف به شکل مجزا بین سرنشینان توزیع می‌شود و هر یک از افراد می‌توانند به کنترل دمای مورد نظر خود بپردازند.

برای اینکه سرنشینان بتوانند به صورت جداگانه از درجه دمای دلخواه خود بهره ببرند باید دریچه کولر را به سمت خود بچرخانند‌‌. باید یادآور شد که تنظیم این نوع سیستم‌ها دست کم در دفعات اولیه سخت و دشوار خواهد بود.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، در صورتی که خودرو شما، فاقد این کولر است، می‌توانید به راحتی با پرداخت هزینه‌ای جداگانه، اتومبیل خود را به کولر دوال مجهز کرده و از امکانات تهویه‌ای آن، استفاده نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا