آموزشپیشنهاد سردبیر

دلایل گاز نخوردن ماشین

در برخی از مواقع راننده خودرو، در عین حال که پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهد، ماشین گاز نمی‌خورد. عوامل مختلفی موجب گاز نخوردن ماشین می‌شوند که از آن جمله وجود مشکل در ECU یا همان کامپیوتر خودرو، ایراد در فیلتر هوا و پمپ بنزین باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره دقیق‌تر بدانیم.

دلایل گاز نخوردن ماشین

از جمله دلایل گاز نخوردن خودرو هنگام حرکت، موارد زیر قابل توجه هستند:

۱.ایراد در کامپیوتر خودرو

همان طور که می دانید کامپیوتر خودرو یا همان ECU، در واقع مغز و هسته اصلی ماشین است و در صورتی که مشکلی برای آن به وجود بیاید، بدیهی خواهد بود که دیگر قطعات و سیستم ها نیز نمی توانند به عملکرد صحیح خود ادامه دهند. در خودروهای انژکتوری، یکی از علت های گاز نخوردن ماشین را می توان به ایراد در کامپیوتر خودرو نسبت داد. در واقع ECU باید واکنش سنسورهای موتور را تنظیم کند که در صورت ایراد در آن، با مشکل گاز نخوردن خودرو، علی رغم فشردن پدال مواجه خواهیم شد.

وجود هرگونه مشکل در این قطعه می‌تواند علتی مربوط به گاز نخوردن ماشین باشد و از آن جایی که وجود ECU برای سایر اجزا و قطعات خودرو نیز ضروری به‌نظر می‌رسد، باید با دقت فراوان از این قطعه مراقبت کرد. به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که اگر ECU خودروی انژکتوری معیوب باشد، احتمال گاز نخوردن ماشین نیز افزایش می‌یابد و موجب نوسان دور موتور خواهد شد.

در صورتی که بخواهید از گاز نخوردن خودروی انژکتوری خود جلوگیری کنید، باید در زمان لازم کامپیوتر خودرو با دیاگ، عیب یابی شود.

ایراد در کامپیوتر خودرو

۲. ایراد در فیلتر هوا 

اگر جزو افرادی هستید که به‌ سلامت موتور خودرو اهمیت می‌دهید، بدون شک از لزوم تعویض فیلتر هوا نیز آگاه هستید و می‌دانید که استفاده از فیلتر هوای سالم، نقش بسیار پررنگی در حفظ سلامت موتور دارد. فیلتر هوا یکی از قطعات مهم و کاربردی در تمامی خودروهای کاربراتوری یا انژکتوری محسوب می‌شود که معیوب‌ بودن آن می‌تواند در گاز نخوردن خودرو تاثیرگذار باشد. فیلتر از ورود اجزای ناخواسته  به موتور خودرو جلوگیری کرده و موتور را از گزند آلاینده‌های احتمالی و ذرات خارجی حفظ می‌کند.

در صورت معیوب‌ بودن فیلتر هوا یا گرفتگی این قطعه، هوای کافی به موتور منتقل نمی‌شود و ماشین گاز نمی‌خورد. فیلتر هوای گرفته یا معیوب در درازمدت مشکلات فراوانی را برای موتور خودرو ایجاد می‌کند؛ بنابراین جهت اطمینان از سلامت و تمیزی فیلتر هوا، هرچند وقت یک‌‌بار آن را تعویض کنید.

فیلتر هوای خودرو

۳. پمپ بنزین ماشین معیوب و گاز نخوردن ماشین

پمپ بنزین خودرو وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را دارد و بدیهی است که اگر به درستی عمل نکند، می توان انتظار داشت که ماشین به موقع گاز نخورد. اگر پمپ ‌بنزین ماشین دچار نقص فنی شود و سوخت کافی را به موتور نرساند، بدون شک می‌تواند دلیلی برای گاز نخوردن ماشین باشد.

پمپ بنزین خودروها نزدیک به محل باک قرار دارد و باید هر از گاهی سلامت و وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورت بروز هر ایرادی در عملکرد پمپ بنزین یا حتی مسدود شدن فیلتر بنزین، سوخت مورد نیاز موتور تامین نخواهد شد و زمانی که پای خود را بر روی پدال گاز فشار می‌دهید، عکس‌العمل لازم را در موتور مشاهده نمی‌کنید..

پمپ بنزین خودرو

دیگر عوامل گاز نخوردن ماشین

از دیگر عوامل گاز نخوردن ماشین، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایراد در مجموعه دریچه گاز
  • ایراد در موتور دریچه گاز برقی
  • ایراد در سنسور دور موتور
  • ایراد در مپ سنسور
  • ایراد در سنسور هیدرولیک فرمان
  • ایراد در سنسور خطی گاز کولر
  • ایراد در سنسور موقعیت میل سوپاپ
  • ایراد در سنسور کیلومتر در خودروهای با ECU زیمنس
  • ایراد در سنسور پدال کلاچ
  • ایراد در میکروسوئیچ پدال ترمز در خودروهای گیربکس اتوماتیک
  •  یراد درسنسور پدال گاز در خودروهایی با دریچه گاز برقی

پیشنهاد مطالعه: واشر سرسیلندر

سوالات متداول

 

علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی چیست؟

خرابی سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و نارسایی در سیستم سوخت از جمله دلایل گاز نخوردن خودرو در سربالایی هستند.

علت گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک چیست؟

این می‌تواند به وجود ایراد در سنسورهای مختلف موتور یا وجود مشکل در ECU و کار نکردن یکی از اجزای سیستم سوخت رسانی مربوط باشد.

علت گاز نخوردن ماشین در هوای سرد چیست؟

مشکل در فیلتر هوا، ECU و پمپ بنزین و… از علل گاز نخوردن ماشین در سرما هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا