آموزشپیشنهاد سردبیر

اقدامات لازم پس از گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو

از جمله مشکلاتی که می‌تواند حسابی شما را به دردسر بیاندازد، گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو است. همان طور که می‌دانید، دریافت بیمه شخص ثالث اجباری بوده و طبق قانون همه رانندگان باید نسبت به پرداخت حق بیمه شخص ثالث و خریداری آن اقدام نمایند. البته این مورد یعنی اجباری بودن آن، در جهت منافع خود رانندگان تصویب گردیده است. زیرا بیمه شخص ثالث خسارت‌های سنگینی از جمله خسارت‌های مالی و جانی اشخاص ثالث و خسارت‌های جانی راننده مقصر را پوشش می‌دهد. به همین دلیل، در صورتی که این بیمه را نداشته باشید، یک تصادف یا حادثه رانندگی می‌تواند بسیار به شما ضرر وارد کند. به هر حال، ممکن است شما این بیمه را دریافت کرده باشید، اما به هر دلیلی بیمه نامه خود را گم کنید. بدون شک در این گونه موارد با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. در این جا قصد داریم مشکلات ناشی از گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو و البته راه‌ حل‌های آن را برای شما بیان کنیم.

گم کردن بیمه شخص ثالث خودرو چه مشکلاتی را برای ما دنبال خواهد داشت؟

قبل از این که راه حل‌های مناسب جهت گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو بپردازیم، ابتدا می‌خواهیم مشکلات ناشی از این مورد را بیان کنیم تا دقت بیش‌تری نسبت به حفظ بیمه نامه خود داشته باشید. در صورتی که شما بیمه نامه شخص ثالث خود را به هر دلیلی گم کنید، علاوه بر دردسرهایی که برای برطرف کردن این موضوع خواهید داشت، با مشکلات دیگری هم رو به رو خواهید بود. تعدادی از مهم‌ترین این مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند.

  • اگر خودرو شما در جاده یا خیابان توسط پلیس راه یا نیروهای گشتی متوقف شده و از شما درخواست بیمه شخص ثالث شود، ارائه نکردن بیمه نام شخص ثالث منجر به توقیف خودرو شما و انتقال به پارکینگ خواهد شد. حال می‌خواهد دلیل این ارائه نکردن مدارک بیمه شخص ثالث هر چیزی باشد.
  • در زمان تصادفات شدید که خسارت ایجاد شده و افسر راهنماییی و رانندگی یا پلیس راهور بر سر صحنه حضور می‌یابد، خودروها هر دو توقیف شده و به پارکینگ انتقال داده می‌شوند. برای خارج کردن خودرو خود از پارکینگ نیاز به بیمه نامه شخص ثالث دارید. در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید بود.
  • امکان سوء استفاده از بیمه نامه گم شده وجود دارد. به این ترتیب که افراد سوء استفاده‌گر با ایجاد خسارت‌های ساختگی، اقدام به دریافت خسارت از بیمه با بیمه نامه شخص ثالث شما خواهند کرد. در نتیجه، تخفیف عدم استفاده از بیمه شما از بین رفته و شرکت بیمه هم ضرر خواهد کرد.

بنابراین با توجه به این موارد، در ابتدا باید نسبت به محافظت از بیمه نامه شخص ثالث خود کاملا دقت داشته باشید. اما در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو هم باید هر چه زودتر مراحل قاونونی را طی کرده تا این مشکل برای شما برطرف گردد. در ادامه راه حل مناسب برای این مشکل یعنی گم کردن بیمه نامه شخص ثالث را بیان خواهیم کرد.

تصادف و استفاده از بیمه شخص ثالث

 در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو باید چه کار کرد؟

زمانی که شما به هر دلیلی بیمه نامه شخص ثالث خود را گم می‌کنید، دیگر نخواهید توانست نسبت به دریافت المثنی برای این بیمه نامه اقدام نمایید. اگر چه این موضوع قبلا امکان پذیر بود، اما اکنون دیگر المثنی برای بیمه نامه شخص ثالث صادر نمی‌شود. در این موارد تنها یک گواهی مفقودی بیمه نامه برای شما صادر خواهد شد. شما با در دست داشتن این گواهی خواهید توانست تمام خدماتی را که با بیمه نامه دریافت می‌کردید را از شرکت بیمه دریافت کنید. با وجود این، باید سعی کنید که از گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو خود جلوگیری نمایید، زیرا اصل بیمه نامه دارای سهولت کار بیش‌تری است. برای مثال، در هر بار استفاده از گواهی مفقودی بیمه نامه، باید آن را تحویل داده و یک گواهی جدید دریافت نمایید. به هر حال، داشتن این گواهی در صورت مفقودی بیمه نامه واجب است و در ادامه به ان خواهیم پرداخت.

همین طور بخوانید: میزان توانگری شرکت های بیمه

چگونه گواهی مفقودی بیمه نامه شخص ثالث را دریافت کنیم؟

حال که از راه حل مناسب برای استفاده از خدمات بیمه در هنگام گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو خود اگاهی یافته‌اید، می‌خواهیم روش دریافت گواهی مفقودی بیمه نامه شخص ثالث را برای شما بیان کنیم. برای انجام این کار باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

  1. ابتدا باید به شورای حل اتلاف یا کلانتری مراجعه نمایید. در آن جا باید از این ارگان‌ها نامه‌ای دریافت کنید که گم شدن بیمه نامه شخص ثالث شما را تایید می‌کند.
  2. در ادامه و بعد از دریافت نامه تایید گم شدن بیمه نامه شخص ثالث خود از کلانتری یا شورای حل اختلاف، باید به شرکت بیمه‌تان مراجعه نمایید. در این مرحله باید مدارک شناسایی و مدارک خودرو خود را هم به همراه داشته باشید. البته به همراه داشتن نامه‌ای که از کلانتری دریافت کرده‌اید هم الزامی است.
  3. سپس با بررسی شرایط و در صورت تایید مدارک توسط شرکت بیمه، یک گواهی مفقودی بیمه نامه شخص ثالث به شما داده خواهد شد.

همان طور که می‌بینید، کار دریافت گواهی مفقودی بیمه نامه شخص ثالث خودرو کار دشواری نیست و در زمان کوتاهی قابل انجام است. در این گواهی تعداد کوپن‌های مصرف شده و تعداد سال‌های تخفیف بیمه شما هم درج می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: اعتراض به خلافی خودرو

استعلام بیمه نامه شخص ثالث

نکته مهم دیگر این است که گاهی مواقع در هنگام گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو، رانندگان نمی‌دانند از شرکتی بیمه خود را خریداری کرده‌اند. اگر چه این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد، اما به هر حال امکان پذیر است. از آن جایی هم که برای دریافت گواهی مفقودی بیمه نامه شخص ثالث باید به شرکت مورد نظر خود مراجعه کنید، دانستن نام این شرکت الزامی است. اما برای این مشکل هم راه حل وجود دارد. باید به سایت بیمه مرکزی مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خود، از این طریق استعلام بگیرید. در نتیجه نام شرکت بیمه شما مشخص خواهد شد.

تصادف

سوالات متداول در مورد گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو

  • گم کردن بیمه نامه شخص ثالث چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

گم کردن این مدرک باعث می‌شود که در هر زمان خودرو شما توسط پلیس متوقف شده و در خواست گواهی بیمه شود، شما نتوانید این بیمه نامه را ارائه کنید و در نتیجه خودروتان به پارکینگ منتقل گردد. از طرف دیگر، امکان سوء استفاده از بیمه نامه شما هم وجود خواهد داشت.

  • در هنگام گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو چه باید کرد؟

ابتدا باید به شورای حل اختلاف یا کلانتری مراجعه نموده و نامه‌ای مبنی برای تایید این اتفاق دریافت کرد. در ادامه به همراه مدارک و این نامه به شرکت بیمه خود مراجعه نمود تا گواهی مفقودی بیمه نامه شخص ثالث برای شما صادر گردد.

  • گواهی مفقودی بیمه شخص ثالث چه کاربردهایی دارد؟

با استفاده از این گواهی، تمام خدمات بیمه‌ای مانند زمان در دست داشتن بیمه نامه به شما ارائه خواهد شد. منتهی بعد از هر بار استفادهف گواهی دریافت شده و گواهی جدید صادر می‌گردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا