آموزش

چطور گواهینامه المثنی بگیریم؟ (مدارک لازم و شرایط برای دریافت گواهینامه المثنی)

مدارک لازم و شرایط برای دریافت گواهینامه المثنی

شاید برای شما نیز رخ داده باشد که مدرک گواهینامه رانندگی خود را گم کرده باشید. در چنین شرایطی از خود می پرسید که آیا اجازه رانندگی بدون داشتن گواهینامه فیزیکی را خواهید داشت یا باید تا گرفتن دوباره مدرک، دست نگه دارید. چاره کار چیست؟ چگونه گواهینامه المثنی بگیریم؟ مراحل و مدارک لازم کدامند و هر شخص، چند بار فرصت اخذ دوباره این مدرک رانندگی را خواهد داشت؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

اگر گواهینامه ما مفقود شد چه کنیم؟

 همان‌طور که اطلاع دارید، افراد با دریافت انواع گواهینامه رانندگی اعم از گواهینامه خودرو یا گواهینامه موتورسیکلت قادر به رانندگی در مناطق مختلف کشور هستند و این می‌تواند اتفاق بسیار خوشایندی برای آن‌ها به حساب بیاید. حال اگر گواهینامه‌ی آن‌ها بنا به هر دلیلی گم شود یا نیاز به تعویض داشته باشد، آن‌گاه این افراد به صورت موقت امکان رانندگی کردن را نخواهند داشت.

 اصولا برای گرفتن مجدد گواهینامه به مدارک و شرایط خاصی نیاز است که در ادامه هر یک از آن‌ها را با دقت بررسی خواهیم کرد. همچنین مروری بر مدت زمان لازم برای دریافت گواهینامه و هزینه‌های مورد نیاز برای پرداخت نیز خواهیم پرداخت. بنابراین ما را تا پایان مقاله همراهی کنید. فراموش نکنید که با انجام این کارها قادر خواهید بود تا در کمترین زمان ممکن، گواهینامه‌ی دیگری را در دست خود داشته باشید.

همین طور بخوانید: گواهینامه موتورسیکلت بانوان

یافتن گواهینامه مفقود شده

 قبل از درخواست گواهینامه المثنی، باید بدانید که مدارک مفقود شده معمولا به اداره‌ی پست فرستاده می‌شوند. بنابراین در وهله‌ی اول بهتر است به اداره‌های پست مراجعه نموده و ببینید که آیا می‌توانید گواهینامه‌ی گم شده‌ی خود را پیدا کنید یا خیر. این حرکت اصطلاحا تیری در تاریکی است و می‌توانید در مرحله‌ی اول گزینه‌ی خوبی به حساب بیاید؛ چرا که در صورتی که مدارک خود مانند گواهینامه را در جایی مانند خیابان‌ها و اماکن عمومی گم کنید، شاید افراد آن‌ را داخل صندوق پست بیندازند.

 پس از این اتفاق، مدرک شما به جایی به اسم پست‌یافته منتقل می‌شود. خوب است بدانید که علاوه‌بر مراجعه‌ی حضوری، قادر هستید تا به وسیله‌ی سامانه‌ای با همین نام از حضور مدرکتان در این محل جویا شوید. تنها کافیست که وارد این سامانه شده و نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات خود را وارد کنید. در صورتی که نشانی‌ای در خصوص مدرکتان یافتید، می‌توانید به نزدیک‌ترین دفتر پست منطقه‌ی خودتان مراجعه کرده و فرمی را پر کنید تا گواهینامه در اسرع وقت به شما بازگردد.

گواهینامه المثنی

آیا درج آگهی در خصوص مفقودی گواهینامه نیاز است؟

امروزه درج آگهی لازم نیست. افراد ترجیح می‌دهند تا به پلیس بعلاوه ده مراجعه کرده و در اسرع وقت از وضعیت گواهینامه‌ی گمشده‌ی خود جویا شوند. بنابراین در صورتی که حس می‌کنید که گواهینامه‌ی شما به همراه سایر مدارکتان دزده شده است، حتما گزینه‌ی مربوط به این موضوع را در فرم مربوطه پر نمایید. حتی مدارک شما ممکن است به صورت تصادفی به دست شخص دیگری افتاده باشد. فرم پلیس بعلاوه‌ی ده در این زمینه هم گزینه‌ای دارد تا بتواند بهتر مدارک شما را جستجو کند.

آیا گواهینامه المثنی دارد؟

بله. مانند سایر مدارک شناسایی،گرفتن المثنی گواهینامه رانندگی امکان‌پذیر است و در صورت مفقودی و یا خرابی گواهینامه خود، می‌توانید درخواست صدور المثنی برای آن داشته باشید. برای اینکار تفاوتی ندارد که شما درخواست المثنی گواهینامه پایه یک، المثنی گواهینامه پایه دو، موتور و یا هر گواهینامه را داشته باشید.

برای گرفتن گواهینامه المثنی به کجا مراجعه کنیم؟

اگر برای شما نیز سوال است که چگونه گواهینامه رانندگی المثنی بگیریم و قصد اعلام مفقودی و سپس تقاضای گواهینامه المثنی دارید، باید ابتدا به شعب پلیس+۱۰ مراجعه کرده و در آنجا اعلام مفقودی کنید.

برای گرفتن گواهینامه المثنی چه مدارکی لازم است؟

همانند دریافت المثنی گواهینامه و کارت ملی یا هر مدرکی به صورت المثنی، گرفتن کارت گواهینامه المثنی هم شرایط و مدارک مورد نیاز خود را می‌خواهد و اماده‌سازی و ارسال مدارک از مراحل گواهینامه المثنی محسوب می‌شود.

شناسنامه، کارت ملی و کپی

شما باید شناسنامه و کارت ملی و یک کپی از آن‌ها را به همراه داشته باشید.کد پستی و آدرس دقیق شما نیز در فرم‌ها لازم است.

استعلام از پلیس +۱۰ و تست معاینات پزشکی

 البته لازم است بدانید که قبل از هر چیز باید به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه نموده و برگه‌ی استعلامی در این زمینه را دریافت کنید. سپس رفتن به آزمایشگاه و اطمینان از گروه خونی دقیقتان نیز امری ضروری خواهد بود؛ البته در صورتی که از قبل مدرکی در این خصوص نداشته‌اید.

انجام تست بینایی سنجی و سایر معاینات لازم توسط پزشک اشاره داشت. در واقع پزشکان با انجام این معاینات، شرایط فیزیکی شما را بررسی خواهند کرد؛ کاری که در گذشته و برای ورود به کلاس‌های راهنمایی و رانندگی نیز انجام داده بودید

اصل فیش واریزی

همراه داشتن اصل فیش‌های واریزی مصوب نیز لازم است که مقدار دقیق و مقصد آن در پلیس +۱۰ مشخص است.

عکس

 با توجه به صحبت‌های فوق، دریافتیم که یکی از مدارک لازم عکس است. اگر از قبل عکس پرسنلی ندارید و یا حس می‌کنید که تصاویر شما کمی قدیمی شده‌اند، لازم است بار دیگر قوانین مربوط به تصاویر روی گواهینامه‌ها را یادآوری کنیم. عکس گواهینامه المثنی آقایان باید بدون آرایش، کراوات، عینک، گردنبند و کلاه باشد. لباس آن‌ها هم بهتر است سفید یا سبز نباشد تا رنگ آن با پرده‌های احتمالی پشت سرشان ترکیب نشود. همچنین اگر لباس شما دارای برچسب‌ها و طرح‌های گوناگون است، بهتر است ابتدا آن را تغییر دهید. آرایش خانم‌ها هم به هیچ عنوان نباید غلیظ باشد و باید با حجاب کامل جلوی دوربین قرار بگیرند. مقنعه و روسری آن‌ها نیز باید فاقد هرگونه طرح بوده و به رنگ‌هایی که در بالا گفته شد نیز نباشد.

پاکت پستی

 اگر گواهینامه‌ی خود را در یک شهرستان به جز منطقه‌ی سکونت خود گرفته‌ای به پاکت پستی هم نیاز خواهید داشت.

گواهینامه المثنی

تست اعتیاد و پرداخت مبلغ جهت دریافت گواهینامه المثنی

 حال شما باید تست اعتیاد نیز بدهید تا افراد مسئول بتوانند اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار داشته باشند. البته این موضوع بیشتر برای افرادی که گواهینامه‌ی پایه ۱ خود را گم کرده‌اند، خواهد بود. این دسته از عزیزان حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از آزمایش باید برگه‌ی آزمایش خود را نشان دهند. فرم درخواست گواهینامه نیز باید به همراه عکس و مهر و موم دفتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی ارسال گردد.

  جالب است بدانید که فرد برای انجام تست اعتیاد نمی‌تواند به هر جایی برود. مراکز مخصوصی در این خصوص وجود دارند تا رانندگان پایه یک به آن جا مراجعه نمایند.

توجه داشته باشید که هزینه گواهینامه رانندگی المثنی اعم از هزینه معاینات پزشکی، تست اعتیاد و فرستادن مدرک گواهینامه توسط پست نیز به عهده‌ی متقاضی خواهد بود.

 در آخر پرداخت هزینه از طریق کارت‌خوان‌های موجود در محل‌های مربوط به این کار ضروری خواهد بود. نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که پرداخت هزینه با اینترنت و یا عابربانک به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود. این مبلغ نیز ۲۰ هزار تومان جهت هزینه‌های تعویض و تبدیل به گواهینامه‌ی هوشمند خواهد بود. ضمنا وجهی به مبلغ هزار تومان در راستای حق تمبر هم باید پرداخت گردد.

همین طور بخوانید: اعتراض به خلافی خودرو

برای دریافت گواهینامه المثنی چه باید کرد

اگر پس از ثبت نام، برای شما نیز سوال اس که برای المثنی گواهینامه چه باید کرد، باید بگوییم که بعد از این که مدارک شما برای دریافت گواهینامه ی المثنی تحویل داده شد، رسیدی به شما داده می‌شود که اتفاقا اعتبار قانونی هم دارد و جای مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت. پس در زمان صدور گواهینامه و هنگامی که شما را برای دریافت آن خبر کردند، می‌توانید این رسید را نشان داده و سپس مدرک گفته شده را از آن خود کنید.

از شرایط گواهینامه المثنی این است که حداقل باید شش ماه از صدور گواهینامه‌ی قدیمی شما گذشته باشد. در غیر این صورت، باید دست نگه دارید تا این مدت بگذرد و سپس قادر به اخذ گواهینامه المثنی خواهید بود. تاکید می‌کنیم که در حفظ و نگهداری رسیدی که به شما داده می‌شود، کوشا باشید و آن را در جای امن و مطمئنی نگه دارید.

گواهینامه المثنی چقدر طول میکشد؟

پس از ثبت نام گواهینامه المثنی، معمولا سوالاتی از قبیل اینکه گواهینامه المثنی چند روزه صادر می‌شود؟ چقدر طول میکشه گواهینامه المثنی بیاد؟ گواهینامه المثنی چند روزه میاد؟ بسیار از زبان افراد شنیده می‌شود. معمولا بعد از تقاضای گواهینامه و پردازش مدارک و بررسی، حدود دو ماه زمان خواهد برد. این زمان تقریبی است و ممکن است چند روزی جابجا شود.

هزینه گواهینامه المثنی سال ۱۴۰۰ چه مقدار است؟

از شرایط گواهینامه المثنی، پرداخت هزینه لازم برای آن است. قیمت گواهینامه المثنی به صورت سالانه تعیین و ابلاغ می‌شود. هزینه المثنی گواهینامه سال ۱۴۰۰ به میزان زیر است:

مبلغ ۲۰۰.۰۰۰ ریال (بیست هزار تومان) برای  هزینه تعویض گواهینامه و صدور المثنی و مبلغ ۱۰.۰۰۰ ریال (هزار تومان) حق تمبر هزینه‌ی آن برای انواع گواهینامه ثابت است.

آیا امکان رانندگی با رسیدی که به شما داده می‌شود، وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. همان‌طور که گفته شد، رسیدی که به شما داده می‌شود اعتبار قانونی دارد و شما می‌توانید پیش از دریافت گواهینامه  رانندگی جدید خود، به رانندگی خود هم ادامه دهید. در صورت نیاز و زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی شما را متوقف کرد، می‌توانید این رسید را به این عزیزان نشان داده و راه خود را ادامه دهید.

چند بار می‌شود گواهینامه المثنی گرفت؟

بهتر است در وهله‌ی اول بگوییم که باید نگه‌داری از گواهینامه دوم خود نهایت دقت را داشته باشید؛ چرا که دریافت گواهینامه‌ی المثنی بعد از مفقودی گواهینامه المثنی نخست،برای بار دوم کمی دشوارتر از قبل است. شما زمانی می‌توانید این کار را برای بار دوم انجام دهید که حداقل یک سال از دریافت گواهینامه‌ی المثنی نیز گذشته باشد. برای این کار، باید استعلام گواهینامه المثنی را به همراه داشته باشید. البته اگر گواهینامه المثنی گم شود و مطمئن هستید که پیدا می‌شود، مانعی برای حضور در پلیس ب۱۰+ و مطرح کردن این موضوع نخواهد بود. در صورت این اتفاق گواهینامه‌ی شما را پیدا کرده و تحویلتان خواهند داد.

پیشنهاد مطالعه: شرایط گواهینامه پایه دو

نکات بسیار مهم در خصوص تعویض و یا دریافت المثنی رانندگی

در ادامه برخی از نکات مهم در مورد تعویض و دریافت المثنی گواهینامه رانندگی را به شما خواهیم گفت که در صورت وقوع این اتفاق، نباید از یاد ببرید. دقت داشته باشید که نکات پیش رو برای هر دو کار ذکر شده مشترک هستند.

۱-  فرد متقاضی به منظور پر کردن فرم، اثر انگشت و دریافت گواهینامه باید حضور داشته باشد.

۲- حضور برای معاینه‌ی پزشکی و انجام تست‌هایی مانند بینایی تنها به وسیله‌ی مدارکی که گفته شد قابل انجام خواهد بود.

۳- افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند و گواهینامه‌ی خود را گم کرده‌اند، در مرحله‌ی نخست باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و سپس به باجه‌ی کاردان فنی در شهرک آزمایش بروند.

۴- در صورتی که گواهینامه‌ی قبلی شما با عینک بوده و اکنون با انجام جراحی لیزیک دیگر نیازی به عینک زدن ندارید، تاییدیه‌ی یک پزشک معتمد از سوی ناجا لازم است. بنابراین این نکته را حتما در نظر داشته باشید.

۵- آن دسته از عزیزانی که در گذشته مشکلی در اعضای خود داشته و اکنون روند بهبودی خود را طی کرده‌اند، باید به شهرک آزمایش مراجعه کنند.

۶- افرادی که قبلا از لنز طبی در رانندگی استفاده می‌کردند نیز باید به شهرک ذکر شده بروند تا اقدامات لازم انجام شود.

۷-تفاوت گواهینامه المثنی با اصلی تنها در مهر المثنی است و فرق گواهینامه المثنی با اصلی در اعتبار آن نیست.

۸-پیگیری گواهینامه المثنی رانندگی با کد ملی و یا شماره گواهینامه المثنی یا هر چیز دیگری لازم نیست. پس از صدور و دیرکرد در ارسال، شما می‌توانید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

۹-تصویر گواهینامه المثنی ارزش و اعتبار خاصی نخواهد داشت و برای مواقع لازم باید اصل آن را به همراه داشته باشید.

۱۰-درخواست گواهینامه المثنی اینترنتی در حال حاضر امکان پذیر نیست و باید ابتدا به دفاتر رسمی پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

جمع‌بندی

 در این مقاله سعی داشتیم تا تمام نکات ضروری در راستای گرفتن گواهینامه‌ی المثنی و یا حتی دریافت آن برای بار دوم را ذکر کنیم. پس مطالعه‌ی تمام این مطالب برای دریافت هرچه سریع‌تر گواهینامه‌ی برای بار دوم یا سوم ضروری خواهد بود. اگر گواهینامه‌ی خود را از دست داده‌اید، امیدوار هستیم که هر چه سریع‌تر آن و یا مدرک جدیدی را در دستان خود داشته باشید.

نمایش بیشتر

۱۸ دیدگاه

  1. با سلام واحترام به خدمت شما اساتید گرانقدر، بسیار عالی و کامل و با تمام جزئیات توضیح داده شده و افراد متقاضی را راهنمایی می کنید درود بر شما

  2. سلام وخسته نباشید
    همه نکات درست وبه جا ممنون از مطالب مفیدتون ولی بنده در بهمن ماه ۱۴۰۰ برای گواهینامه المثنی اقدام کردم و هم اکنون با گذشت بیش از دوماه هنوز خبری نیست و پلیس بعلاوه ده هم رفتم گفتن پرونده های المثنی رودوماه نگه میدارن بعد میفرستن و در راهورتایید شده ولی هنوز حتی چاپ هم نشده
    جهت اطلاع دوستان

    1. سلام من یک سوال داشتم برای گرفتن المثنی گواهینامه اثر آنست روی برگه می‌گیرد یا دستگاه؟

  3. انگشت نگاری که در مراکز پلیس +۱۰ برای تمدید گواهینامه انجام میشه مورد تایید راهور است؟
    یا خود راهور هم مجدد استعلام انگشت نگاری میکنه؟

      1. زمان گواهینامه المثنی چقدر هست،
        ۱۰ سال تمدید میشه یا زمان گواهینامه قبلی رو میزنن؟

        1. سلام وقت بخیر. تاریخ و مدت اعتبار جدید در گواهی‌نامه درج میشود.

  4. سلام
    اگر فردی عکس قبلی که در سیستم ثبت شده ظاهر متفاوتی با چهره الان فرد که به وسیله دوربین بیومتریک گرفته می شود داشته باشد از نظر راهور مورد تایید است؟
    در واقع در صدور گواهینامه المثنی ملاک تایید گواهینامه همان عکس بیومتریکی که در مراکز پلیس +۱۰ گرفته شده است ؟

  5. سلام
    درصورت گم شدن گواهینامه و درخواست گواهینامه المثنی تاریخ جدید خورده میشه ؟
    یعنی گواهینامه المثنی ۱۰ ساله صادر میشه یا از روی گواهینامه قبلی تاریخ میزنن؟

    1. سلام وقت بخیر. تاریخ و مدت اعتبار جدید در گواهی‌نامه درج میشود.

  6. با سلام
    در صورت مفقودی گواهینامه ، اگه برای درخواست گواهینامه المثنی اثدام کنیم تاریخ جدید خورده میشه یا همون تاریخ گواهینامه قبلی رو وارد می کنن؟

    1. سلام وقت بخیر. تاریخ و مدت اعتبار جدید در گواهی‌نامه درج میشود.

    1. سلام وقت بخیر. در این خصوص با پلیس +۱۰ تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا