پیشنهاد سردبیر

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟ مدارک، مراحل و کشورهای پذیرنده

در صورتی که اهل سفر به کشورهای مختلف هستید و دوست دارید با ماشین خود رانندگی کرده و از تماشای مناظر طبیعی لذت ببرید، داشتن گواهینامه بین المللی رانندگی بسیار ضروری است. علاوه بر این، با داشتن این مدرک در بسیاری از هزینه‌ها مانند بلیط هواپیما، قطار، هزینه‌های حمل‌ونقل و تاکسی صرفه‌جویی می‌کنید. برای پاسخ به سوالاتی مانند گواهینامه بین المللی چگونه تهیه می شود، برای گواهینامه بین المللی کجا باید رفت، چطور گواهینامه بین المللی بگیرم، چطور گواهینامه را بین المللی کنیم، گواهینامه بین المللی چقدر طول میکشد، هزینه گرفتن گواهینامه بین المللی چقدر است، چه جوری گواهینامه بین المللی کنیم، چگونه گواهینامه خود را بین المللی کنیم، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

اصطلاح گواهینامه بین المللی برای اولین بار در کنوانسیون بین‌المللی مربوط به ترافیک موتور در پاریس در سال ۱۹۲۶ ذکر شد. گواهینامه بین المللی رانندگی (IDP)، در واقع مدرکی است که به دارنده آن اجازه رانندگی با وسیله شخصی در هر کشوری که این سند را به رسمیت می‌شناسد، می‌دهد. برای معتبر بودن این مدرک، فرد باید دارای مجوز رانندگی معتبری باشد که در کشور محل اقامت متقاضی صادر شده باشد.

در واقع گواهینامه بین المللی به عنوان یک ابزار ارتباطی بین‌المللی عمل می‌کند. برای مثال، اگر یک افسر پلیس در کشوری مانند سوئد یا فرانسه گواهینامه رانندگی عادی شما را بررسی کند، نمی‌تواند بفهمد که این گواهی واقعی است یا جعلی. اما اگر گواهینامه بین المللی رانندگی به همراه داشته باشید، قانونی بودن گواهی به راحتی قابل تشخیص است.

گواهینامه بین المللی چند ساله است؟

دو نوع گواهینامه بین المللی رانندگی وجود دارد: یک ساله و سه ساله، که برای هر دو باید به سن گرفتن گواهینامه رسیده باشید. هزینه دریافت گواهینامه یک ساله ۱۴۱,۰۰۰ تومان و هزینه دریافت گواهینامه سه ساله مبلغ ۴۱۴,۰۰۰ تومان می‌باشد. بسته به کشوری که می‌خواهید به آنجا سفر کنید و مدت زمان اقامت، باید تصمیم بگیرید که کدام گواهینامه برای شما مناسب است. به طور مثال، کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی نمونه‌ای از کشورهایی هستند که گواهینامه سه ساله را قبول ندارند. یا کشورهایی مانند امارات تنها به شما اجازه رانندگی با ماشین اجاره‌ای را خواهند داد. بنابراین باید پیش از آنکه قیمت گواهینامه بین المللی را پرداخت کنید؛ حتما قوانین مربوط به هر کشور را بدانید.

گواهینامه بین المللی رانندگی

مراحل دریافت گواهینامه بین المللی

به دست آوردن گواهینامه بین المللی پایه یک کار سختی نیست و تنها باید شرایط سنی گرفتن گواهینامه را داشته باشید. فقط سازمان‌های خاصی مجاز به فروش مجوز بین المللی رانندگی هستند. در بیشتر کشورها، فروشنده مجاز، انجمن ملی اتومبیل است. توجه داشته باشید که برای درخواست این گواهی، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید و دارای گواهینامه رانندگی معتبر باشید. همچنین باید گذرنامه یا پاسپورت هم داشته باشید تا بتوانید در کشورهای دیگر رانندگی کنید. این گواهینامه علاوه بر زبان فارسی به زبان های بین‌المللی دیگری مانند انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی، آلمانی و اسپانیایی و چینی ترجمه می‌شود و در نتیجه در بسیاری از کشورها می توان از آن استفاده کرد.

برای دریافت گواهینامه بین المللی سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی را باز کرده و مدارک خود را تحویل دهید. زمان تحویل گواهینامه بین المللی، حداکثر پس از ۷ روز کاری است و از طریق پست به شما تحویل داده می‌شود.

می‌توانید با مراجعه به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به خرید اینترنتی گواهینامه بین المللی غیرحضوری از طریق بارگذاری مدارک، تکمیل فرم و پیگیری گواهینامه بین المللی پلیس ۱۰+ خود اقدام کنید.

از دست ندهید: گواهینامه پایه دو

از کجا گواهینامه بین المللی رانندگی بگیرم؟

متاسفانه در سال‌های اخیر، افراد زیادی با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم اقدام به صدور گواهینامه‌های جعلی یا گواهینامه بین المللی ده ساله کرده‌اند. توجه کنید که برای دریافت گواهینامه بین المللی تنها به مراکز قانونی اخذ این گواهینامه‌ها مراجعه کنید و گواهینامه‌های معتبر تنها یک ساله یا سه ساله هستند. مراکز صدور گواهینامه بین المللی در تهران شامل مراکز زیر می‌شوند:

  • گواهینامه بین المللی خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، پلاک ۲
  • خیابان آزادی، بین خیابان‌های خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی،  پلاک ۲۳۱
  • خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی،  پلاک ۳۳

اگر در شهرستان هستید، برای تهیه گواهینامه بین المللی به نمایندگی‌های صدور سازمان گردشگری و اتومبیلرانی مراجعه کنید.

در صورتی که امکان مراجعه حضوری را ندارید؛ می‌توانید گواهینامه بین المللی آنلاین را با مراجعه به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به دست آورید. به علاوه در خصوص گم شدن گواهینامه دقت داشته باشید، زیرا مراحل گرفتن مجدد آن بسیار زمان بر خواهد بود.

همین طور بخوانید: خلافی ماشین با کد ملی

مدارک لازم برای ثبت نام گواهینامه بین المللی رانندگی

  1. گواهینامه رانندگی معتبر با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله
  2. گواهینامه رانندگی معتبر با اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله
  3. یک قطعه عکس تمام رخ (۴×۳)
  4. گواهینامه رانندگی بین المللی قبلی (در صورت موجود بودن)
  5. اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه
  6. تکمیل فرم ثبت نام گواهینامه بین المللی به زبان فارسی و انگلیسی و درج تاریخ تولد به میلادی در بخش انگلیسی

البته شما پیش از این معاینه پزشکی گواهینامه را انجام داده‌اید. همچنین باید به این نکته توجه داشت که گواهینامه‌های بین المللی قابل تمدید نبوده و پس از انقضای آنها، باید نسبت به گرفتن گواهینامه اقدام کنید.

در صورتی که گواهینامه خود را گم کنید، در صورت معتبر بودن آن باید گواهینامه المثنی گرفته شود. هزینه ثبت نام گواهینامه بین المللی رایگان است و فقط برای خرید گواهینامه بین المللی باید مبلغی پرداخت کنید.

مدت زمان دریافت گواهینامه بین المللی معمولا یک هفته پس از ثبت نام است.

گواهینامه بین المللی رانندگی

هزینه گواهینامه بین المللی ۱۴۰۰

بسته به اینکه مدت زمان گواهینامه بین المللی، هزینه بین المللی کردن گواهینامه و دریافت آن متفاوت است. برای دریافت گواهینامه بین المللی یک ساله باید مبلغ ۱۴۱,۰۰۰ تومان و برای دریافت گواهینامه بین المللی سه ساله باید مبلغ ۴۱۴,۰۰۰ تومان را پرداخت کنید. در صورتی که موتورسیکلت دارید و می‌خواهید برای آن گواهینامه بین المللی تهیه کنید، هزینه گواهینامه بین المللی پایه یک مبلغ ۱۳۲ هزار تومان می‌شود.

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی ایران

گواهینامه بین المللی به شما اجازه رانندگی در هر کشوری را نمی‌دهد. ۱۹۶ کشور از جمله ایران عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند. نمونه ای از این گواهینامه‌ها شامل، گواهینامه بین المللی افغانستان، گواهینامه بین المللی در ترکیه، رانندگی با گواهینامه بین المللی در کانادا، رانندگی با گواهینامه بین المللی در ترکیه، گواهینامه بین المللی در آلمان، گواهینامه بین المللی در انگلستان،گواهینامه بین المللی در ایران، گواهینامه بین المللی ترکیه، گواهینامه بین المللی در مشهد، گواهینامه بین المللی در تبریز، گواهینامه بین المللی در کرج، گواهینامه بین المللی رشت، گواهینامه بین المللی رانندگی آمریکا، گواهینامه بین المللی رانندگی افغانستان، گواهینامه بین المللی رانندگی اصفهان، گواهینامه بین المللی سعادت آباد، گواهینامه بین المللی سهروردی، گواهینامه بین المللی برای ترکیه و … می‌شوند. در زیر نام برخی کشورهایی که این گواهی را به رسمیت می‌شناسند، آورده شده‌است.

آلبانی گواتمالا پرو الجزایر گویان فیلیپین آرژانتین هائیتی
لهستان استرالیا هندوراس پرتغال اتریش هنگ کنگ رومانی باهاما
روسیه سیشل جامائیکا برزیل بلغارستان ژاپن سیرالئون کامبوج
اردن سنگاپور کانادا کره اسلواکی آفریقای مرکزی جمهوری قرقیزستان آفریقای جنوبی
شیلی لائوس اسپانیا کلمبیا لبنان سریلانکا کنگو لسوتو
سورینام لوکزامبورگ کاستاریکا ماکو سوئد ماداگاسکار سوئیس کوبا
مالاوی سوریه قبرس مالزی تایوان جمهوری چک مالی تانزانیا
دانمارک تایلند جمهوری دومینیکن اکوادور مکزیک ترینیداد و توباگو مصر موناکو
تونس السالوادور مراکش ترکیه فیجی نامیبیا اوگاندا فنلاند
هلند فرانسه نیوزیلند آمریکا نیکاراگوئه اروگوئه آلمان واتیکان
جورجیا نروژ ونزوئلا ویتنام یونان پاراگوئه زیمبابوه گرنادا

خدمات گواهینامه بین المللی رانندگی

  • گواهینامه بین المللی رانندگی در خارج را امکان‌پذیر و به شما امکان اجاره ماشین و رانندگی در کشورهای دیگر را می‌دهد.
  • در بسیاری از کشورها برای اینکه بتوانید قانونی رانندگی کنید باید گواهینامه بین المللی داشته باشید و بدون آن رانندگی می‌تواند گران‌ قیمت باشد.
  • می‌تواند به عنوان کارت شناسایی در کشورهایی که انگلیسی زبان نیستند، عمل کند.
  • نیازی به آزمون و امتحان برای گرفتن آن نیست.
  • به دست آوردن این مدرک، آسانتر و کم هزینه‌تر از گرفتن گواهینامه در کشورهای خارجی است.
  • رانندگی با گواهینامه بین‌المللی هزینه‌های سفر را به طور قابل توجه ای کاهش می‌دهد.

نکاتی در مورد رانندگی در کشو‌رهای خارجی

پس از اخذ مجوز بین المللی رانندگی، به طور قانونی مجاز به رانندگی در کشورهای دیگر هستید. در نتیجه باید قوانین و مقررات رانندگی در کشورهای دیگر را مورد توجه قرار دهید. در زیر برخی از نکات رانندگی در خارج از کشور آورده شده است:

  • قبل از سفر، درباره قوانین و مقررات رانندگی کشور مقصد تحقیق کنید. ممکن است برخی از قوانین رانندگی در آن کشور با قوانینی که با آن آشنایی دارید، تفاوت داشته باشند.
  • سن قانونی رانندگی ممکن است در کشوری که می‌خواهید بروید متفاوت باشد. اطمینان حاصل کنید که حداقل و حداکثر سن رانندگی در آن کشور را بررسی کرده‌اید.
  • کشورهایی هستند که برای رانندگی در بزرگراه‌ها به جای عوارض نیاز به مجوزهای ویژه دارید. رانندگی بدون مجوز در آنها می‌تواند منجر به جریمه شود.
  • هنگام اجاره اتومبیل در خارج از کشور، حتماً بیمه داشته باشید. این کار شما را از مشکلات قانونی و مالی نجات می‌دهد.
  • در بعضی از کشورها، در سمت مقابل جاده رانندگی می‌کنند. این، در ابتدا ممکن است گیج‌کننده باشد. بهتر است قبل از رانندگی در این کشورها، ابتدا در یک منطقه کم جمعیت تمرین کنید.
  • مطمئن شوید که همیشه گواهینامه اصلی خودتان و گواهینامه بین المللی پایه ۲ یا پایه ۱ را به همراه داشته باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا