پیشنهاد سردبیر

گواهینامه موتورسیکلت بانوان چه قوانین و شرایطی دارد؟ مدارک و هزینه‌ها

حقیقتا در حال حاضر می‌توان موتور سیکلت را به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد تلقی کرد که در بسیاری از مکان‌ها و مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورسواری مردان امری عادی است و همه ما در طول روز ممکن است بارها با این صحنه رو به رو شویم که مرد موتورسواری در حال عبور از جاده‌ها و یا معابر شهری است. اما چیزی که می‌تواند کمی ما را تعجب زده کند، این است که ببینیم خانمی سوار موتور شده و از خیابان‌های محل ما رد می‌شود. البته باید ببینیم که دلیل تعجب ما در هنگام مشاهده این چنین صحنه‌هایی چیست. به همین دلیل قصد داریم بیش‌تر به قوانینی که در مورد موتورسواری زنان وضع شده‌اند و هم چنین شرایط گرفتن گواهینامه موتور برای بانوان بپردازیم. در ادامه این موضوع را از چندین نگاه مختلف بررسی می‌کنیم تا به طور کامل از مسائل پیرامون موتورسواری بانوان آگاه شوید.

گواهینامه موتورسیکلت بانوان

اخذ گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان

یک سوال در اینجا وجود دارد که شرایط گواهینامه بانوان چیست؟ در مورد خودرو وضعیت روشن است، اما ببینیم در خصوص موتورسیکلت چه شرایطی وجود دارد؟ این مسئله در بسیاری از کشورهای دنیا یک امر عادی و پیش پا افتاده است و زنان به راحتی می‌توانند مانند مردان گواهینامه موتور سیکلت دریافت کنند. حتی سالیانه تعداد زیادی مسابقه‌های بزرگ و بین‌‌المللی موتور سواری برای بانوان هم برگزار می‌شود که البته شرکت‌کنندگان زیادی از کشورهای مختلف دارد. در این کشورها زنان به راحتی می توانند با گذراندن مراحل قانونی این کار، گواهینامه موتور سیکلت خود را دریافت کنند؛ اما این موضوع یعنی بحث دریافت گواهینامه موتورسواری بانوان، در کشور ما اندکی مبهم مانده و در سال‌های مختلف پیش ‌آمده است که چند روزی بر سر زبان‌ها افتاده و دوباره از سرتیتر تفکرات جامعه کنار رفته است. اگر چه اخذ گواهینامه موتورسواری بانوان به طور بین المللی امری قانونی و بلامانع است، اما اکنون می‌خواهیم این موضوع را پیرامون کشور خودمان بررسی کنیم و بیش‌تر آن را بشکافیم.

پیشنهاد مطالعه: طرح موتوریار چیست؟

گواهینامه موتور بانوان ایران

بحث گرفتن گواهینامه موتور برای بانوان در کشور ما را می‌توان به دو بازه زمانی متفاوت تقسیم بندی نمود که یکی شامل سال‌های قبل از ۸۹ و دیگری شامل سال‌های بعد از این سال می‌شود. تا قبل از سال ۸۹ زنان می‌توانستند برای اخذ گواهینامه موتور اقدام کنند و ثبت نام گواهینامه موتور زنان از طریق مراجع قانونی انجام می‌گرفت. البته در این زمان‌ها هم شرایط جوری نبوده که همه بانوانی که دوست داشته‌اند، بتوانند گواهینامه موتور را دریافت کنند. با توجه به اطلاعاتی که از افراد مورد نظر در این موضوع یعنی بانوان متمایل به دریافت گواهینامه موتورسواری و خبرگذاری‌های معتبر وجود دارد، تعداد از بانوان در این سال‌ها توانسته‌اند گواهینامه موتور را اخذ نمایند. اما تعدادی از این خانم‌ها هم با وجود تمایلی که برای دریافت گواهینامه داشته‌اند، اما موفق به ثبت نام و اخذ گواهینامه نشده‌اند.

پیشنهاد مطالعه:

گواهینامه پایه دو

گواهینامه موتورسیکلت بانوان

همین طور بخوانید: جریمه نداشتن گواهینامه چقدر است و چطور اعمال می‌شود؟

قانون کشور در مورد گواهینامه موتورسواری بانوان چه می‌گوید؟

در قانون اساسی کشور ما، مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در سراسر جهان، این حق برای بانوان وجود دارد که از تمام وسایل نقلیه مجاز مانند اتوموبیل، کامیون، اتوبوس و موتور سیکلت استفاده کرده و بتوانند آن‌ها را برانند، کما اینکه در خصوص اخذ گواهینامه رانندگی هیچ محدودیتی نیست. این موضوع نشان می‌دهد که قانون اساسی کشور ما هیچ گونه ممنوعیتی را برای دریافت گواهینامه موتورسواری بانوان در نظر نگرفته است. در واقع این گروه از افراد جامعه هم مانند مردان حق دارند از وسایل نقلیه استفاده کرده و به رانندگی بپردازند. اگر چه در موارد دیگر مانند رانندگی خودروها و حتی کامیون یا اتوبوس، منعی برای دریافت گواهینامه بانوان در جامعه وجود ندارد و خانم‌ها به راحتی می‌توانند گواهینامه‌شان را دریافت کنند، اما در حوزه موتور سیکلت این موضوع فرق می‌کند.

همین طور بخوانید: هزینه گرفتن گواهینامه

سوالات متداول در مورد صدور گواهینامه موتورسواری بانوان

  • در ایران خانم‌هایی هستند که گواهینامه موتور سیکلت گرفته باشند؟

بله، همان طور که گفتیم، شرایط برای اخذ گواهینامه موتور برای بانوان در سال‌های ۸۹ و قبل از تصویب یک سری مصوبات بهتر بود. در این سال‌ها تعدادی از بانوان کشور موفق شده‌اند گواهینامه موتورسواری خود را از راهمایی و رانندگی دریافت کنند.

نمایش بیشتر

۲ دیدگاه

  1. کاش یکم حداقل در مورد مطالبی که می‌گذارین تحقیق می‌کردین. فقط می‌خواین الکی ملت وارد سایت‌تون بشن و بخونن. هیچ جایی در ایران، گواهینامه برای خانم‌ها صادر نمی‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا