پیشنهاد سردبیر

گواهینامه پایه ۳ برای چه خودروهایی است؟ + شرایط و مدارک

گواهینامه پایه ۳ چیست؟ گواهینامه پایه ۳ همان گواهینامه معمولی است که برای رانندگی خودروهای سواری دریافت شده و عموم مردم برای گرفتن این گواهینامه اقدام می‌کنند. با این حساب در پاسخ به این پرسش که گواهینامه پایه ۳ برای چه خودروهایی است، باید این گواهینامه را به خودروهای سواری مربوط بدانیم. این گواهینامه برای نخستین بار به صورت یک ساله صادر شده و پس از آن که فرد در مدت یک سال با رعایت قوانین زمان را سپری کرد، تمدید گواهینامه پایه سوم برای ۱۰ سال مدت اعتبار صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که با تمدید اعتبار، این گواهینامه به گواهینامه پایه ۲ تبدیل خواهد شد. اخذ گواهینامه پایه ۳ برای نخستین بار کمی چالش به ویژه در آزمون شهری دارد، اما پس از آن در صورت رعایت قوانین و محدودیت‌ها، از تمدیدهای ۱۰ ساله برخوردار خواهید بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

گواهینامه پایه ۳ چیست؟

گواهینامه رانندگی پایه سوم متداول‌ترین نوع گواهینامه است که بیشتر افراد برای اخذ آن اقدام می‌کنند. این گواهینامه برای خودروهای سواری ارائه شده و فرد دارای این گواهینامه، اجازه رانندگی سایر خودروهای سنگین و نیمه سنگین را نخواهد داشت.

گواهینامه پایه ۳ برای چه خودروهایی است؟

با توجه به ضرورت توجه و دقت افراد به رانندگی و قوانین مربوط به آن و همین طور پایین آوردن میزان ریسک تصادفات در کشور، گواهینامه رانندگی برای افراد تازه کار که برای نخستین بار اقدام به اخذ گواهینامه می‌کنند، با اعتبار یک ساله تحت عنوان گواهینامه پایه ۳ صادر شده و پس از سپری شدن این مدت بدون مشکل حاد و خاصی، گواهینامه پایه دو با اعتبار ۱۰ ساله برای فرد صادر و به شکلی تمدید خواهد شد. این گواهینامه صرفا برای خودروهای سواری صادر می‌شود. تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، تصادفات منجر به فوت، تصادفات مرگبار و موارد مشابه از جمله مواردی است که مانع از تمدید گواهینامه پایه ۳ و تبدیل آن به گواهینامه پایه ۲ خواهد شد.

تبدیل گواهینامه پایه ۳ به ۲

برای تبدیل گواهینامه پایه ۳ به ۲، باید حتما حداقل ۲۳ سال سن داشته و حداقل ۶ ماه از زمان اعتبار گواهینامه رانندگی پایه سوم باقی مانده باشد. همین طور دارا بودن حداقل ۲۳ سال سن (در صورتی که گواهینامه پایه ۳ را در ۱۸ سالگی گرفته باشید.) لازم است.

محدودیت های گواهینامه پایه ۳

محدودیت گواهینامه پایه سوم در سال اول به این صورت است که در مدت یک سال اول اعتبار، شخص اجازه تردد در جاده‌ها و خیابان‌های برون شهری را نخواهد داشت و همین طور رانندگی در شب و تاریکی هوا برای این فرد مجاز نیست. به علاوه لازم است که در رانندگی سال اول اعتبار، یک فرد دیگر که دارای گواهینامه پایه ۲ یا پایه ۱ است، کنار وی حین رانندگی حاضر باشد. این قوانین به منظور کاهش ریسک تخلفات حادثه ساز و تصادفات مرگبار رانندگی است که هر ساله آمار قابل توجهی را در کشور به خود اختصاص می‌دهد. در واقع مدت اعتبار گواهینامه پایه ۳ به این دلیل یک ساله در نظر گرفته شده است.

گواهینامه پایه 3

مدارک برای گواهینامه پایه ۳

برای گواهینامه پایه ۳ چه مدارکی لازم است؟ با در نظر گرفتن ۱۸ سال سن برای گواهینامه پایه ۳، مدارک ثبت نام گواهینامه پایه ۳ به شرح زیر هستند:

۱. اصل شناسنامه عکس دار + یک نسخه کپی صفحه اول و در صورت داشتن توضیحات یک نسخه تصویر صفحه توضیحات.
۲. اصل کارت ملی + یک نسخه کپی (در صورتی که شناسنامه جدید دارید، نیازی به کارت ملی نخواهد بود.)

۳.  ۸ قطعه عکس گواهینامه پایه ۳ به صورت ۳ در ۴

همین طور نیاز به تکمیل کردن فرم ثبت نام گواهینامه رانندگی پایه ۳ خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت نام گواهینامه پایه 3

برای مشاهده تصویر بزرگتر، روی عکس کلیک کنید.

تمدید گواهینامه پایه ۳

تمدید گواهینامه پایه سوم در صورت رعایت قوانین گواهینامه پایه ۳ پس از یک سال صورت خواهد گرفت و تمدید گواهینامه پایه سه، ۱۰ ساله خواهد بود. از این روی باید در رانندگی با گواهینامه پایه ۳ دقت و توجه بسیار زیادی به خرج دهید. تصادف با گواهینامه پایه ۳ می تواند در شرایطی تمدید این گواهینامه را برای شما با مشکل مواجه سازد.

گواهینامه پایه 3

تعهدات و شرایط گواهینامه پایه ۳

تعهدات گواهینامه پایه سوم شامل عدم رانندگی در شب، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم رانندگی در مسیرها و جاده‌های برون شهری خواهد بود. همین طور مسافرکشی با گواهینامه پایه ۳، مجاز نیست.

سن گرفتن گواهینامه پایه ۳

سن گواهینامه پایه ۳ از ۱۸ سالگی تمام خواهد بود و حتی یک روز پیش از آن امکان ثبت نام و پیش بردن مراحل اخذ گواهینامه پایه سوم وجود ندارد. شرایط سنی گواهینامه پایه ۳ به هیچ وجه مخدوش نشده و امکان اخذ این گواهینامه پیش از سن قانونی ۱۸ سال تمام وجود نخواهد داشت. با توجه به قوانین جدید دریافت گواهینامه رانندگی بدون کارت پایان خدمت نیز برای مشمولان خدمت سربازی، میسر شده است.

مدت زمان گرفتن گواهینامه پایه سوم

در صورت دارا بودن شرایط اخذ گواهینامه پایه ۳ از جمله شرایط سنی و تست اعتیاد گواهینامه پایه سوم باید در یکی از آموزشگاه‌های رانندگی ثبت نام کرده و سپس این موضوع که گواهینامه پایه ۳ چند روزه میاد پیش از هر چیزی بستگی به این دارد که چه زمانی آزمون‌های تئوری و شهر را با موفقیت پشت سر بگذارید. پس از سپری کردن امتحان گواهینامه پایه سوم با موفقیت، ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ روز گواهینامه را دریافت خواهید کرد. امتحان شهری گواهینامه پایه سوم یکی از دغدغه‌هایی است که باعث می شود کمی فرآیند دریافت گواهینامه با تاخیر همراه شود. با پیگیری گواهینامه پایه ۳ از اداره پست، می‌توانید بهتر نسبت به زمان رسیدن آن نسبت به درب منزل، اطلاع پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه: آدرس مراکز اعتراض به خلافی خودرو

سوالات مهم

گرفتن گواهینامه پایه سه چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان گرفتن گواهینامه پایه سه در صورتی که در آزمون‌های آن به موقع به قبولی دست یابید، چیزی بین ۲ تا ۳ ماه خواهد بود.

گواهینامه پایه سوم چند سال اعتبار دارد؟

مدت زمان اعتبار گواهینامه پایه سوم، یک سال خواهد بود.

با گواهینامه پایه سه چه ماشین هایی میشه سوار شد؟

در پاسخ به این سوال که گواهینامه پایه سوم شامل چه ماشین هایی است، باید گفت که با داشتن گواهینامه پایه سه، می‌توان خودورهای سواری تا حداکثر ۹ نفر و همین طور وانت تا حداکثر ۳.۵ تن را رانندگی کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا