رپرتاژ

۵ نکته برای انتخاب بهترین روغن موتور خودرو | پترونام سهند

بیشتر رانندگان اطلاعات کافی از مشخصات یک روغن موتور خوب را ندارند و همین امر باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به موتور خودرو آن‌ها می‌شود. نگهداری موتور خودرو در شرایط مناسب و جلوگیری از آسیب آن، به نوع روغن موتور مصرفی توسط شما بستگی دارد. استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت و یا روغن موتوری که مناسب خودرو شما نباشد، باعث می‌شود آسیب‌ها و خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو شما وارد شود.

روغن موتور چیست؟

همان طور که اشاره شد؛ روغن موتورها ضروری‌ترین ابزار مورد نیاز برای خودروها هستند که طول عمر موتور و حتی خودرو شما به آن بستگی دارد. قسمت‌های متحرک خودر با سرعت بالایی کار می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا فشار و دمای زیادی در درون موتور به وجود بیاید. همچنین اصطکاک بین اجزای متحرک موتور، باعث می‌شود قطعات به هم ساییده شده و عمر مفید آن‌ها کاهش پیدا کند.

روغن موتورها وظیفه روانکاری بین اجزای موتور را برعهده داشته و اصطکاک بین اجزا را کاهش می‌دهند. همچنین با کاهش دمای موتور به افزایش راندمان و بهبود عملکرد موتور خودرو کمک می‌کنند. بنابراین باید روغن موتور مناسب خودرو خود را انتخاب کنید تا موتور شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

نکات مهم در انتخاب بهترین روغن موتور خودرو

گفتیم که مهم‌ترین جزء خودرو، موتور آن است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد تا عملکرد خودرو دچار اختلال نشود. برای این که بتوانید بهترین روغن موتور خودرو را برای ماشین خود انتخاب کنید باید نکات مهمی را رعایت کنید. در ادامه به بررسی این نکات بسیار مهم خواهیم پرداخت.

  1. مشخصات فنی خودرو

خودروهای مختلف مشخصات فنی متفاوتی دارند بنابراین اولین نکته‌ای که در انتخاب بهترین روغن موتور خودرو باید به آن توجه کنید، مشخصات فنی خودرو است.

  1. سال تولید خودرو

یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب روغن موتور مناسب، توجه به سال تولید خودور است. برای مثال خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد باید از روغن موتوری استفاده کنند که باعث تقویت موتور خودرو شده و زنگ زدگی و پوسیدگی قطعات خودرو را از بین ببرد.

  1. موقعیت آب و هوایی منطقه

از آن جایی که روغن موتورها با گرانروی‌های متفاوت تولید می‌شوند، بنابراین روغن موتورهای مورد استفاده در آب و هوای مختلف با هم متفاوت است. تشخیص این که چه نوع روغن موتوری برای آب و هوای منطقه شما مناسب است، نیازمند مهارت و تخصص بالایی است. برای این کار می‌توانید از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

  1. ویسکوزیته

یکی از اصلی‌ترین موارد در انتخاب بهترین نوع روغن موتور، شاخص ویسکوزیته یا گرانروی است. ویسکوزیته به معنای میزان مقاومت مایعات در برابر جاری شدن است. به عبارت ساده‌تر به میزان رقیق بودن و یا غلیظ بودن روغن موتور ویسکوزیته گفته می‌شود.

برای این که روغن موتور بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد باید درجه ویسکوزیته مناسبی داشته باشد. انواع روغن موتور را براساس درجه ویسکوزیته به دو نوع تقسیم می‌کنند:

  • روغن موتور سینگل گرید

روغن موتورهای سینگل گرید، تنها برای یک نوع آب و هوا آزمایش و ساخته می‌شوند و به همین دلیل تنها برای فصول گرم و یا سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مولتی گرید

روغن موتورهای مولتی گرید، برای هر چهار فصل مناسب هستند. در این روغن موتورها از دو عدد و حرف W استفاده می‌شود. برای مثال در ویسکوزیته ۱۰W40، عددی که در سمت راست W قرار دارد نشان دهنده حداکثر ویسکوزیته در فصل گرم سال و عددی که در سمت چپ قرار دارد حداقل ویسکوزیته در فصل سرد سال را نشان می‌دهد.

  1. بررسی استانداردهای روغن موتور

بر روی قوطی‌های روغن مموتور استانداردهایی درج می‌شود که توجه به آن‌ها در هنگام خرید می‌تواند به شما در انتخاب بهرین نوع روغن موتور کمک کند. در ادامه به بررسی این استانداردها خواهیم پرداخت:

  • استاندارد API

استاندارد API (American Petroleum Institute) مخفف انجمن نفت آمریکا است. برای موتورهای بنزینی از حرف S و در کنار آن از حروف الفبا از A تا N استفاده می‌شود. این استاندارد برای موتورهای دیزلی از حرف C و در کنار آن از حروف A تا J استفاده می‌شود. در این استاندارد هر چه قدر حروف الفبا بالاتر باشند، کیفیت روغن موتور نیز بالاتر خواهد بود.

  • استاندارد ACEA

استاندارد ACEA (European Automobile Manufacturers Association) مخفف انجمن خودرو سازان اروپا است. اگر روغن موتوری این استاندارد را داشته باشد، روی قوطی آن نماد ACEA درج شده و در کنار آن حروف انگلیسی A تا E و اعداد ۱ تا ۸ قرار خواهد گرفت. حرف A؛ برای خودروهای بنزینی، حرف B؛ برای خودروهای سبک، حرف C؛ برای خودورهای بنزینی و دیزلی سازگار با مبدل‌های کاتالیست و حرف E؛ برای خودروهای دیزلی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارانوکس یک انتخاب هوشمند

پارانوکس؛ بهترین روغن موتور برای خودرو شما

کیفیت انواع روغن موتور به نوع مواد افزودنی آن بستگی دارد. امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روغن موتورهایی با تکنولوژی پیشرفته نانو تولید می‌شوند. جالب است بدانید استفاده از این فناوری پیشرفته تنها در انحصار ۴ شرکت برتر تولید کننده روغن موتور در جهان قرار دارد.

شل، موبیل ۱، کاسترول و پترونام سهند، ۴ شرکت برتر تولید کننده روغن موتور در جهان هستند که با استفاده از فناوری پیشرفته نانو اقدام به تولید بهترین روغن موتورهای خودرو می‌کنند. روغن موتور پارانوکس؛ محصول شرکت پترونام سهند است که با استفاده از این فناوری تولید و به بازار عرضه می‌شود.

منبع: https://petronam.co

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا