اخبار خودرو

ایران خودرو در آستانه رونمایی از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه

نیما مصلح، مدیرعامل نیرومحرکه از برنامه این شرکت برای تولید گیربکس اتوماتیک دو کلاچه در سال جاری خبر داد. او اشاره کرد که پیش از این تمرکز نیرومحرکه روی تولید گیربکس‌های دستی بود و حتی در سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۴۲۰ هزار دستگاه گیربکس تولید کردند، اما تولید گیربکس اتوماتیک در دستور کار آن‌ها برای سال ۱۴۰۳ قرار دارد و در این راستا سرمایه‌ جذب می‌کنند. به‌گفته مصلح، انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳ هم روزانه ۲ هزار دستگاه گیربکس از خطوط تولید این شرکت بیرون بیایند.

مدیرعامل نیرو محرکه همچنین اعلام کرد که با تولید گیربکس اتوماتیک به نیاز ایران خودرو پاسخ می‌دهند. به‌نظر می‌رسد گیربکس DCT هفت سرعته نیرومحرکه که قرار است در آینده نزدیک به مرحله تولید برسد، در برخی از محصولات ایران خودرو از جمله تارا و ریرا به کار خواهد رفت. ریرا به‌عنوان اولین کراس اوور تولید داخل در بهار جاری به فروش گذاشته می‌شود تا ظرف ماه‌های آتی به خریداران تحویل داده شود. با نگاهی به مشخصات فنی ریرا متوجه می‌شوید که موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ EF۷P TC، قوی‌ترین موتور تولید داخل زیر کاپوت آن قرار دارد و از لحاظ پیشرانه شبیه به دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک است.
علی‌مردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو پیش‌تر در پاییز سال گذشته از کارخانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گیربکس در چین بازدید و حتی توافقنامه‌ای را با این شرکت چینی برای طراحی و توسعه گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچه تَر ۷ سرعته امضا کرد. در گام اول این مشارکت، گیربکس دو کلاچه اختصاصی برای پلتفرم جدید ایران خودرو طراحی می‌شود تا سپس خطوط تولید آن در نیرومحرکه تاسیس شوند. نیرومحرکه به‌صورت همزمان به تولید این گیربکس خواهد پرداخت.

در همین حال، به‌تازگی خط تولید گیربکس کرمان موتور با همکاری یک شرکت معتبر اروپایی راه‌اندازی شد. کرمان موتور در این خط تولید واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم، گیربکس‌های دستی و سی‌وی‌تی تولید می‌کند و به‌واسطه آن حتی نیاز شرکت‌های خودروسازی دیگر را تامین خواهد کرد. این خط تولید که هزینه تاسیس آن ۷ میلیون دلار برآورد شده است در مرحله اول می‌تواند سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه گیربکس تولید کند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا