پیشنهاد سردبیراخبار خودرو

گاز شیرین

در فیلم‌های خارجی، تبهکاران گروگان خویش را می‌اندازند توی صندوق عقب، و فی‌الفور به‌ سرعت برق و باد از صحنه حادثه دور می‌شوند. اما در کشور ما، خوشبختانه چنین امکانی فراهم نیست. کپسول CNG کل فضای صندوق عقب را اشغال کرده. ماشین گازسوز هم که عمراً بتواند فی‌الفور به سرعت برق و باد از صحنه حادثه دور شود.

ایران با دارا بودن بیش از ۴/۵ میلیون دستگاه، بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز را دربین کشورهای جهان دارا می‌باشد. این میزان، نزدیک به ۱۵ درصد از کل خودروهای در حال تردد کشور را تشکیل می‌دهد. گاز CNG، به عنوان سوخت خودرو، دو مزیت فوق‌العاده دارد. اولا سوختی پاکیزه است و به نسبت بنزین آلودگی‌های زیست محیطی بسیار کمی دارد و ثانیاً ارزان قیمت است. با توجه به ذخایر عظیم گازی که در کشور وجود دارد، سوالی که مطرح است آن است که چرا ما اصلاً بنزین مصرف می‌کنیم؟ چرا تمام خودروهای ما گازسوز نیستند؟

مانند هر چیز خوبی، CNG هم معایب خودش را دارد:

• خودروهای گازسوز شتاب پایینی دارند و در سر بالایی‌ها به اصطلاح نفس کم می‌آورند.

• میزان استهلاک قطعات موتوری خودروهای گازسوز بالا است. CNG در فضای موتور حرارت اضافی تولید می‌کند.

• خودروهای گازسوز، صندوق عقب به‌درد بخوری ندارند . کپسول CNG بخش اعظمی از صندوق عقب را اشغال می‌کند.

نخستین جایگاه پمپ گاز، در سال ۱۳۷۴ افتتاح شده است. یعنی سی سال. سی سالی است که دارندگان خودروهای گازسوز با این مشکلات سَر می‌کنند و شرکت‌های خودروسازی اقدام موثری برای رفع این کاستی‌ها نکرده‌اند. در حال حاضر تولید خودروهای برقی و افتتاح نخستین جایگاه‌های شارژ باتری‌های برقی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته که اقدامی بسیار ارزشمند است. ما در سراسر کشور نزدیک به سه هزار جایگاه پمپ گاز داریم. با توجه به این زیرساخت گسترده، شاید رفع مشکلات طراحی و تولید خودروهای گازسوز نیز به همان اندازه ارزشمند باشد.

 

نویسنده: مهرداد وفا

نمایش بیشتر

۲۰ دیدگاه

    1. خیر ماشین‌های گازسوز در چندین کشور دیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرد

        1. دوست عزیز گازشیرین به طور عمده در سراسر جهان مورد استفاده و قابل دسترسی می باشد.درباره فاقد استاندارد، لازم به ذکر است که معیارها و استانداردهای فاقد در هر کشور ممکن است متفاوت باشد. اما درکل کشورهای مختلف برای تولید و فروش به استانداردها نظارت دارند. در ایران نیز این امر درحال اجراست.

  1. من فکر میکردم خودروهای گاز سوز هند از ما بیشتره 😏
    لطفا درباره ماشینای برقی هم مطلب بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا