آموزشپیشنهاد سردبیر

استعلام معاینه فنی خودرو چطور انجام می شود؟

همان طور که می‌دانید، سالیانه تعداد زیادی از خودروها در جاده ها و خیابان ها به دلیل وجود نقص فنی دچار حادثه و تصادف می‌شوند. این موضوع هم آسیب دیدن سرنشینان این خودرها را به دنبال دارد و هم در بسیاری از مواقع باعث خسارات جانی و مالی به افراد دیگر می‌شود که در جاده و خیابان در حال رانندگی هستند. به همین دلیل، در سال های اخیر تاکید فراوانی بر داشتن گواهی فنی خودروها از سوی نهادهای ناظر انجام می‌گیرد.

در واقع داشتن گواهی معاینه فنی به این معنا است که خودرو شما از هر نظر دارای ایمنی است و هیچ کدام از قطعات آن مورد مشکل دار یا ایرادی ندارند. البته عدم آلودگی هوا و خروج گازهای سمی و آلوده کننده از خودروها هم مورد دیگری است که در تست های مربوط به معاینه فنی مورد نظر قرار می‌گیرند. اگر پلیس راهنمایی و رانندگی در هر مکانی که در حال حرکت با خودرو باشید، استعلام معاینه فنی خودرو شما را بگیرد و جواب منفی باشد، شما را جریمه خواهد کرد.

در واقع برای این که مشمول جریمه و هزینه معاینه فنی نشوید، همواره باید نسبت به تمدید و داشتن معاینه فنی خودرو خود اطمینان داشته باشید. اگر چه این کار در ابتدا و قبل از ترس جریمه شدن، برای سلامتی شما و خودروتان اهمیت دارد.  برای این که بدانید آیا اتوموبیل شما هنوز دارای معاینه فنی است یا خیر، باید نسبت به استعلام معاینه فنی خودروتان اقدام نمایید. البته اگر خودرو شما صفر باشد، تا چهار سال نیازی به دریافت گواهی معاینه فنی ندارید و از این کار معاف هستید.

 در غیر این صورت، باید تاریخ انقضای معاینه فنی ماشین خود را دانسته و بعد از گذشت آن، نسبت به تمدید معاینه فنی اقدام نمایید. اگر کارت معاینه فنی خودروتان را داشته باشید، تاریخ انقضا آن را می‌توانید در این کارت مشاهده نمایید. اما اگر کارت در دسترس شما نباشد یا به هر حال نتوانید از آن استفاده کنید، راه های دیگری هم برای استعلام معاینه فنی خودرو شما چون استعلام معاینه فنی از پلاک وجود دارد. در ادامه به طور کامل این راه ها را به شما آموزش می‌دهیم تا در هر لحظه که بخواهید، بتوانید تاریخ معاینه فنی خود را مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه: معاینه فنی خودرو صفر

نحوه استعلام اعتبار معاینه فنی خودرو

همان طور که اشاره کردیم، برای این که افراد بتوانند از تاریخ انقضای گواهی معاینه فنی خود با خبر شوند، چندین راه متفاوت در نظر گرفته شده است و در واقع به دنبال استعلام مدت اعتبار معاینه فنی هستند. با استعلام تاریخ اعتبار معاینه فنی خودرو، بهتر می‌توان در زمان لازم برای تمدید این اعتبارنامه اقدام کرد. برخی از این روش ها نیاز به استفاده از اینترنت، داشتن گوشی های هوشمند یا لب تاب و سیستم دارند. اما روش‌های دیگری هم برای استعلام معاینه فنی خودرو در نظر گرفته شده است که این کار بدون نیاز به اینترنت و با استفاده از پیامک (استعلام معاینه فنی از طریق پیامک) یا کد یو اس اس دی ممکن است. با استفاده از این روش ها حتی افرادی که گوشی های هوشمند هم ندارند، می‌توانند با استفاده از یک گوشی موبایل ساده، نسبت به تاریخ انقضای معاینه فنی خودرو خود، آگاهی یابند. اکنون هر کدام از این روش ها و طریقه استفاده از آن‌ها را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. به نظر می‌رسد که استعلام معاینه فنی با پیامک بسیار ساده بوده و در هر شرایطی بتوان نسبت به آن اقدام کرذ.

استعلام معاینه فنی خودرو

استعلام معاینه فنی خودرو با استفاده از سایت سیمفا

این روش یکی از رایج ترین راه ها برای استعلام معاینه فنی خودرو شما است که البته برای آن نیاز به استفاده از اینترنت وجود داشته و باید از طریق گوشی هوشمند یا سیستم اقدام نمایید. برای این کار ابتدا باید وارد سامانه سیمفا به آدرس https://symfa.ir شوید که برای همین موضوع راه اندازی شده است. برای گرفتن استعلام معاینه فنی از این روش هم چنین نیاز به شماره vin خودرو خود دارید. پس از وارد شدن در سامانه سیمفا، باید شماره vin ماشین‌تان را در جایگاه مشخص شده وارد کنید. در صورتی که خودرو شما دارای گواهی معاینه فنی باشد، عبارت «گواهی معاینه‌ فنی معتبر است» نمایش داده شده و تاریخ انقضای معاینه فنی را هم به شما نشان خواهد داد. اما در صورتی که معاینه فنی اتوموبیل شما پایان یافته باشد، عبارت «هیچ گونه اطلاعاتی از معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا ثبت نشده است» نمایش داده خواهد شد.

استعلام معاینه فنی خودرو با استفاده از سایت سیمفا

استعلام معاینه فنی خودرو با پلاک

آیا استعلام معاینه فنی خودرو با پلاک ممکن است؟ روش  دیگر برای دریافت استعلام معاینه فنی خودرو شما، استفاده از سامانه پیامکی است که برای این کار تدارک دیده شده است (استعلام معاینه فنی از طریق پیامک). مزیتی که در این روش وجود دارد، استفاده از آن بدون نیاز به اینترنت یا گوشی های هوشمند است. برای فعال سازی استعلام پیامکی معاینه فنی خودرو باید عدد ۱ را به شماره ۲۰۰۸ بفرستید. البته این روش نیاز به پرداخت هزینه به ازای هر پیامک دارد و نرخ هر پیامی که به شما ارسال می‌شود، ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. اما هزینه‌ای که در صورت جریمه شدن به دلیل نداشتن معاینه فنی باید بپردازید، بسیار بیش‌تر از این مبلغ خواهد بود. این سرویس هم مربوط به سیمفا است و یکی از خدمات آن با خبر کردن صاحبان خودرو از زمان پایان معاینه فنی‌شان است. این سامانه پیامکی ۱۰ روز قبل از اتمام معاینه فنی خودرو شما، به موبایل‌تان پیامک داده و تاریخ انقضاء را یادآوری می‌کند.

کد دستوری استعلام معاینه فنی خودرو

استفاده از کد دستوری استعلام معاینه فنی خودرو راه دیگری است که شما می‌توانید با استفاده از آن نسبت به استعلام گواهی معاینه فنی خود، اقدام کنید. این مورد هم باز به سامانه سیمفا مربوط می‌شود و تنها از نظر روش استفاده با راه های دیگر تفاوت دارد. برای استعلام گرفتن از این طریق هم باید در ابتدا کد دستوری #۲۰۰۸* را شماره گیری کرده و بعد از آن گزینه ۹ را انتخاب نمایید. این گزینه مربوط به فعال کردن سامانه استعلام پیامکی معاینه فنی می‌باشد. در واقع از این به بعد مانند روش قبل عمل می‌شود و در حدود ۱۰ روز قبل از به پایان رسیدن معاینه فنی، تاریخ انقضا برای شما ارسال خواهد شد. این امکان برای شما فراهم شده است که پس از ۲۴ ساعت از انجام معاینه فنی، نسبت به استعلام آن از طریق روش های مختلف سامانه سیمفا اقدام نمایید.

استعلام معاینه فنی خودرو

کد vin چیست و باید آن را از کجا پیدا کنیم؟

این کد در واقع رشته‌ای از اعداد و حروف است که به کد شناسایی خودرو معروف می‌باشد، اگر چه تعداد زیادی از افراد ممکن است حتی از وجود آن خبر نداشته باشند. زمانی که برای گرفتن استعلام معاینه فنی خودروتان به سامانه سیمفا مراجعه می‌کنید، باید این کد را وارد نمایید. با توجه به این که امکان استعلام در این سامانه با استفاده از کدملی هنوز وجود ندارد، این روش در حال حاضر تنها راه است. این کد را از چند طریق می‌توانید به دست آورید. یکی در قسمت تقاطع شیشه جلو ماشین و بدنه و در سمت راننده است. دیگری پیدا کردن آن در قسمت میانی درب و بدنه خودرو و در سمت راننده است. این کد هم چنین در قسمت پشتی کارت مشخصات ماشین در کنار شماره شاسی اتوموبیل شما نوشته شده و به راحتی می‌توانید این کد را از این قسمت بردارید.

استعلام معاینه فنی خودرو سنگین و دوگانه سوز

اگر چه برای گرفتن معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز و ماشین های سنگین نیاز به گذراندن شرایط متفاوتی وجود دارد، اما روش استعلام آن ها تفاوتی با خودروهای عادی ندارد. برای گرفتن استعلام خودروهای دوگانه سوز و سنگین هم باید به مراکز معاینه فنی دوگانه سوز و از سامانه سیمفا استفاده نمایید. حال با توجه به امکانات و سلیقه خود، می‌توانید هر یک از روش های آن را برای استعلام انتخاب کنید. البته برای استفاده از خدمات سیمفا، جهت دریافت استعلام معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز و سنگین هم باید کد Vin ماشین را داشته و در جایگاه مربوطه وارد نمایید. در صورت داشتن یا نداشتن معاینه فنی، سامانه سیمفا با همان عبارات مربوط به خودروهای عادی که آن‌ها را بیان کردیم، این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند.

استعلام معاینه فنی خودرو

سوالات متداول در مورد استعلام معاینه فنی خودرو

  • استعلام معاینه فنی خودرو چگونه انجام می‌گیرد؟

برای اطلاع یافتن از وضعیت معاینه فنی خودرو، علاوه بر مشاهده تاریخ انقضاء آن از کارت معاینه فنی، چند راه دیگر هم وجود دارد. یکی مراجعه اینترنتی به سامانه سیمفا و دیگری استفاده از خدمات پیامکی این سامانه می‌باشد. البته خدمات پیامکی با هزینه همراه بوده و به ازای هر پیامک، ۳۰۰ تومان از شارز شما کم خواهد شد.

  • برای گرفتن استعلام معاینه فنی از سایت سیمفا، چه اطلاعاتی نیاز است؟

برای این کار نیاز به کد Vin وجود دارد که در واقع شماره شناسایی خودرو شما محسوب می‌شود. این کد از چند طریق قابل دسترسی است که مهم ترین راه آن برداشتن کد از پشت کارت مربوط به مشخصات ماشین است.

  • برای گرفتن استعلام معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز و سنگین باید چگونه عمل کرد؟

روش گرفتن استعلام این خودروها هم دقیقا مانند خودروهای عادی است و باید به سایت سیمفا مراجعه کرده و یا از خدمات پیامکی آن استفاده کنید.

  • آیا استعلام معاینه فنی با پلاک خودرو ممکن است؟

در حال حاضر استعلام معاینه فنی خودرو از طریق پلاک خودرو امکان پذیر نیست، اما ممکن است در آینده‌ای نزدیک این قابلیت هم اضافه شود.

  • چه مدت پس از انجام معاینه فنی، امکان استعلام آن وجود دارد؟

بعد از گذشت ۲۴ ساعت از انجام معاینه فنی و یا به عبارتی یک شبانه روز، امکان دریافت استعلام آن از سامانه سیمفا وجود دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا