آموزش

رفع کدری چراغ‌های خودرو

چرا باید چراغ خودرو رو شفاف سازی کنیم ؟

ماشین‌سوارها می‌دانند که بعد از گذشتن مدتی، کیفیت نورهای بالا و پایین کاهش پیدا می‌کند و نمی‌تواند مسافتی که قبلاً روشن می‌کرد را روشن کند؛ در بسیاری از موارد چراغ خودرو مشکل فنی ندارد و این مشکل به خاطر کدری و زردی چراغ است؛ راه‌حل برای رفع این مشکل شفاف کردن یا تمیز نمودن آن است! کدری چراغ علاوه بر تاثیرمنفی در زیبایی خودرو، بر دید راننده در شب تأثیر گذار است و می‌تواند بر امنیت و راحتی رانندگی تأثیرگذار باشد.

برای رفع زردی و کدری که روی چراغ خودرو قرار می‌گیرد می‌توان کارهای مختلفی انجام داد، از شستن به‌صورت دستی و یا سپردن آن به یک فرد متخصص تا با بهره‌گیری از مواد مختلف و محلول‌های آماده و دستگاه‌های شفاف‌سازی کیفیت اولیه را به آن بازگرداند. در ادامه به شرح روش‌هایی برای تمیز کردن در خانه می‌پردازیم.

۶ روش خانگی برای رفع کدری چراغ خودرو:

استفاده جوش‌شیرین و سرکه

برای انجام این کار به مقداری آب، کمی سرکه سفید، جوش‌شیرین، بطری اسپری و دستمال نیاز دارید. ابتدا مقداری جوش‌شیرین را باکمی آب و سرکه ترکیب کنید. برای انجام این روش، ابتدا باید چراغ‌های ماشین را از هرگونه خاک و زباله تمیز کنید. سپس یک پارچه نرم و تمیز را با محلول به‌دست آمده خیس کرده و به‌آرامی روی سطح چراغ‌ها به‌صورت دورانی روی چراغ‌ها بکشید تا تمیز شود.

اگر هنوز هم کدری روی چراغ‌ها برطرف نشده بود دوباره این کار را انجام دهید. این روش می‌تواند به‌طور کامل و طولانی‌مدت کدری چراغ‌های ماشین را از بین ببرد. بااین‌حال، باید توجه داشت که این روش فقط برای چراغ‌های پلاستیکی مناسب است و برای چراغ‌های شیشه‌ای مناسب نیست.

لیمو ترش

لیموترش دارای خواص شیمیایی و اسیدی است که می‌تواند به‌عنوان یک محلول پاک کننده و شفاف کننده بر روی سطح چراغ‌ها عمل کند.

قبل از هر چیز، مطمئن شوید که سطح چراغ‌ها خنک است و خودرو در محیط خنک قرار دارد. این امر به دلیل جلوگیری از تغییرات ناخواسته دما و تأثیر آن بر عملکرد لیموترش باید رعایت شود.

با استفاده از پارچه نرم و تمیز، لیموترش را به‌طور ملایم و با حرکات دایره‌ای روی سطح چراغ‌ها پخش نمایید. تلاش کنید تا به‌طور یکنواخت لیموترش را روی سطح چراغ‌ها پخش‌کنید. این کار باعث از بین بردن لکه‌ها، زنگ زدگی و کدری روی سطح چراغ‌ها می‌شود. سپس با استفاده از پارچه تمیز و نرم، سطح چراغ‌ها را به‌طور دقیق پاک‌کنید. حرکات دست را در جهت عمودی یا افقی انجام دهید تا هرگونه ذرات گردوخاک روی سطح چراغ‌ها را از بین ببرید.

نوشابه

نوشابه‌های گازدار دارای موادی به نام اسدیته هستند که می‌توانند اکسیداسیون را حل کنند و رسوبات و آلودگی‌های روی انواع سطوح فلز، کاشی، آلیاژ و پلاستیک را به‌طور کامل تمیز و پاک می‌کند. اسیدسیتریک موجود در نوشابه باعث از رفع لکه‌ها می‌شود و اسیدفسفریک موجب از بین رفتن رسوبات می‌گردد.

نوشابه نسبت به سرکه و خمیردندان عملکرد کندتری دارد اما ارزان‌تر است. برای انجام این کار شما به وسایلی ازجمله نوشابه، دستمال میکروفایبر، اسفنج، آب و شوینده نیاز دارید. توجه داشته باشید که بهتر است از نوشابه‌های رژیمی استفاده کنید چراکه هم چسبندگی کمتری دارند و هم برای تمیز کردن چراغ‌های خودرو زمان کمتری از شما خواهدگرفت.

*فراموش نکنید که اطراف چراغ را چسب بزنید که نوشابه به رنگ بدنه خودرو آسیبی وارد نکند*

سمباده و پولیش

استفاده از پولیش به‌عنوان یکی دیگر از موثرترین روش‌ها در تمیز کردن چراغ خودرو و رفع کدری آن محسوب می‌شود چراکه با استفاده از پولیش چراغ‌ها می‌توانند به حالت اولیه خود برگردند و ظاهری زیبا به خودرو شما هدیه بدهند.

برای انجام این کار شما به وسایلی ازجمله مایع شوینده مخصوص خودرو، چسب‌کاغذی، سمباده ۲۰۰ یا ۴۰۰ و سمباده نرم با تراکم ۳۰۰۰، اسفنج یا دستمال میکروفایبر و الکل نیاز دارید. قبل از شروع کار رفع کدری چراغ ماشین با پولیش فراموش نکنید که اطراف چراغ خودرو را با چسب مخصوص بپوشانید تا به رنگ بدنه خودرو آسیبی وارد نشود. در قدم بعد مایع شوینده را با مقداری آب ترکیب کرده و روی سطح چراغ بکشید تا همه آلودگی‌ها و گردوغبارها از بین برود. سپس با آب بشویید و با یک دستمال آن را خشک‌کنید.

در قدم بعد باید از سمباده استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم با استفاده از سمباده ۲۰۰ روی سطح چراغ خودرو بکشید شما باید این کار را تا جایی ادامه دهید که چراغ‌ها کاملاً تمیز و شفاف شوند و بعد که کل سطح را سمباده کشی کردید آن را بشویی  و با یک دستمال تمیز خشک‌کنید. در استفاده از سمباده نهایت دقت را داشته باشید تا از آسیب زدن و خط انداختن بر روی چراغ‌ها جلوگیری کنید.

بعد از سمباده ۴۰۰ استفاده کنید و دوباره همین مراحل را طی کنید. حال نوبت به پولیش زدن می‌رسد. در این مرحله با استفاده از دستگاه‌های مخصوص یا یک اسفنج شروع به پولیش زدن کنید.

بعدازآن مقداری آب و مایع شوینده را باهم ترکیب کنید و روی سطح چراغ بکشید. بعد از خشک‌کردن مقداری الکل را در بطری اسپری ریخته و روی چراغ‌ها اسپری کنید و بعد با یک دستمال تمیز آن را کامل پاک‌کنید.

اسپری شفاف کننده چراغ خودرو

امروزه در بازار اسپری‌های شفاف کننده بسیاری وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها به‌راحتی می‌توانید چراغ‌های خودرو خود را شفاف و تمیز کنید.

شما می‌توانید این مدل اسپری‌ها را در فروشگاه‌های لوازم خودرو پیدا کنید. استفاده از این اسپری‌ها می‌تواند کار شمارا بسیار راحت و آسان کند. فقط کافیست بعد از تهیه کردن اسپری مخصوص کمی از آن را روی چراغ‌ها اسپری کنید و پس‌ازآن به‌سرعت شاهد این خواهید بود که شیشه‌ها براق می‌شوند.

فراموش نکنید که برای تمیز کردن چراغ خودرو با الکل یا اسپری نانو، حتماً اطراف چراغ را با چسب بپوشانید تا رنگ بدنه خودرو آسیبی نبیند. هر اسپری شفاف کننده چراغ خودرو برای ۴ عدد چراغ ماشین کافیست. همچنین استفاده از دستگاه شفاف‌سازی چراغ خودرو باعث می‌شود که ماتی، زردی و کثیفی چراغ خودرو از بین برود.

خمیردندان

شاید برایتان عجیب باشد اما خمیردندان یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای تمیز کردن چراغ خودرو محسوب می‌شود. خمیردندان می‌تواند به خوبی کدری و کثیفی چراغ‌های خودرو را تمیز کنید. برای انجام این کار شما به وسایلی ازجمله آب و مایع ظرف‌شویی یا شیشه پاک‌کن، خمیردندان غیر ژله‌ای، دستمال میکرو فایبر، نوارچسب نقاشی نیاز خواهید داشت.

در ابتدا مقداری مایع را با آب ترکیب کنید و چراغ‌های جلو را با آن تمیز کنید تا همه چربی‌ها و آلودگی‌ها از بین برود. می‌توانید مقداری جوش‌شیرین هم به آن اضافه کنید.

یک مقدار کوچکی از خمیردندان را روی یک پارچه نرم یا یک قطعه پنبه قرار دهید. مطمئن شوید که خمیردندانی که استفاده می‌کنید، بدون دانه‌ها یا مواد خشک است.

بعدازآن با دستمال میکروفایبر تمیز چراغ‌ها را خشک‌کنید. توجه داشته باشید که دور چراغ‌ها را با یک چسب مخصوص بپوشانید تا رنگ بدنه خودرو آسیبی نبیند. بهتر است از خمیردندان ژله‌ای استفاده کنید.

خمیردندان را روی چراغ بمالید و بعد با استفاده از یک دستمال یا پارچه تمیز به‌صورت دورانی روی آن بکشید. یادتان باشد که از خمیردندان زیاد استفاده نکنید.

بعد از مالیدن خمیردندان، با استفاده از پارچه تمیز و مرطوب، خمیردندان را از روی چراغ‌ها پاک‌کنید. در نهایت با استفاده از پارچه خشک، سطح چراغ‌ها را به‌دقت خشک‌کنید. همه گوشه و کنارها را با یک مسواک تمیز پاک‌کنید. سپس با آب بشویید و چسب‌ها را به‌آرامی و با دقت بردارید.

نکات مهم در شفاف سازی چراخ های خودرو به روش خانگی

توجه داشته باشید که استفاده از روش‌های خانگی ممکن است برای برخی از پوشش‌های چراغ نامناسب باشد و باعث خراشیدگی یا آسیب به سطح چراغ‌ها شود. قبل از بکار بردن آنها، بهتر است به نکات دفتر جه راهنمای تولیدکننده مراجعه کنید و از تست روی یک نقطه کوچک و غیرقابل مشاهده بر روی چراغ‌ها استفاده نمایید.

همچنین استفاده از روش‌های خانگی برای رفع کدری چراغ ماشین ممکن است با دستورالعمل تولیدکننده خودروی شما تضاد داشته باشد و ضمانت‌نامه خودرو را لغو کند. بنابراین، قبل از استفاده از هر روشی برای رفع کدری چراغ ماشین، بهتر است دستورالعمل تولیدکننده خودروی خود را مطالعه کنید و نکات ایمنی و توصیه‌های آن را رعایت نمایید.

درنهایت، برای رفع کدری چراغ ماشین، مهم است علت مشکل را شناسایی کرده و سپس روش مناسب را برای رفع آن انتخاب کنید. درصورتی‌که مشکل رفع نشد، بهتر است با یک تعمیرکار ماهر یا نمایندگی خودرو تماس بگیرید تا مشکل را تشخیص داده و راهنمایی لازم را دریافت کنید. کدری چراغ ماشین براثر خراش، زنگ‌زدگی، لکه‌ها، روغن و چربی، اکسیداسیون و ذرات آلودگی روی سطح چراغ ایجاد می‌شود. بنابراین با تشخیص درست مشکل می‌توان ابزار مناسب جهت انجام این کار را انتخاب نمایید و بهترین نتیجه را به‌دست بیاورید.

همچنین، برای حفظ شفافیت چراغ‌ها، بهتر است از پوشش‌های محافظ استفاده کنید و آن‌ها را در برابر خوردگی و خط و خش محافظت نمایید و موجب برق انداختن چراغ ماشین شوید.

نویسنده: تحریریه ایرانی‌کار

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا