عمومی

مدیریت مالی در زندگی

هیچ گاه فکر نکنید که کار کردن می تواند شما را سرمایه دار کند،.این مدیریت مالی است که شما را به ثروت می رساند”

این جمله رو وارن بافت یکی از ثروتمند ترین افراد جهان که سالیان زیاد در حوزه سرمایه گذاری و .. فعالیت کرده گفته. تو هم اگر سرکار میری و زحمت می کشی اما هنوز نتونستی سرمایه زیادی برای خودت دست و پا کنی و با خواسته های خودت خیلی فاصله داری مشکل اصلیت مدیریت مالی هستش. شاید با خودت بگی که مشکل من درآمد کممه، اما همان طور که مدیریت یک شرکت ۱۰ نفره بسیار راحت تر از مدیریت یک شرکت ۱۰۰ نفرست، مدیریت درآمد کم هم راحت تر از مدیریت درآمد زیاده و تو اگر نتونی همین درآمد کم رو مدیریت کنی، درآمد زیاد رو هم نمی تونی مدیریت کنی. اگر دوست داری از طریق مدیریت مالی در زندگی خودت پیشرفت کنی و به تمام خواسته های مالی خودت برسی، با من همراه شو.

مدیریت مالی دو جنبه خیلی مهم داره: مدیریت مالی در کسب و کار، مدیریت مالی در زندگی که در این مقاله بیشتر حواس ما روی مدیریت مالی در زندگی هستش.

مدیریت مالی به چه معناست؟

مدیریت مالی معنای استفاده اثر بخش از منابع برای کسب سود بیشتر هستش. این تعریف مدیریت مالی خیلی رسمی هستش اما مدیریت مالی در زندگی از سه قسمت تشکیل میشه:

۱-کسب درآمد

۲-حفظ پول

۳-رشد پول

در مدیریت مالی ما سعی می کنیم که پولی که به دست میاریم رو در ابتدا حفظ کنیم و اجازه ندیم که در اثر مسائل مختلفی مثل خرج های بیهوده و اضافی این پول از دست بره. در نهایت پس از اینکه تمام هزینه های مورد نیازمون رو از درآمدمون کم کردیم پول کافی برای سرمایه گذاری کردن و تفریح کردن داشته باشیم. در ادامه یه راهکار بهت میدم که بتونی از طریق اون سرمایه خودت رو به بهترین شکل مدیریت کنی.

ایجاد ۵ حساب برای مدیریت مالی:

هر مقدار پولی که در میاری رو در ۵ حساب قرار بده. این کار بهت کمک می کنه که بهتر روی پولت کنترل داشته باشی.

حساب اول: هزینه های جاری

یکی از حساب هایی که برای خودت باز می کنی باید مرتبط به هزینه های جاری باشه. همون روزی که حقوق ماهیانه خودت رو دریافت می کنی، هزینه های جاری یک ماهت رو حساب کن. هزینه رفت و آمد، هزینه خورد و خوراک، پوشاک، باشگاه ورزشی و هزینه اجاره خونه و ….، هر مبلغی که به دست اومد از پول اصلی خودت کم کن و در این حساب بریز. این کار بهت کمک می کنه که روی خرج و مخارج خودت کنترل بیشتری داشته باشی.

حساب دوم تفریح:

برای اینکه حالت خوب باشه و انرژی داشته باشی برای ادامه مسیر، باید حال کودک درون خودت رو خوشحال کنی. این بچه هم فقط با تفریح خوشحال میشه. مطمئن باش اگر حال کودک درونت خوب باشه، شب ها تا دیر وقت بیدار می مونی و کار می کنی و صبح ها هم زود از خواب بیدار میشی. اگر مجردی هر ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد درامدت و اگر متاهلی هر ماه ۵تا۱۰ درصد درآمدت بسته به هزینه های جاری رو به این قسمت اختصاص بده. هرکاری که حالت رو خوب می کنه انجام بده. یادت باشه این قسمت مختص به خودت و هرکاری که حال تو رو خوب می کنه باید انجام بدی و به دیگران نباید کاری داشته باشی.

حساب سوم:بخشش

بخشیدن به دیگران باعث افزایش احساس ارزشمندی و به دنبال اون، افزایش اعتماد به نفس میشه. از طرفی باعث حل شدن قسمت کوچکی از مشکلات دیگران هم میشه. پس هر ماه باید بخشی از پولتون رو به بخشش اختصاص بدید.

اگر مجردید ۱۰ درصد و اگر متاهل هستید ۵ تا ۱۰ درصد از درآمدتون رو ببخشید.

بین ۱۰تا ۲۰ درصد از پولی که پس از حساب کردن هزینه های جاری برات می مونه رو باید به بخشش و تفریح اختصاص بدی.

حساب چهارم: سرمایه گذاری کم ریسک:

آموزش دیدن یکی دیگه مسائل مهمی هستش که اگر به درستی انجامش بدید باعث میشه که خودتون رو به بهترین شکل خودتون رو رشد بدید و پس از مدت کوتاهی به یک متخصص تبدیل بشید و ناخودآگاه باعث رشد قسمت کسب درآمد در مدیریت مالی میشید. وام مسکن، آموزش دیدن، تبلیغات برای کسب و کار مثال هایی از سرمایه گذاری کم ریسک هستند.

حساب پنجم:

این قسمت یکی از مهم ترین قسمت های مدیریت مالی هستش که باید برای اون مقدار کافی بودجه اختصاص بدید. اگر مجردید بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و اگر متاهل هستید به دلیل زیاد بودن هزینه های جاری ۱۰ تا ۳۰ درصد از پولتون رو به سرمایه گذاری پر ریسک اختصاص بدید. سرمایه گذاری پر ریسک نیاز به دانش داره. برای مثال اگر شما دانش سرمایه گذاری رو داشتید و ۶ ماه قبل دوج کوین خریداری می کردید، امروز سرمایه شما ۱۲۰ برابر میشد. به عبارتی اگر شما ۲ میلیون تومان سرمایه گذاری می کردید، امروز ۲۴۰ میلیون تومان پول داشتید. اگر دانش سرمایه گذاری در بازار های مالی رو بلد باشی، می تونی این فرصت ها رو شناسایی کنی. پس هر چه سریع تر سرمایه گذاری رو آموزش ببین تا بتونی راحت تر درآمدت رو رشد بدی. راه اندازی کسب و کار جدید یکی دیگر از مثال ها برای سرمایه گذاری پر ریسک هستش. اگر بتونی یک شغل جدید در کنار کارت ایجاد کنی، درآمدت خیلی رشد میکنه. بسترهایی مثل اینستاگرام باعث شده که اگر مغازه هم نداشته باشی به بهترین شکل کسب و کار شخصی خودت رو راه اندازی کنی.

تکنیک پول نقد:

در بحث مدیریت هزینه های جاری یک تکنیک بسیار مهم وجود داره که بهت کمک می کنه از مبلغی که حساب کردی کم تر خرج می کنی. کاریزما داشته باشید . خیلی از کسانی که برای هزینه های جاری خودشون باز می کنند، اواخر ماه حسابشون خالی میشه. دلیلش اینه که تحت تاثیر عوامل مختلف احساسی میشن و کالایی می خرن که بهش نیاز ندارن. برای که این اتفاق برات نیوفته بهت پیشنهاد می کنم برای هزینه های خورد مثل خورد و خوراک و…، کارت همراهت نباشه و به جاش پول نقد تو جیبت باشه. اینطوری بیشتر از یک مقدار نمی تونی خرج کنی و از طرفی وقتی با پول نقد حساب می کنی، اعتماد به نفست بیشتر میشه.

شاید اولش رعایت کردن این نکات سخت باشه ولی وقتی سه تا چهار ماه این کار رو انجام بدی و نتیجه اون رو ببینی،‌ خیلی با اشتیاق بیشتری این کار رو انجام میدی. تو این مقاله مدیریت مالی در زندگی رو بررسی کردیم. اگر صاحب کسب و کاری و یا شغلت مدیر مالی هستش بهت پیشنهاد می کنم مقاله مدیرت مالی رو در وبسایت ماهان تیموری بخونی. تازه کلی مقاله و آموزش رایگان در زمینه آموزش سرمایه گذاری داره که می تونی از اون برای یادگیری سرمایه گذاری استفاده کنی.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا