آموزش

نکاتی درباره نحوه صحیح نگهداری از خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی از دو یا چند منبع انرژی، جهت حرکت استفاده می‌کنند. خودروهای دارای موتور درون‌سوز که به‌وسیله بنزین شروع به حرکت می‌کند، اما خودروی برقی یا الکتریکی، انرژی موردنیاز خود را از باتری‌های با ولتاژ بالا تأمین می‌کنند. و دراین‌بین سوخت موردنیاز خودروهای هیبریدی از دو طریق بنزین و باتری تأمین می‌شود.

استفاده از دو منبع انرژی مختلف برای یک خودرو، موجب پیچیده‌ترشدن اتومبیل می‌شود و خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی نیز پیچیده‌ترین نوع در بین خودروهای دوگانه‌سوز هستند؛ به همین دلیل، انجام امور مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی، دشوارتر است. سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات اساسی خودروهای هیبریدی، باید توسط تعمیرکاران ماهر انجام شود؛ چراکه در غیر این صورت، خسارات بسیاری به این‌گونه خودروها وارد می‌شود و حتی ممکن است جان سرنشینان در مخاطره قرار گیرد.

با سهمیه‌بندی بنزین این روزها استقبال از خودروهای هیبریدی و گازسوز در بازار افزایش داشته و علاوه برافزایش قیمت آنها در بازار، خریدوفروش بهتری را نیز این روزها تجربه می‌کند. در خودروهای معمول با موتور درون‌سوز بنزینی، انرژی موردنیاز برای حرکت خودرو، توسط سوختن بنزین در موتور بنزینی تأمین می‌شود.

در خودروهای برقی، نیروی برق ایجادشده به کمک مجموعه‌ای از باتری‌ها، موتور الکتریکی را فعال کرده و نیروی رانشی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند اما خودروهای هیبریدی مجهز به هر دو نوع موتورهای ذکرشده هستند و درواقع بیش از یک نوع پیشرانه برای حرکت و کاردارند..

معمولاً خودروهای هیبریدی با (Hybrid کلمه هیبرید) خودروهای برقی اشتباه گرفته می‌شوند؛ در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی مکمل یکدیگرند. این در صورتی است که خودروهای برقی فقط موتور الکتریکی دارند.

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی معمولاً کوچک‌تر است. کوچک بودن موتور بنزینی به این معنی است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، سبک‌تر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتوربرقی خودروی هیبریدی می‌آیند. این در صورتی است که موتورهای حجیم‌تر، سیلندرهای بزرگ‌تر دارند و درنتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و لذا مصرف سوخت بالاتر می‌شود.

اما تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی چه تفاوتی دارد؟ مالک خودروی هیبریدی باید به چه نکاتی هنگام انجام سرویس‌ها و تعمیرات توجه داشته باشد؟ در ادامه مطلب، به این دو پرسش و سؤالات دیگر در مورد تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی پاسخ می‌دهیم و نکاتی را پیرامون این مساله برای شما بازگو خواهیم کرد.

هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی و نسخه‌های درون‌سوز

هزینه‌های تعمیر و نگهداری از خودروهای هیبریدی برخلاف تصور عموم سنگین نبوده است. باید به این نکته توجه داشت که خودروهای هیبریدی، پیچیده هستند؛ اما این پیچیدگی، به دلیل استفاده از فناوری سطح بالا به وجود آمده است.
استفاده از یک موتور الکتریکی در کنار موتور احتراق داخلی، سبب شده تا فشار کمتری به موتور احتراق داخلی وارد شود و کارکرد پیشرانه درون‌سوز کاهش یابد؛ به همین دلیل، استهلاک موتورهای درون‌سوز در خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی کمتر است؛ علاوه‌ بر آن، قطعات الکتریکی نیازی به روان کار ندارند؛ ازاین‌رو، لوازم مصرفی کمتری را برای سرویس خودروی هیبریدی نیاز دارید. در یک مقایسه کلی باید گفت که هزینه سرویس خودروهای هیبریدی به دلیل فناوری بالای به‌کاررفته در ساخت آن‌ها است؛ درحالی‌که هزینه سرویس خودروهای درون‌سوز به دلیل تعدد دفعات سرویس و لوازم مصرفی، ایجاد می‌شود.

نکات نگهداری خودروهای هیبریدی که باید به آن‌ها خیلی زیاد توجه کرد

۱) عدم شتاب‌گیری‌های سریع

برخی از تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی، ماژول ویژه‌ای جهت افزایش طول‌عمر باتری درنظر می‌گیرند. این ماژول‌ها وظیفه کنترل مقدار شارژ باتری‌ها را برعهده دارد. درصورتی که باتری خودروی هیبریدی نزدیک به اتمام شارژ (شارژ کامل) باشد به‌صورت خودکار با وارد مدار نمودن موتور بنزینی جهت شارژ باتری‌های خودرو، مانع از دشارژ کامل باتری و کاهش طول‌عمر آن می‌گردد. براین اساس تقریبا تمامی خودروهای هیبریدی از رسیدن باطری به شرایط کاملاً پر و یا کاملاً خالی محافظت می‌کنند. کتابچه راهنمای خودرو خود را برای اطلاع از سطح شارژ باطری مطالعه کنید.

در طول زمستان خودروی هیبریدی خود را در پارکینگ نگه‌دارید، تا آن را از بدترین هوای سرد مصون نگه‌دارید.

۲) عدم رانندگی با سرعت‌های بالا

رانندگی در سرعت‌های پایین و مطمئنه علاوه برافزایش ایمنی، مانع از فشار بیش‌ازحد موتورها شده و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

۳) سرویس‌های دوره‌ای را فراموش نکنید

اهمیت سرویس‌های دوره‌ای به‌اندازه کافی روشن است مخصوصاً اگر خودرویی تازه نیز وارد بازار شده باشد.

۴) کنترل مرتب موتورها

به‌طور مرتب هر دو موتور را بررسی نموده و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک به مکانیک مراجعه نمایید. لازم به ذکر است ازآنجاکه در خودروهای هیبریدی، هر دو موتور به همدیگر کمک می‌نماید لذا سرعت فرسودگی و پیری موتورها نسبت به خودروهای معمولی کمتر است.

۵) استفاده از تایرهای مناسب

تنظیم فشار باد لاستیک‌ها و استفاده از تایر مناسب، در کاهش مصرف سوخت بسیار مهم است. همچنین مقاومت چرخشی خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی کمتر بوده و ازاین‌رو انتخاب تایر مناسب، در خودروهای هیبریدی اهمیت بیشتری نسبت به خودروها معمولی دارد

نحوه صحیح نگهداری

۱) استفاده از باطری

اگر باطری شما به‌طور کامل شارژ شود، به‌سرعت فرسوده می‌شود!! به‌طور مشابه، اگر باطری شما به‌طور کامل و یا تقریباً خالی شده است، بر هزینه‌های شما تأثیر منفی خواهد داشت. مراقب اندازه باطری خود باشید.

برخی از تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی این واقعیت را در طراحی خود لحاظ کرده‌اند. و از رسیدن باطری به شرایط کاملاً پر و یا کاملاً خالی محافظت می‌کنند. کتابچه راهنمای خودرو خود را برای اطلاع از سطح شارژ باطری مطالعه کنید.

در وضعیت باطری اتومبیل خود رانندگی کنید. اکثر خودروهای هیبریدی بین ۱۶ تا ۵۵ کیلومتر به‌طور انحصاری بر روی باطری الکتریکی قبل نیاز به انتقال به موتور بنزینی، مجاز هستند. سعی کنید در فواصل کوتاه رانندگی کنید تا استفاده از هیبرید خود را به حداکثر برسانید.

در طول زمستان خودروی هیبریدی خود را در پارکینگ نگه‌دارید، تا آن را از بدترین هوای سرد مصون نگه‌دارید.

۲) رانندگی درست و مؤثر

اکثر رانندگان خودروهای هیبریدی میگویند که برای استفاده حداکثری از امکان هیبرید خودرو باید رانندگی درست را دوباره یاد بگیریم. درحالی‌که تماشای عقربه‌های کنترل سرعت و استفاده از کروز کنترل در رانندگی اتومبیل‌های معمولی کار مهمی نیست، اما اینها جنبه‌های حیاتی رانندگی خودروهای هیبریدی است.
اگر کروز کنترل ندارید سرعت خود را ثابت نگه‌دارید. ثابت نگه نداشتن سرعت باعث کاهش جایگزینی انرژی و موجب هدر رفتن آن می‌شود. سرعت ثابت بیشترین انرژی برای خودروی هیبریدی شماست.

۳) تعویض به‌موقع قطعات

راننده به‌محض سوختن چراغ‌ها متوجه می‌شود و سوختگی چراغ امری عادی و طبیعی می‌باشد و درعین‌حال هزینه‌بردار نیست. رانندگی با چراغ سوخته می‌تواند دید شمارا با مشکل مواجه سازد و خطر تصادف را برای شما به وجود آورد که این آسیب به‌مراتب خطرناک‌تر از تعویض قطعه می‌باشد.

از دیگر عوامل مهم نگهداری در خودروهای هیبریدی به چند نمونه ذیل می‌شود اشاره کرد:

  1. اهمیت خنک‌کنندگی را به یاد داشته باشید
  2. به تعمیرکار متخصص و ماهر مراجعه نمایید
  3. از روغن‌موتور با ویسکوزیته مناسب استفاده نمایید
  4. از فواصل تعویض روغن اطلاع پیدا کنید

منبع خبر: تحریریه ایرانی‌کار

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا