پیشنهاد سردبیرآموزش

پرداخت عوارض خودرو تهران من و نحوه استعلام

طبق قانون برای افراد دارنده خودرو چند نوع عوارض در نظر گرفته می‌شود که باید نسبت به پرداخت آن‌ها توسط مالک اقدام شود. این عوارض به طور کلی شامل عوارض آزادراه، عوارض شهرداری و جدیدا عوارض طرح های ترافیک و طرح آلودگی هوا می‌شوند. یکی از این عوارض که مربوط به آزادراه‌ها است،‌ به صورت حضوری و در هنگام عبور و مرور از آزادراه‌ها گرفته می‌شود. اما عوارض دیگر را هم می‌توان به صورت حضوری با مراجعه به شعب پلیس و هم به صورت غیرحضوری پرداخت نمود. یکی از متداول ترین راه هایی که برای پرداخت این عوارض مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از سامانه تهران من است. این سامانه که چند سالی است از فعالیتش می‌گذرد، خدمات زیادی را به کاربران ارائه می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخت عوارض است. در ادامه به طور مفصل پرداخت عوارض خودرو تهران من و نحوه استعلام از عوارض و بدهی های موجود را توضیح می‌دهیم.

عوارض شهرداری خودرو تهران من

یکی از مهم ترین عوارضی که برای خودرو شما در نظر گرفته می‌شود، عوارض مربوط به شهرداری است. این عوارض در واقع به منظور هزینه‌ای برای استفاده از خیابان‌ها و جاده‌ها در نظر گرفته شده است. عوارض شهرداری برای هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است و در بازه زمانی یک ساله محاسبه می‌شود. این هزینه به طور تقریبی یک هزارم قیمت خودرو در طول سال در نظر گرفته می‌شد؛ البته این مبلغ در حال حاضر حدود ۵۰ درصد افزایش هم پیدا کرده و به ۱.۵ هزارم قیمت خودرو رسیده است. بنابراین طبق روشی که برای محاسبه عوارض شهرداری در نظر گرفته شده است، هر چه خودرو گران قیمت تری داشته باشید، باید هزینه بیش تری را به عنوان عوارض شهرداری بپردازید. یکی از راه های بسیار ساده و راحت، استفاده از سامانه تهران من برای پرداخت عوارض شهرداری است.

البته خیلی از افراد به راحتی حاضر به پرداخت این عوارض نیستند و تا جایی که مجبور نشوند مقاومت می‌کنند. اما راه گریزی از پرداخت عوارض شهرداری وجود ندارد و در صورتی که ماشین‌تان به پارکینگ برود یا قصد فروش آن را داشته باشید، باید این عوارض را به طور کامل تسویه کنید. با توجه به این که در صورت پرداخت نکردن به موقع این عوارض، مشمول جریمه دیرکرد هم خواهید شد، بهتر است در پایان هر سال عوارض خودروتان را بپردازید. برای پرداخت این دسته عوارض خودرو در سامانه تهران من، باید از بخش منو قسمت عوارض و طرح ترافیک را انتخاب کرده و از آن جا نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام نمایید. اگر چه راه های دیگری هم برای تسویه کردن این عوارض وجود دارد، اما با استفاده از سامانه تهران من این کار به سرعت و به راحتی قابل انجام است.

همین طور بخوانید: بازیابی رمز عبور تهران من

پرداخت عوارض طرح ترافیک در سامانه تهران من

یکی دیگر از عوارضی که باید پرداخت نمایید، عوارض مربوط به طرح های ترافیک و طرح آلودگی هوا است. این طرح‌ها هم که چند سالی است جایگزین طرح زوج و فرد شده‌اند، نیاز به کسب مجوزهای لازم برای تردد در محدوده خود دارند. به هر خودرو سهمیه خاصی برای تردد در محدوده طرح ترافیک تعلق می‌گیرد که برای تردد بیش تر از ان باید عوارضی را پرداخت کنند. هم چنین اگر خودرویی بدون داشتن مجوزهای لازم در محدوده طرح ترافیک یا آلودگی هوا تردد کند، جریمه خواهد شد و باید این جریمه را هم اضافه بر عوارض طرح ترافیک بپردازد. هم پرداخت عوارض و هزینه های تردد در محدوده طرح ترافیک و هم پرداخت جریمه آن از طریق سامانه طرح ترافیک امکان پذیر است.

در واقع سامانه تهران من یکی از بهترین و رایج ترین راه‌ها برای پرداخت عوارض مربوط به طرح ترافیک است. برای پرداخت این عوارض ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در این سامانه شده و حساب خود را شارژ کنید. در ادامه از طریق منو، بخش طرح ترافیک و عوارض را انتخاب می کنید. از این قسمت می‌توانید روزهایی که قصد حرکت دئر طرح ترافیک را دارید رزرو کرده و عوارض و هزینه آن را هم به طور مستقیم از حساب شهروندی خود در این سامانه پرداخت نمایید. البته اگر این کار را هم انجام نداده و بابت آن جریمه شده‌اید، می‌توانید هم عوارض و هم جریمه را از این طریق بپردازید. اما بهتر است همیشه حساب شهروندی خود در سامانه «تهران من» را شارژ کنید تا در صورت تردد در محدوده این طرح‌ها هم عوارض به طور خودکار پرداخت شوند.

پرداخت عوارض خودرو تهران من

استعلام عوارض خودرو تهران من

با توجه به این که چند نمونه عوارض برای خودرو شما در نظر گرفته شده که باید نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کنید، ممکن است از میزان آن‌ها اطلاع نداشته باید. برای آگاهی از میزان عوارض و بدهی های خود که باید پرداخت کنید، می‌توانید از طریق سامانه تهران من نسبت به استعلام عوارض خودرو اقدام نمایید. برای این کار باید ابتدا وارد حساب خود در این سامانه شده و از داشبرد آن، در قسمت‌ عوارض و بدهی‌ها، از مجموع عوارضی که باید بپردازید اطلاع پیدا کنید. در این سامانه هم می‌توانید از میزان بدهی های مربوط به عوارض شهرداری خودروتان اطلاع یافته و هم عوارض و جرائم مربوط به طرح های ترافیک را مشاهده نمایید. پس در صورتی که قصد پرداخت بدهی‌ها و عوارض مربوط به خوروتان را داشته اما از میزان و مبلغ آن‌ها اطلاع ندارید، می‌توانید نسبت به استعلام عوارض خودرو خود در سامانه تهران من اقدام نمایید.

از دست ندهید: تعویض پلاک خودرو

نحوه پرداخت عوارض خودرو در تهران من

برای پرداخت عوارض خودرو از طریق سامانه تهران من، باید در ابتدا نسبت به شارژ حساب خود اقدام نمایید. شارژ کردن حساب شهروندی‌تان یا همان حساب موجود سامانه تهران من، کاری ساده بوده و از طریق قسمت منو، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. همان طور که به صورت کوتاه اشاره کردیم، برای پرداخت عوارض مربوط به طرح های ترافیک و آلودگی هوا، شارژ بودن حساب شما کافی است؛ در این صورت هر بار که در محدوده این طرح‌ها تردد می‌کنید، به طور خودکار عوارض آن از حساب شما کسر شده و دیگر جریمه دیرکرد به آن تعلق نمی‌گیرد. اما برای پرداخت عوارض مربوط به شهرداری موضوع کمی متفاوت است و این مبلغ به طور خودکار از حساب شما کسر نخواهد شد. برای پرداخت این نوع عوارض، اگر حساب‌تان به میزان کافی شارژ باشد، باید از قسمت منو، بخش عوارض و بدهی‌ها را انتخاب کرده و نسبت به تسویه آن‌ها اقدام کنید.

پرداخت عوارض خودرو تهران من

سوالات متداول در مورد پرداخت عوارض خودرو تهران من

  • پرداخت چه نوع عوارضی از طریق این سامانه امکان پذیر هستند؟

به طور کلی سه نوع عوارض برای خودرو شما وجود دارد که شامل عوارض آزادراه، عوارض مربوط به طرح های ترافیک و آلودگی هوا و عوارض شهرداری می‌شوند. عوارض آزاد راه که باید به صورت حضوری و در هنگام تردد پرداخت شوند، اما پرداخت دو مورد دیگر به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه های اینترنتی امکان پذیر است. شما می‌توانید هر دو این عوارض را با استفاده از سامانه «تهران من» به راحتی پرداخت کنید.

  • گرفتن استعلام عوارض در سامانه تهران من به چه صورت است؟

برای آگاهی از میزان عوارضی که باید بپردازید و هم چنین جرایمی که برای دیرکرد این عوارض در نظر گرفته شده است، می‌توانید از طریق منو سامانه «تهران من» و بخش عوارض و بدهی‌ها اقدام نمایید.

  • عوارض سالیانه خودرو تهران من به چه شکل پرداخت می‌شوند؟

عوارض سالیانه در واقع همان عوارض شهرداری هستند که نحوه پرداخت آن‌ها را به طور کامل بیان کردیم. با توجه به این که این نوع عوارض هر سال یک بار برای خودرو شما اعمال شده و باید آن‌ها را بپردازید، به آن‌ها عوارض سالیانه خودرو هم گفته می‌شود.

  • نحوه پرداخت عوارض خودرو در سامانه «تهران من» به چجه صورت است؟

برای پرداخت این عوارض ابتدا باید حساب کاربری خود را شارژ کرده و سپس کار تسویه عوارض را انجام دهید. شارژ کردن حساب شهروندی‌تان در این سامانه بسیار ساده بوده و از طریق منو می‌توانید گزینه مورد نظر برای این کار را مشاهده نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا