اخبار خودرو

لیست ا‌ستانداردهای اجباری خودروهای داخلی

مطابق ابلاغیه شورای عالی استاندارد، تا پایان تیرماه امسال باید تمام استانداردهای اجباری در خودروها رعایت شود، در غیر این صورت سازمان استاندارد از شماره‌گذاری خودروهای تولید داخل فاقد استانداردهای جدید جلوگیری می‌کند. براساس ابلاغیه الزام اجرای استانداردهای تعلیقی خودروی شورای عالی استاندارد ایران، شرکت‌های خودروساز باید ۷ استاندارد تعلیقی را تا پایان تیرماه امسال اجرایی کنند.
البته در دی‌ماه سال گذشته نامه‌ای از سوی وزارت صمت به شرکت‌های خودروسازی در خصوص اجرایی شدن بند ۴ مصوبه ۱۱۵ شورای عالی استاندارد مبنی بر زمان‌بندی مورد توافق این وزارتخانه و سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای تعلیقی ارسال شده بود. بر این اساس، مهلت اجرای استاندارد تعلیقی، پایان تیرماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد و مقرر شد بعد از این تاریخ سازمان استاندارد از شماره‌گذاری خودروهای تولید داخل فاقد استانداردهای جدید جلوگیری کند. استانداردهای جدید در خودروهای سواری و تجاری مجموعا شامل ۹ مورد است.

برای اجرای دو استاندارد جدید چراغ روشنایی در روز و چراغ اتوماتیک برای برخی گروه‌های خودرویی تا پایان اسفند ۱۴۰۱ و برای برخی دیگر تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ و برای ۷ استاندارد نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، حفاظت از عابر پیاده، کنترل پایداری در ترمز‌گیری، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری پیشرفته و استحکام کابین تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ از سوی سازمان ملی استاندارد مهلت داده شد. لیست آپشن‌های اجباری جدید خودروها شامل دی‌لایت و پوزیشن‌لایت، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی، هشدار انحراف از مسیر، استحکام کابین، حفاظت از عابر پیاده، چراغ اتوماتیک یا اتولایت، نشانگر فشار باد تایر، نشانگر تعویض دنده و کنترل پایداری می‌شود. درحال‌حاضر خودروسازان تعدادی از محصولات خود را به برخی از این آپشن‌ها مجهز کردند که همین موضوع سبب افزایش قیمت محصولات شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا