اخبار خودرو

ریسک سرمایه‌گذاری در بازار خودرو

پس از حملات موشکی اسرائیل به ایران، بازار خودرو پس از مدت‌ها رکود و ثبات قیمتی، کار خود را ریزشی آغاز کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان بی‌ثباتی سیاسی و منطقه‌ای موجب شده است سرمایه گذاران ریسک کمتری را متحمل شده و برای خرید و فروش خودرو دست نگه دارند.

بعد از حمله بامداد شنبه رژیم صهیونیستی به کشورمان، بازارهای مختلف شرایط غیرمنتظره‌ای را تجربه کردند؛ تابلو بورس سبزپوش شد و روند کاهشی قیمت دلار، سکه و طلا نیز آغاز شد که بر بازار خودرو نیز تاثیر گذاشت.

در واقع در مدتی که اخبار و ابهاماتی در مورد جنگ ایران و اسرائیل بر بازارها حاکم بود، بازار خودرو با تداوم رکود شدید در معاملات همراه بود اما به دنبال سطح حمله اسرائیل، بازارهای مختلف واکنش مثبتی از خود بر جای گذاشتند و پس از آن که قیمت دلار نزولی شد، بازار خودرو هم متأثر از آن به سمت افت بها حرکت کرد به طوری که قیمت خودرو هم در آغاز این هفته ریزشی شد.

با این حال فعالان بازار، وضعیت قیمت‌ها در بازار امروز را پس از یک دوره کوتاه نوسانی، همچنان نزولی اعلام می‌کنند؛ بازاری که به‌رغم عقب نشینی اغلب محصولات مونتاژی و داخلی، همچنان در تعداد معدودی افزایشی و برخی نیز با ثبات قیمت همراه است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون با وجود برخی نوسانات در ابتدای هفته، کماکان خرید و فروش خودرو در بازار متوقف است و اغلب سرمایه گذاران در این بازار ترجیح می‌دهند به جای بازار خودرو به سمت دیگر بازارهای سرمایه‌ای حرکت کنند تا ریسک کمتری را متحمل شوند.

در همین حال برخی فعالان بازار معتقدند چشم‌انداز افزایش تنش از بازار خودرو رخت بسته و در این هفته معامله‌گران با خوش‌بینی بیشتری در بازار حاضر شده‌اند. در واقع به باور آن ها به دنبال روند شماره گذاری و میزان عرضه کارخانه و بازار در روزهای اخیر تعداد فروشندگان در بازار هم افزایش یافته است و احتمالاً این اتفاق بر سرعت افت قیمت خودرو تأثیر خواهد گذاشت.

و حالا در چنین شرایطی که بسیاری از شرکت‌های داخلی فروش اقساطی خود را آغاز کرده‌اند بسیاری از کارشناسان بازار، وضعیت کنونی را فرصت مناسبی برای خرید خودرو می‌دانند که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا با آرامش بیشتری تصمیم بگیرند.

نکته‌ حائز اهمیت و مورد تاکید تحلیلگران، افزایش تدریجی قیمت دلار است که هر روز در کانال جدیدی قرار دارد و این افزایش قیمت دلار می‌تواند به تدریج بر قیمت محصولات مختلف بازار خودرو تاثیر بگذارد.

البته بازار خودرو در ماه‌های اخیر نشان داد که به‌رغم روند رو به رشد و گاه نوسانی در نرخ ارز، چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است اما در هفته جاری با کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افت نرخ دلار تا حدودی انتظارات در بازار خودرو تغییر کرده است.

در این زمینه سعید موتمنی، کارشناس و فعال بازار خودرو گفت: در صورتی که واردات خودرو شتاب بیشتری بگیرد و عرضه خودرو و صدور فاکتور از سوی خودروسازان صعودی و تحویل‌ها به موقع انجام شود، فاصله قیمتی در بازار خودروهای داخلی و وارداتی کمتر شده و نوسانات ارزی نمی‌تواند تاثیری بر بازار خودرو و قیمت بگذارد.

به گفته وی در این مدت که منطقه درگیر تنش است، بازار خودرو در رکود مطلق قرار داشت و بسیاری از خودروهای مونتاژی زیر قیمت کارخانه فروخته می‌شد اما با کاهش تنش‌ها و افزایش عرضه خودرو، مسلما شاهد جنب و جوش در بازار و آرامش نسبی در قیمت‌ها خواهیم بود و بازار از رکود خارج خواهد شد.

این فعال بازار خودرو در خصوص قیمت های امروز بازار خودرو گفت: در محصولات ایران‌خودرو، پژو پارس در کانال ۷۰۰ میلیون و پژوپارس تی.یو۵ مبلغ ۹۰۰میلیون تومان است و در دو هفته اخیر اختلاف قیمتی نداشته است. پژو ۲۰۷ فرمان هیدرولیک دنده‌ای در کانال ۷۱۵ تا ۷۲۰ میلیون تومان، ۲۰۷ سقف شیشه‌ای ۸۰۰ میلیون و پژو ۲۰۷ اتومات نیز حدود یک میلیارد تومان است. تارا دنده‌ای ۸۰۰ میلیون، تارا اتومات ۹۶۰ میلیون و هایما ایکس ۷ نیز یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان است.

در محصولات سایپا، کوئیک معمولی ۴۱۸ تا ۴۲۰ میلیون تومان و کوئیک اتومات ۵۵۵ میلیون تومان است. شاهین دنده‌ای نیز ۷۵۰ میلیون تومان است.

قیمت محصولات مونتاژی نیز در بازار اغلب به کف قیمت رسیده و یا زیر قیمت شرکت فروخته می‌شود به عنوان مثال قیمت اکثر محصولات مدیران‌خودرو به کف رسیده و بعضا ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون زیر قیمت شرکت معامله می‌شود. در محصولات گروه بهمن نیز آن دسته از خودروهایی که فاکتور نمی‌شوند، فاصله قیمتی با قیمت مصوب شرکت دارند.

در بازار قیمتی خودروهای وارداتی نیز شاهد اختلاف قیمت فاحش در برخی مدل‌ها هستیم که عمدتا مربوط به خودروهایی است که فاکتور نمی‌شود اما اکثرا به کف قیمتی رسیده‌اند. برای نمونه کرولا مدل ۲۰۲۳ که حدود۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون فاکتور می‌شود در بازار ۲میلیارد و ۵۸۰ میلیون است، این اختلاف قیمت در حالی به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است که سابق بر این ۸۰۰ میلیون تومان بود.

منبع خبر: پرشین خودرو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا