پیشنهاد سردبیر

بازگشت رقابت

در حال حاضر، خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌گردد و خرید خودرو، روشی است برای جلوگیری از کاهش ارزش پول و نقدینگی. در چنین حالتی، هر خودرویی با هر کیفیتی که به بازار عرضه شود، صف طویلی از متقاضیان برای خرید آن تشکیل می‌شود. در این وضعیت صحبت از بازار رقابتی خودرو موضوعیت چندانی ندارد. اما به پیش بینی کارشناسان، این وضعیت دستخوش تغییر خواهد شد و این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های پیش رو، شاهد بازگشت تدریجی رقابت به بازار خودرو و خروج سرمایه‌های سرگردان از این بازار باشیم. شواهدی که بر این امر مترتب است می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • جهشی که طی سال گذشته در نرخ برابری ارزهای خارجی به وقوع پیوست، در حال حاضر به یک ثبات نسبی رسیده است. تجربه نشان داده که پس‌از هر جهش، نرخ ارز برای یک‌دوره ۲ تا ۳ ساله دچار نوسان‌های بسیار اندکی خواهدبود.
  • قیمت انواع خودروهای سواری طی ماه اخیر بین ۴۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است.
  • بسیاری از افرادی که در طرح یکپارچه عرضه خودرو اقدام به بلوکه کردن حساب کرده بودند، به دلیل سیر نزولی قیمت‌ها از ادامه مسیر و خرید خودرو منصرف شده‌اند.
  • ظرفیت تولید خودروسازی‌های داخلی تا ۱/۵ میلیون دستگاه در سال افزایش یافته است.
  • چندین شرکت خودروسازی جدید طی دو سال اخیر به مرحله تولید رسیده‌اند.
  • با آزاد شدن واردات خودرو طی ماه‌های پیش رو شاهد ورود خودروهای خارجی به کشور خواهیم بود.
  • احتمال توافق برجام و کاهش تحریم‌ها، قوت بیشتری یافته است.

اگر این فرضیه، فرضیه درستی باشد که ” رقابت به بازار خودرو باز خواهد گشت”، وضعیت عرضه خودرو دستخوش تغییرات مهمی خواهد شد. در این حالت فرآیندهایی نظیر پیش ثبت‌نام، بلوکه کردن حسابها، قرعه‌کشی و … به تدریج حذف می‌گردد. خودروسازان برنامه‌ها و شرایط فروش متنوع‌تر و مطلوب‌تری تدارک خواهند دید و مصرف کنندگان نهایی با حق انتخاب بیشتر و توان خرید بالاتری وارد بازار خواهند شد.

نویسنده: مهرداد وفا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا