اخبار خودرو

ثبت سفارش خودروهای برقی آغاز شد

با آغاز ثبت‌سفارش، گام اول ورود خودروهای برقی به‌کشور برداشته‌شد. دغدغه مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی و همچنین آلودگی روزافزون کلان‌شهرها واردات و تولید خودروهای برقی را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده‌ است.

حالا معاون حمل‌ونقل وزارت‌صمت از شروع ثبت‌سفارش برقی‌ها خبر می‌دهد. وی در این مصاحبه به سه سوال مهم درباره آینده قیمت‌گذاری خودرو، واگذاری سهام خودروسازان و همچنین تکلیف واردات خارجی‌های نو و کارکرده پاسخ داده است.

پس از تحریم‌های خودروسازی ایران در سال ۹۷، وزارت‌صمت نهضت داخلی‌سازی قطعات را به‌راه انداخت. این نهضت مدتی ادامه داشت اما در دولت سیزدهم به‌نوعی ابتر ماند.

بحثی که در وزارت‌صمت مطرح است این‌است که به نهضت داخلی‌سازی اصلاح‌شده برگردیم. ما وقتی به‌سراغ داخلی‌سازی می‌رویم، معمولا از قطعات ساده و حجیم شروع می‌کنیم که فناوری ندارند. نکته مهم هم این‌است که نیروهای تخصصی را کمتر به‌کار می‌گیریم. به عنوان مثال، از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه سوال شد شما که فروش بالایی دارید، تا چه حد برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کنید؟ معمولا اگر شرکتی بخواهد روی قطعات با فناوری پیشرفته کار کند، هزینه [تحقیق و توسعه‌اش] باید بالای یک‌درصد باشد و اگر چهار‌درصد باشد، خیلی عالی است. ولی طبق محاسبات انجام شده، این هزینه در‌حال‌حاضر بین دو‌دهم درصد تا چهاردهم درصد است. این نشان می‌دهد عمدتا روی جایگزین مواد و اصلاح فرآیندهای تولید هزینه می‌کنند نه فناوری‌های قطعات پیشرفته.

منبع خبر: عصر خودرو

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا