پیشنهاد سردبیر

حرزِ جان

هیمنه توفان که بلند شد، بین راه یزد به نایین بودیم. گفتم زود فرو می‌نشیند. گازش را که گرفتم، گازش را گرفت. سرعت ما ۸۰ کیلومتر بود، سرعت توفان ۹۰ کیلومتر. ماشین کف جاده می‌رقصید. بعد کولاک شن شد. ابری سرخ رنگ و پیچان از ماسه‌های کویری، زمین و زمان را فرا گرفت. بعد راهبند پلیس پدیدار شد. جاده را مسدود کرده بود. دو کیلومتر بالاتر تصادف زنجیره‌ای شده بود. ۶۰-۷۰ ماشین به هم زده بودند. این را پلیس راه می‌گفت. دو سه روز بعد کاشف به عمل آمد، ایربگ بسیاری از خودروها باز نشده است.

از باز نشدن ایربگ خودروها در مواقع ضروری، زیاد شنیده‌ایم، اما از احتمال باز شدن ایربگ‌ها در مواقع غیر ضروری کمتر سخن به میان آمده است. ممکن است خیلی ساده حین رانندگی، در اثر یک حواس پرتی توی جوی آب بیفتید و ایربگ‌ها باز شود و چند ده میلیونی توی خرج بیفتید. ممکن است، روی یک سنگ بزرگ بروید و ایربگ‌ها باز شود. ممکن است در یک تصادف معمولی، بدنه خودرو آسیب چندانی نبیند، اما ایربگ‌ها باز شود. شدت ضربه مهم است، اما مهمتر از آن، محل ورود ضربه است. اگر ضربه به سرشاسی خودرو وارد شود، ایربگ‌ها باز می‌شود.

اگر ایربگ‌ها باز شود که اول مکافات است. باید یک جفت ایربگ بخرید به چه قیمتی. ایربگ که خریدید، ممکن است متوجه شوید ACU ایربگ هم سوخته است، به‌خصوص اگر چینی باشد. پس باز هم باید دست به جیب شوید. ACU را که نصب کردید، ممکن است پی ببرید که کمربندها هم قفل شده است. اگر علاجی نداشته باشد، باید یک‌جفت کمربند نو هم بخرید. اگر کمربندها مشکلی داشته باشد، ایربگ باز نمی‌شود. بعد هم باید دیاگ بگذارید تا مطمئن شوید همه‌چیز درست است.
خلاصه شب یلدایتان را خراب نکنید. با کیفیت برانید، یلدا بر شما مبارک

نویسنده: مهرداد وفا

نمایش بیشتر

۱۲ دیدگاه

  1. متن پوینت خاصی نداشت.
    مثلا من دونستم که چاقوی پزشکی، قابلیت بریدن دست پزشک رو هم داره یا بصورت غیر ارادی ممکنه جاهای دیگه مریض رو هم کات کنه. ثم ماذا؟ بیشتر بترسیم؟
    طبق مطالعات NHTSA
    NHTSA estimates that as of 2017, 50,457 lives have been saved by frontal airbags (National Center for Statistics and Analysis, 2020). In frontal crashes, front airbags reduce driver fatalities by 29 percent and fatalities of front-seat passengers age 13 and older by 32 percent (Kahane, 2015).
    منبع:
    https://www.iihs.org/topics/airbags#:~:text=occupants%20contained%20inside.-,Lives%20saved%20by%20airbags,percent%20(Kahane%2C%202015).

    1. هرچیز خوبی ممکنه بعد بدی رو هم درپی داشته باشه. تدبیر هیچوقت بد نیست.

  2. ماشینای ایرانی کلاً برعکس عمل میکنن آدم میترسه استفاده کنه! هر لحظه امکان داره یه اتفاق خاصی واست بیفته که هیچکسم پاسخگو نیست!

  3. متاسفانه، در کشور ما از تکنولوژی‌های نو در خودروهای وارداتی و تولیدی داخل به نحو کافی استفاده نمی‌شود. در حالی که سراسر جهان در تلاش برای بهبود و ارتقاء خودروهای خودران با استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژی سنسورها هستند، در ایران به نظر می‌رسد خودروسازان تنها به فروش خودروهای با کیفیت پایین و به قیمت‌های گزاف علاقه دارند.
    این موضوع باعث ابراز تأسف است، زیرا مردم ایران به جای استفاده از خودروهای پیشرفته با امنیت و امکانات مدرن، مجبور به استفاده از خودروهای بی کیفیت تولید داخل یا وارداتی از کشورهای دیگر می‌شوند. ما به عنوان مردم این کشور لایق خودروهای بهتر و با بالاترین استانداردها هستیم.
    امیدواریم روزی آید که ما نیز بتوانیم همانند سایر کشورها به خودروهای پیشرفته و با استانداردهای بین‌المللی دسترسی داشته باشیم، و خودروسازان ما به جای تمرکز بر فروش گسترده، به بهبود کیفیت و فناوری محصولات خود اولویت دهند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا