پیشنهاد سردبیر

۵ علت ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری و در حالت گاز دادن

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری برای توصیف حالتی استفاده می‌شود که خودرو در شرایط مختلف رانندگی، لرزش داشته باشد و قادر نباشد که به صورت طبیعی و نرمال کار کند. ریپ زدن دارای دلایل مختلفی است که مشکلات مربوط به آن، بیشتر به‌ دلیل وجود ایراداتی در قطعات مختلف موتور می‌باشد.

قابل توجه است که مساله‌ی ریپ زدن خودرو یا ریپ زدن ماشین (به انگلیسی Ripping the car) بیشتر در شرایطی مانند گاز دادن، حرکت آرام یا روشن‌ کردن صبحگاهی رخ می‌دهد.

در این نوشتار مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین دلایل ریپ زدن خودرو که زمان مواجه شدن با این شرایط، علت را کشف نمایید و به عنوان راننده، تا جای ممکن در پی حل مشکل باشید.

علت تقه زدن خودرو هنگام حرکت

از دلایل اصلی تقه زدن ماشین چه می‌دانید؟ گاهی اوقات هنگام حرکت، وقتی گاز می‌دهید یا وقتی دنده عوض می‌کنید یا پای خود را بر پدال ترمز قرار می‌دهید، خودرو به‌ صورت لحظه‌ای خاموش و روشن می‌شود. این روشن و خاموش شدن ناگهانی، منجر به یک تکان ناگهانی در خودرو می‌گردد. در واقع، لرزش موتور باعث ایجاد این اتفاق است.

گاهی ممکن است شاهد تقه زدن ماشین حین فشار دادن پا بر پدال گاز باشیم. این مشکل مربوط به سنسور کیلومتر یا به عبارتی سنسور سرعت می‌شود. این سنسور وظیفه دارد که اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را جمع‌آوری کند. در صورتی که سنسور سولفاته شود یا اینکه سنسور کیلومتر کاملغا خراب گردد، اطلاعات مربوط به سرعت خودرو به صورت دقیق و درست جمع‌آوری نمی‌گردد.

در اثر این اتفاق، دستورات لازم برای افزایش میزان سوخت ورودی به محفظه‌ی احتراق موتور به موقع صادر نمی‌شود و شاهد تقه زدن خودرو خواهیم شد.

همچنین، قابل توجه است که تقه زدن خودرو در دنده ۱ و ۲ نیز به همین مشکل بازمی‌گردد. متاسفانه در این شرایط راهی به جز تعویض سنسور سرعت برای حل این مساله وجود ندارد.

ریپ زدن

دلایل ریپ زدن پژو یا ریپ زدن ۲۰۶ چیست؟

اگر وسیله‌ نقلیه شما بدون سابقه‌ی قبلی دچار لرزش شد و حالت ریپ ‌زدن پیدا کرد، به احتمال بسیار زیاد، به یکی یا چند مورد از پنج مشکل زیر دچار شده است:

۱- یکی از اصلی‌ترین دلایل لرزیدن، خروج اشتباه دود موتور از اگزوز خودرو است. در صورتی‌ که تمام دود موجود در پیشرانه، خارج نگردد و بخشی از آن در محفظه باقی بماند، لرزش آغاز می‌شود. علاوه براین، اگر مسیر خروجی آلاینده‌ها کاملا مسدود گردد، خودرو روشن نمی‌شود و در لحظه خفه می‌گردد.

۲- کافی‌ نبودن مقدار بنزین، یا مخلوط بنزین با آب از جمله دلایل دیگر ریپ زدن خودرو بشمار می‌رود. برای برطرف کردن این اشکالات، بهتر است مخزن کاملا خالی شود و پس از پاک‌سازی مخزن، بنزین خالص داخل باک ریخته شود.

۳- از دیگر مواردی که هنگام لرزش خودرو باید بررسی شود، اطمینان از سلامت مدار جرقه‌زنی وسیله نقلیه است. برای کنترل این مسله ابتدا باید از کارکرد درست، خشکی و تمیز بودن مدار جرقه و چکش برق اطمینان حاصل شود. عموما سیستم جرقه‌زنی خراب باعث می‌شود که خودرو در هر حالتی از رانندگی ریپ بزند.

۴- خرابی شمع‌ها، از دیگر دلایل لرزیدن خودرو بشمار می‌رود. در این حالت برای رفع مشکل، شمع خودرو را بشویید و پلاتین آن را تنظیم کنید و دوباره در مداربگذارید. اگر مشکل حل نشد، باید نسبت به تعویض شمع اقدام گردد.

۵- گرفتگی لوله‌ها از دیگر دلایل ریپ زدن خودرو شناخته می‌شود. در نتیجه‌ی آن، بنزین به پیشرانه تزریق نمی‌شود. برای حل کردن این مشکل، تمام لوله‌ها را کنترل کنید و مطمئن شوید که هیچ کونه گرفتگی و رسوب در آن موجود نیست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا