پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

شرایط ویژه طرح زوج و فرد از درب منزل برای رانندگان اسنپ

طرح زوج و فرد یا بسته ترافیکی پایتخت که در شورای ترافیک به تصویب رسیده است، به تردد خودروهای فعال در حوزه‌ی تاکسی اینترنتی پرداخته است. یکی از بند‌های درج شده در این بسته، تردد رایگان برای تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی) در محدوده‌های ترافیکی است.

طرح زوج و فرد چیست و محدوده‌ی طرح زوج و فرد کجاست؟

طرح زوج و فرد همان طرح ترافیک است. محدوده‌ی طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور منتهی می‌شود. از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی (ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌گردد.

درج کردن بند تردد رایگان در بسته‌ی ترافیکی پایتخت به این سوال می‌رسد که آیا تمام رانندگان تاکسی اینترنتی می‌توانند در محدوده‌های ترافیکی به شکل رایگان تردد کنند؟

به دلیل اطلاع‌رسانی ناقص ممکن است بسیاری از مالکان خودرو بر این عقیده باشند که با ثبت نام در یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی این امکان را دارند که به صورت رایگان در محدوده‌ی ترافیکی پس از اجرای طرح ترافیک تردد کنند.

قابل توجه است که شرایط مربوط در بند تردد رایگان برای تاکسی‌های اینترنتی مشخص شده است. این شرایط شامل سقف مجاز تردد و ثبت نام در سامانه‌ی تهران است. در واقع اگر خودرویی خارج از سقف تردد در محدوده‌ی ترافیکی حضور داشته باشد، جریمه خواهد شد.

سقف تردد در محدوده‌ی ترافیکی نمایانگر این است که تمامی تاکسی‌های  اینترنتی نمی‌توانند در محدوده‌ی طرح ترافیک تردد کنند و اگر در سامانه تهران من نیز ثبت نام کرده باشد، از سوی مدیریت و ساماندهی محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران ظرفیت هر یک از تاکسی‌های اینترنتی تعیین گردیده است و بر اساس این ظرفیت، تردد در محدوده‌ی ترافیکی برای تاکسی‌های اینترنتی رایگان بشمار می‌رود.

 

طرح زوج و فرد از درب منزل تهران

۱- عوارض دریافتی در حلقه‌ی اول و دوم طرح زوج و فرد

فرمول محاسبه‌ی نرخ عوارض تابعی از زمان ورود و خروج در محدوده، نوع معاینه فنی خودرو (عادی یا برتر)، زمان تردد (دو سر پیک، یک‌سر پیک و غیرپیک) و محدوده‌ی تردد (حلقه اول یا دوم) می‌باشد.

۲- عوارض سفرهای یک سر اوج در حلقه‌ی اول و دوم طرح زوج و فرد

سفری که اغلب مسافران درون‌شهری در محدوده‌ی مرکزی شهر انجام می‌دهند، «یک‌سر اوج» است. سفر یک‌سر اوج به این معنی است که مسافر صبح وارد محدوده‌ی طرح شده است و قبل از ساعت ۱۸ از محدوده خارج گردیده است یا اینکه خروج خود را به پسبعداز ساعت ۱۸ موکول کرده است تا درگیر ترافیک اوج تردد عصرگاهی نشود.

به صورت کلی ساعت‌های اوج و غیر اوج در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

غیر اوج (تردد بین ساعت ۱۰:۳۰ الی۱۴:۳۰)

یک سر اوج ( تردد بین ساعت ۶:۳۰ الی ۱۰:۳۰ یا ۱۴:۳۰ الی ۱۸)

دو سر اوج (تردد بین ساعت ۶:۳۰ الی ۱۰:۳۰ و ۱۴:۳۰ یالی ۱۸)

۳- میزان سهمیه ورود به طرح ترافیک

توجه داشته باشید که در مصوبه‌ی نرخ عوارض تردد در محدوده‌ی طرح زوج و فرد، تغییر خاصی حاصل نشده است و سهمیه‌ی ۲۰ روزه و پرداخت عوارض در حلقه دوم معادل نصف عوارض حلقه اول برای تردد مازاد بر سهمیه، همچنان اجرا می‌شود.

همچنین، در صورتی که خودرو مسافر یک‌سر پیک حلقه اول و دوم طرح ترافیک، دارای معاینه فنی برتر باشد، مشمول تخفیف ۳۰ درصد می‌شود.

جریمه طرح زوج و فرد از درب منزل

جریمه‌ی فعلی برای جریمه طرح زوج و فرد از درب منزل مبلغ ۱۰۵ هزار تومان تعیین شده است. این جریمه برای انواع خودرو  در اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در نظر گرفته شده است.

قابل توجه است که قبلاً مبلغ جریمه طرح زوج و فرد تهران از درب منزل ۲۰ هزار تومان بوده است اما اخیرا پیرو مصوبه هیأت وزیران به ۱۰۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

توجه داشته باشید که این ۱۰۵ هزار تومان از طریق سامانه‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو قابل تسویه است. برای استعلام و پرداخت، از طریق سرویس خلافی خودرو ایرانی کار اقدام کنید.

ساعت طرح زوج و فرد از درب منزل

طرح‌ زوج و فرد و طرح آلودگی تهران تا پایان ماه مبارک رمضان، از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۸ قابل  اجرا است. در نظر داشته باشید که امکان یک‌ بار خروج رایگان، که پیش‌تر وجود داشته است لغو گردیده است و ساکنین محدوده‌های ترافیکی می‌توانند تا قبل از ساعت ۹ از یک‌ بار خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ از یک‌ بار ورود رایگان استفاده کنند.

قابل توجه است که در روزهای پنج‌شنبه طرح کنترل آلودگی هوا از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌گردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا