اخبار خودرو

فیلتر برقی واردات خودرو

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده احتمالا حاوی امتیازات و مشوق‌های ویژه برای خودروهای برقی است. نشانه این پیش‌بینی، اظهارات چند روز گذشته وزیر صمت است که عنوان کرده بود واردات خودروهای برقی در اولویت وزارت صمت قرار دارد. هر چند این هدف‌گذاری سیاستگذار، همگام با روند جهانی توسعه خودروهای برقی است، اما بی‌شک با چالش‌هایی در اجرا همراه است. چالش‌هایی همچون «قیمت پایه بالا»، «نبود زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه شارژ»، «قیمت یارانه‌ای بنزین» و «تامین برق»

در شرایطی که با وجود گذشت حدودا ۱۵ ماه از لغو ممنوعیت ورود خودرو به کشور هنوز هیچ خودروی خارجی جدیدی به بازار عرضه نشده، وزیر صمت اعلام کرد اولویت واردات با مدل‌های برقی است.

با توجه به اظهارات عباس علی‌آبادی، به نظر می‌رسد وزارت صمت آینده‌ای برقی برای بازار و البته صنعت خودروی کشور در نظر گرفته، چه آنکه پیش از بحث واردات، وی بر تولید خودروهای برقی هم تاکید کرده بود. حتی گفته می‌شود در آیین‌نامه خودروهای کارکرده که قرار است به‌زودی تدوین شود، وزارت صمت قصد دارد امتیازات و مشوق‌های ویژه‌ای برای واردات خودروهای برقی ” در مقابل واردات دیگر خودروها ” در نظر بگیرد.

در‌حال‌حاضر سیاستگذار مسیر واردات خودروهای نو، کارکرده، برقی و هیبریدی را باز گذاشته و هر کدام از این اینها نیازمند آیین‌نامه جداگانه مختص خود هستند. تا به امروز تنها آیین‌نامه واردات خودروهای صفرکیلومتر تدوین و ابلاغ شده، اما هنوز خبری از آیین‌نامه کارکرده‌ها نیست.

در مورد آیین‌نامه واردات خودروهای برقی نیز وزیر صمت اوایل هفته اعلام کرده این آیین‌نامه ظرف ۱۰ روز آینده تدوین خواهد شد. هرچند علی‌آبادی در مورد جزئیات این آیین‌نامه صحبت خاصی نکرده، اما طبق شنیده‌ها، گویا وی قصد دارد تا حد امکان مسیر ورود خودروهای برقی را به کشور هموار کند. وزیر صمت اتفاقا در آخرین اظهارنظر خودرویی خود گفته که واردات خودروهای برقی در اولویت وزارت صمت قرار دارد. به گفته عباس علی‌آبادی، برای وزارت صمت، واردات خودروهای برقی نو و «کارکرده» در اولویت قرار دارد و از همین رو این وزارتخانه در تدارک زیرساخت‌های لازم [برای اجرایی شدن این پروژه] است.

وزیر صمت همچنین درباره زمان عملیاتی شدن واردات خودروهای برقی گفته که در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد شرایط مناسب و ساده‌‌تری برای واردات خودروهای برقی فراهم شود؛ در درجه اول اولویت با واردات تاکسی‌های برقی است و اولویت‌های بعدی نیز خودروهای اشتراکی و خودروهای مردم (عمومی) را شامل می‌شود.

علی‌آبادی در واکنش به این پرسش که «آیا ممکن است واردات خودرو‌های نو و کارکرده به مدل‌های برقی محدود شود» پاسخ روشن و شفافی نداده و تنها گفته که «اولویت وزارت صمت واردات خودرو‌های برقی است». با توجه به پاسخ وزیر صمت، وی عملا این موضوع را که «ممکن است واردات خودرو به مدل‌های برقی محدود شود»، نه تایید کرده و نه تکذیب.

منبع خبر: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا