اخبار خودرو

قانون «حمایت از جوانی جمعیت»، طرح‌های دیگری هم دارد

علی زراندوز در سرمقاله روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲  به موضوع «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح های تشویقی آن » پرداخت.

به‌ دنبال کاهش باروری در ایران، چرخش به‌سوی سیاست‌ها و مشوق‌های فرزندآوری، در دهه ۱۳۹۰ موردتوجه قرار گرفت و در آبان‌ماه ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شد. براساس یکی از موارد این طرح، شرکت‌های خودروساز داخلی به‌منظور حمایت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موظف شدند یک خودرو ایرانی به قیمت کارخانه به مادران واجد شرایط تحویل دهند. این خودرو به انتخاب و به‌نام مادر است و پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت‌نام برای یک بار تحویل داده می شود. قرار است در هر نوبت ثبت‌نام ۵۰ درصد خودروها مشمول این ماده باشند و اگر تعداد متقاضیان بیش از ۵۰درصد باشد، مادرانی که تا دو سال قبل از آن خودرو دریافت نکرده باشند، اولویت خواهند داشت.

چندی پیش سخنگوی وزارت صمت از اختصاص۵۰درصد عرضه یکپارچه خودرو به طرح جوانی جمعیت خبر داد.

امید قالیباف درباره سهم طرح جوانی جمعیت تصریح کرد: «در طرح یکپارچه خودروهای داخلی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کاملا اجرایی خواهد شد و ۵۰درصد تولید خودروسازان، به مادران دارای شرایط اختصاص پیدا خواهد کرد. که به‌عنوان‌مثال، اگر یکی از خودروسازان در فروردین‌ماه ۱۴۰۲، ۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید و در سامانه عرضه کند؛ ۳۰ هزار دستگاه به متقاضیان عادی و ۳۰ هزار دستگاه به مادران تخصیص داده می‌شود.»

اختصاص ۵۰درصد تولیدات خودروسازان داخلی به مادران واجد شرایط به اندازه‌ای در سیاست‌های کنترل بازار وزارت صمت موثر بوده که چندی پیش رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت، درباره نقش قوانین در کنترل بازار خودرو و در دفاع از عملکرد فاطمی‌امین با اشاره به این طرح گفت: «وزیر، مسئولیت دارد، اما اقداماتی هم انجام می‌شود که تاثیرگذار است. در اقدامات مسئولان باید همه این مسائل موردتوجه باشد. به‌عنوان‌مثال تصویب شد ۵۰درصد خودروهای تولیدشده را به مادران دارای دو فرزند بدهند که اقدام خوبی بود و ما مخالف نیستیم. باید تشویق برای افزایش جمعیت باشد، اما ببینید مادر سیستانی، ایلامی یا مشهدی و اصفهانی که خودش نمی‌آید، به او می‌گوییم حواله را از بازار بگیرید. یعنی با این تصمیم ۵۰ درصد تولید را به بازار آورده‌ایم تا بازار بتواند به‌گونه‌ای دیگر باشد.»

در این میان وزارت صمت هم اواخر اسفندماه سال گذشته اعلام کرد برای خودروهای فرسوده در طرح یکپارچه خودروهای داخلی، سهمیه‌ای وجود نخواهد داشت چراکه طبق قانون، سهمیه جایگزینی خودروهای فرسوده باید ۱۰درصد قرعه‌کشی باشد اما چون قرعه‌کشی حذف شده است بنابراین خودروهای فرسوده سهمی در این طرح یکپارچه ندارند!

خوشبختانه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، علاوه‌بر فروش خودرو به قیمت کارخانه، طرح‌های مختلفی برای تشویق زوجین به فرزندآوری وجود دارد که در صورت اجرایی شدن صددرصدی، اثرات تشویقی بسیار مثبتی به دنبال دارد.

برخی از این طرح های عبارتند از:

اعطای ۱۵۰متر زمین برای فرزندان سوم، افزایش ۳برابری یارانه خانواده‌های دارای ۳فرزند و بیشتر، افزایش حق اولاد در فیش حقوقی کارمندان، کاهش تعرفه آب و برق و گاز، اعطای خانه سازمانی به خانواده‌های دارای سه فرزند، تخفیف‌های شهروندی و … .

به‌نظر می‌رسد با پر رنگ کردن و اجرایی شدن بندهای دیگر این طرح و اختصاص خودروهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به بخش‌های مهمی از بازار خودرو، مانند جایگزینی خودروهای فرسوده و … بتوان بازار خودرو را اندکی از آشفتگی‌هایی که گریبان گیر آن است، رهایی بخشید.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا