اخبار خودرو

قیمت های آزار دهنده خودروهای وارداتی

از قیمت‌های آزاردهنده خودروهای وارداتی می‌توان نتیجه گرفت که خرید این خودروها تنها برای اقشار محدودی امکان‌پذیر است، این در حالی است که قرار بود محور واردات خودرو برپایه خودروهای اقتصادی استوار باشد.

از اواسط ماه گذشته فروش خودروهای وارداتی با قیمت‌های علی‌الحساب آغاز شد. اقتصادی‌ترین خودروی عرضه‌شده بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد و اکثر خودروهایی که عرضه آنها آغازشده است فراتر از یک ونیم میلیارد قیمت‌گذاری شده‌اند.

در اینجا از یک‌ جهت اهدافی که برای واردات خودرو اعلام‌شده بود فراموش‌ شده است و از جهت دیگر به نظر می‌رسد با قیمت‌های اعلامی بخشی که در ظاهر هدف واردات بوده است، امکان خریداری این خودروها را نخواهد داشت.

البته نباید ازنظر دور داشت که سال گذشته در یک نشست خبری معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت که لزوماً قیمت خودروهای وارداتی، اقتصادی نخواهد بود.

بااین‌حال با توجه به طولانی شدن فرایند واردات و همچنین ذوق و شوق بازار از ورود خودروهای صفر کیلومتر به‌روز بعد از ۵ سال اجازه تفکر در این سخن را گرفت. این موضوع تا زمان آغاز عرضه خودروهای وارداتی درک نشد. قیمت‌های علی‌الحساب که اعلام شد، باعث تعجب تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان شد.

درواقع با توجه به آنچه به‌ظاهر وزارت صمت به دنبال آن بود، این گونه به ذهن متبادر می‌شد که قرار است خودروهایی وارد کشور شوند که قابلیت خرید توسط قشر عظیمی از مردم را داشته باشند.

بسیاری معتقد بودند که با توجه به تأکید وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی، به‌محض ورود این خودروها بازار دستخوش تغییر و تحولات اساسی خواهد شد. حتی احتمال بروز چنین وضعیتی دادوستدهای بازار طی ماه‌های اخیر را قفل کرده بود.

ولی برخلاف آنچه می‌گفتند فروش خودروهای وارداتی در شرایطی آغاز شد که فاصله زیاد و معناداری با خودروهای اقتصادی بازار دارد. البته باید در نظر داشت که بازار خودرو تابعی از شرایط اقتصادی کشور به شمار می‌آید. همچنین عوامل متعدد خارج از قدرت و توان واردکنندگان وجود دارد که اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها کمتر از قیمت‌های اعلامی باشد.

در این فضا اعلام قیمت قطعی بعضی از خودروها نیز آب پاکی را روی دست مردم ریخت. دیگرکسی نباید به فکر خودروی ارزان وارداتی با تصورات خود باشد. بلکه آن‌گونه که پیش می‌رود قیمت خودروهای وارداتی از بازار نیز تأثیر پذیرفته است.

منبع خبر: آخرین خودرو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا